لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

نورنیوز: بررسی پاسخ آمریکا در تهران تا «پایان هفته» ادامه دارد


حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی و معاون سیاسی‌اش علی باقری کنی که مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات برجام است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی و معاون سیاسی‌اش علی باقری کنی که مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات برجام است.

پایگاه خبری تحلیلی نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران، اعلام کرد بررسی پاسخ آمریکا به درخواست‌های جمهوری اسلامی درباره توافق احتمالی احیای برجام دست‌کم تا «پایان هفته جاری» به طول خواهد انجامید. در این میان روزنامه کیهان هم خواستار نپذیرفتن این توافق شده است.

نورنیوز، پایگاه خبری وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران، روز یکشنبه ششم شهریور، در حساب توئیتر خود نوشت: «بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت».

چهار روز پیش، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران از دریافت پاسخ آمریکا به نظرات تهران در مورد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام خبر داد.

آقای کنعانی عصر چهارشنبه دوم شهریور گفت که بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اروپایی اعلام خواهد کرد.

یک روز پس از آن، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به بررسی پاسخ آمریکا از سوی ایران اعلام کرد تهران برای احیای برجام «هیچ شتاب و عجله‌ای ندارد».

این در حالی است که پیشتر وزارت خارجه ایران از آنچه «تعلل» در پاسخگویی آمریکا به نظرات خود در این زمینه خواند، انتقاد کرده بود.

اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایران به جای پاسخ صریح به متن نهایی پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا، خواهان برخی تغییرات شده است.

هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات برجام در آخرین دور گفت‌وگوها در وین، «متن نهایی» برای احیای این توافق را به کشورهای عضو برجام و ایالات متحده ارائه داد و خواستار پاسخ آن‌ها شد.

پیشتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خبر درخواست تغییرات از سوی ایران را تایید کرده ولی گفته که پاسخ ایران به متن پیشنهادی این اتحادیه «معقول» بود.

همزمان با بررسی پاسخ آمریکا در تهران، آمریکا مجموعه حملاتی را علیه مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه انجام داد که با واکنش مقام‌ها و رسانه‌ها در ایران مواجه شد.

در این میان روزنامه کیهان در سرمقاله روز شنبه خود با «طعمه» خواندن توافق احیای برجام نوشت: «لغو تحریم با مذاکره طعمه‌ای است که مسئولان سیاست خارجی آمریکا روی قلاب گذاشته‌اند».

کیهان اضافه کرد دولت ابراهیم رئیسی «می‌تواند قید این طعمه را بزند و مثل عملکرد قابل قبول خود در این یک سال، تمام تمرکز و توان خود را صرف خنثی‌‌سازی تحریم‌ها کند».

هنوز هیچ جزئیاتی به طور رسمی از نظرات ایران درباره متن پیشنهادی و همچنین پاسخ آمریکا منتشر نشده است.

اما واشینگتن اعلام کرده که ایران از برخی خواسته‌های خود از جمله خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا عقب‌نشینی کرده، اما هنوز مسائل حل‌نشده وجود دارد.

با استفاده از گزارش‌های نورنیوز و رادیوفردا؛ م.ت./م.ا.

XS
SM
MD
LG