لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

سهام‌داران معترض برای سومین روز مقابل سازمان بورس تجمع کردند


تعدادی از سهام‌داران معترض به شرایط بازار سرمایه، روز چهارشنبه ۲۱ آبان برای سومین روز متوالی مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مهم‌ترین اعتراض این افراد مربوط به «عدم تحقق وعده‌های دولت برای حمایت از بورس» است.

دولت برای جبران کسری بودجه امسال خود، برنامه افزایش فروش اموال و شرکت‌های دولتی در بورس و انتشار گسترده اوراق قرضه را در این بازار عملی کرد. هم‌زمان با تشویق دولت برای سرمایه‌گذاری در بورس نیز کدهای بورسی به طور قابل توجهی افزایش یافت و برخی از مردم با فروش اموال خود، در این بازار سرمایه‌گذاری کردند.

شاخص بورس تهران ابتدای سال جاری حدود ۵۰۰ هزار واحد بود، اما در حالی که کشور با رکود و رشد منفی اقتصادی مواجه بود تا نیمه‌های مرداد ماه شاخص کل بورس تا بالای دو میلیون واحد اوج گرفت.

از اواخر مردادماه ریزش بازار آغاز شد، طوری که امروز شاخص در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار گرفت.

کارشناسان، برخی رسانه‌های داخلی و حتی نمایندگان مجلس پیش از این نسبت به «دستکاری دولت در بورس» و «وجود حباب» در این بازار هشدار داده بودند. دولت ایران اما این اتهام‌ها را رد کرده است.

هر چند دولت بارها وعده‌هایی برای تقویت و حمایت از بازار و سهام‌داران خرد داده، اما هیچ یک از این وعده‌ها تاکنون به اجرا نرسیده است. برخی سهامداران خرد که خود را بازنده این بازار می‌دانند، در چند هفته گذشته نسبت به تجمع مقابل مجلس و سازمان بورس اقدام کرده‌اند.

گزارش‌های رسانه‌های داخلی و ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی همچنین از درخواست مال‌باختگان بورس برای استعفای وزیر اقتصاد خبر می‌دهد.

احمد نادری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، ۱۲ آبان ماه از تقدیم استیضاح فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی به هیئت رئیسه مجلس با ۸۰ امضا خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG