لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

سقوط چشمگیر شاخص بورس؛ دو تریلیون تومان پول حقیقی خارج شد


این چندمین سقوط چشمگیر شاخص بورس تهران از نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲ تا کنون است
این چندمین سقوط چشمگیر شاخص بورس تهران از نیمه اردیبهشت ۱۴۰۲ تا کنون است

شاخص کل بورس تهران روز شنبه ۲۰ خرداد و در اولین روز کاری هفته با ریزش بالای سه درصد، معادل ۷۳ هزار واحد مواجه شد.

این چندمین سقوط چشمگیر شاخص بورس تهران از نیمه اردیبهشت تا کنون است؛ به‌طوری که این شاخص از بالای ۲.۵ میلیون واحد به ۲.۲ میلیون واحد سقوط کرده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده در وب‌سایت بورس تهران، فقط در روز جاری حدود دو هزار میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است.

مسئولان حکومت جمهوری اسلامی توضیح نمی‌دهند چرا بورس طی ۳۰ روز گذشته با افت شاخص ۳۰۰ هزار واحدی روبه‌رو شده است. اگرچه سقوط‌های چشمگیر شاخص بعد از اوج‌گیری‌های نامتعادل و غیرطبیعی آن بارها اتفاق افتاده و سرمایه‌های مردم در این بازار از دست رفته است.

بسیاری از کارشناسان دست‌کاری عامدانه دولت در شاخص بورس برای کشاندن دارایی‌های مردم به این بازار را عامل نوسانات بزرگ بازار بورس عنوان کرده‌اند؛ موضوعی که هم دولت پیشین حسن روحانی و هم دولت ابراهیم رئیسی منکر آن شده‌اند.

در این میان، انتشار گزارش‌های تأییدنشده‌ از «نزدیک شدن» آمریکا و ایران به توافق «موقت» هسته‌ای و آزاد شدن ۲۳ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در خارج از کشور به افت نرخ دلار در مقابل ریال منجر شده و نرخ دلار به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده است.

افت نرخ دلار به خودی خود می‌تواند عامل افت ارزش سهام شرکت‌های صادرات‌محور باشد، اما داده‌های بورس تهران نشان می‌دهد که ارزش سهام دیگر شرکت‌ها و حتی شرکتهای ارزبَر، مانند خودروسازی نیز طی روز شنبه سقوط کرده است.

بازار بورس ایران طی چند سال گذشته روندی غیرمعمول را طی کرده است. به‌رغم رکود اقتصادی، تحریم و بحران‌های مالی در کشور، شاخص کل بورس تنها در نیمۀ ابتدایی سال ۱۳۹۹ از ۵۰۰ هزار واحد به بالای دو میلیون واحد اوج گرفت.

شاخص کل سپس، با روندی نزولی همراه شد و تا نیمۀ سال ۱۴۰۰ به ۱.۱ میلیون واحد کاهش یافت؛ اتفاقی که باعث زیان هنگفت بخشی از خریداران سهام شد.

در ادامۀ روند غیرطبیعی نوسانات بورس تهران، شاخص کل از ۱.۲۷ میلیون واحد در آبان پارسال به بالای ۲.۵ میلیون واحد در اواسط اردیبهشت اوج گرفت و دوباره با سقوط مواجه شد.

با استفاده از وب‌سایت بورس تهران و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/آ.ت.

XS
SM
MD
LG