لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

ادعای دادستانی در پاسخ به اعتصاب زاغری: «بهترین امکانات» برای محکومان امنیتی


دادستان تهران در واکنش به اعتصاب غذای نازنین زاغری رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، و نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در زندان مدعی شد که «محکومان امنیتی» در ایران از «بهترین» امکانات پزشکی برخوردارند.

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین اظهارات خانم زاغری که همسرش نقل کرده مبنی بر این که مقام‌های جمهوری اسلامی از وی خواسته‌اند در برابر آزادی از زندان برای آنها در بریتانیا جاسوسی کند را «فرافکنی» نامید.

نازنین زاغری همراه با نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، از روز دوشنبه هفته جاری اعتصاب غذای سه روزه خود را در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی توسط ماموران زندان آغاز کردند.

این دو زندانی سیاسی می‌گویند، پزشک معتمد سازمان زندان‌ها در گزارشی کتبی، «دستور» داده بود که آنها اورژانسی در مراکز درمانی مورد معالجه قرار گیرند، اما مسئولان زندان به دلایل نامعلوم مانع این کار شده‌اند.

این موضوع موجب شد که وزیر خارجه بریتانیا در اعتراض به وضعیت نازنین زاغری رتکلیف در زندان سفیر ایران در لندن را احضار کند.

جرمی هانت در توییتر خود نوشت: «سفیر ایران را احضار کردم و خواستار دسترسی او [زاغری] به نیازها و کمک‌های پزشکی شدم. تداوم بازداشت او کاملا غیر قابل قبول است و نحوه رفتار مقام‌های ایران با او در زندان نقض اساس حقوق بشر است.»

در همین حال همسر نازنین زاغری می‌گوید ماموران امنیتی به همسرش پیشنهاد کرده‌اند که در برابر آزادی از زندان برای آنها در بریتانیا جاسوسی کند، اما او این درخواست را رد کرده است.

دادستان تهران روز چهارشنبه در واکنش به این اخبار گفت: «مطابق گزارشی که شب گذشته گرفتم،‌ در تماس با خانواده،‌ اعطای مرخصی و امکانات پزشکی،‌ بیشترین توجهات» به «محکومین و متهمان» امنیتی در ایران می‌شود.

به گفته دولت‌آبادی، «قاضی مقیم در زندان هم برای جرایم عمومی و هم امنیتی حضور دارد و مرتب با این افراد ملاقات و دیدار می‌‎شود و از لحاظ تماس تلفنی،‌ ملاقات با خانواده و استفاده از امکانات پزشکی حتی درمان در خارج از زندان، در بهترین وضعیت قرار دارند.»

وی نازنین زاغری و «چند نفر دیگر» را «محکومانی» معرفی کرد که «به جرایم سنگینی محکوم شده‌اند و یکی از سنگین‌ترین اتهامات را دارند.»

دادستان تهران اظهارات زاغری درباره عدم رسیدگی پزشکی در زندان و موضوع جاسوسی را «صرفا به منظور غرض‌ورزی و تحت‌الشعاع قرار دادن نظام قضایی ایران» عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که دولت بریتانیا «از این فرافکنی‌ها دست بردارد».

نازنین زاغری رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، در فروردین ۱۳۹۵، زمانی که همراه دختر خردسالش به ایران سفر کرده بود بازداشت و به «تلاش برای براندازی» حکومت ایران متهم شد، اتهام‌هایی که او و وکیلش رد کرده‌اند.

صادق خان، شهردار مسلمان لندن هم از ایران خواسته نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی را از زندان آزاد کند.

وزیر خارجه بریتانیا نیز جمهوری اسلامی را متهم کرده که نازنین زاغری رتکلیف را به منظور فشار دیپلماتیک بر لندن به گروگان گرفته است.

جرمی هانت اواخر آبان ماه سفری به تهران داشت که در جریان آن سفر تلاش کرد با نازنین زاغری ملاقات کند، اما این امر محقق نشد.

آقای هانت همان زمان به ایران هشدار داد که اگر بخواهد از بازداشت دوتابعیتی‌ها به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک استفاده کند، هزینه آن را باید بپردازد.

منابع: خبرگزاری میزان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG