لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

خبرهای ضد و نقیض از وضعیت قطعی آب آشامیدنی در تهران


صف دریافت آب آشامیدنی در پی قطع شدن آب در مناطق مختلف تهران. سه‌شنبه، ۲۳ خرداد
صف دریافت آب آشامیدنی در پی قطع شدن آب در مناطق مختلف تهران. سه‌شنبه، ۲۳ خرداد

بامداد چهارشنبه ۲۴ خرداد و در پنجمین روز پیاپی از قطعی آب آشامیدنی در مناطق مختلف تهران، وزیر نیرو می‌گوید که «در تمام نقاط کمبود آب برطرف شده است»، اما شهروندان و همچنین «یک مقام آگاه در وزارت نیرو» می‌گویند که «مشکل قطع آب در مرکز تهران همچنان ادامه دارد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، صبح چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران از مردم خواست تا «در مصرف آب صرفه‌جویی کنند» و افزود که «تقریباً تمام نقاط کمبود آب برطرف شده و امیدواریم تا ساعات آتی فشار آب به حالت عادی برگردد.»

این اظهارات وزیر نیرو پس از آن بیان می‌شود که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور که به ونزوئلا سفر کرده، در تماس تلفنی با معاون اول و وزیر نیرو قطعی‌های چندین‌روزه در تهران را «موضوع افت فشار آب در برخی مناطق تهران» توصیف کرد و خواستار حل سریع این موضوع شد.

گفته‌های وزیر نیرو در مورد «برطرف شدن کمبود آب» همچنین در حالی بیان می‌شود که شمار زیادی از رسانه‌ها و روزنامه‌های داخلی از قول شهروندان خبر می‌دهند که قطعی آب در بسیاری از مناطق همچنان ادامه دارد و تماس شهروندان با اداره آب یا مسئولان «بی‌پاسخ» می‌ماند.

ازجمله سایت خبری «انتخاب» خبر می‌دهد که تعداد زیادی از مخاطبان این رسانه می‌گویند قطعی آب به ویژه در غرب تهران، ازجمله در مناطق رودکی، جنت‌آباد، فاطمی، مرزداران، قلهک، طالقانی، دامپزشکی، کارون، جیحون، اسکندری و نواب ادامه دارد.

به نوشته انتخاب، «دولت همچنان قصد ارائه توضیح ندارد».

در همین حال «یک مقام آگاه در وزارت نیرو» در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، دلیل تأخیر در برقراری آب پایتخت را میزان کدورت بالای آب در سد امیرکبیر پس از سیل و رانش زمین در روز جمعه اعلام کرد و گفت که «کاهش میزان کدورت آب، امری زمان‌بر و تدریجی خواهد بود و احتمال دارد که قطع آب به‌صورت مدیریت شده در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.»

اظهارات این مقام وزارت نیرو با سخنان وزیر نیرو در مورد «برطرف شدن کمبود آب و بازگشتن به حالت عادی تا ساعات آتی» مغایرت دارد.

گزارش‌های متعدد حاکی است به‌جز مناطق یادشده در بالا، آب آشامیدنی در محلات بسیار دیگری ازجمله آریاشهر، ستارخان، گیشا، اشرفی اصفهانی، هفت تیر، خیابان بهار در محدوده طالقانی، قلهک در منطقه ۳ و نارمک، چهارراه لشکر در نظام‌آباد تهران همچنان دچار قطعی یا افت فشار است.

وزارت نیرو گفته است که درپی بروز سیل روز جمعه، توده بزرگی از سنگ و گل و لای وارد بستر رودخانه شده است و ارتباط آب با شهر تهران و کرج را قطع کرده است.

پس از سکوت چندین‌روزه مسئولان در این رابطه، سرانجام حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، اولین مسئولی بود که روز سه‌شنبه، در چهارمین روز از قطعی آب آشامیدنی، در این مورد سخن گفت. او نیز وعده داده بود که مشکل آب آشامیدنی تهران و کرج «تا ساعات آینده برطرف می‌شود».

در حالی که محمدرضا بختیاری، مدیر عامل سابق آب و فاضلاب تهران، اعلام کرده است که «حدود یک‌پنجم آب شرب شهری به دلیل شبکه آبرسانی فرسوده به هدر می‌رود»، مقام‌های مسئول همواره راه حل مشکل کم‌آبی در شهر تهران را «صرفه‌جویی در مصرف» مشترکان معرفی کرده‌اند.

روز دوشنبه حسن نوروزی، نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در واکنش به تخصیص بدهی عراق به «ارز مسافرتی حجاج» تأکید کرد که «این پول برای کل مردم است» و بهتر است بدهی دریافتی، خرج آب تهران شود تا «مردم تهران آب نیترات‌دار نخورند».

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق روز ۲۰ خرداد با تأیید خبر آزادسازی بخشی از منابع مالی مسدود شدۀ ایران خبر داد که حدود سه میلیارد دلار از منابع ایران در عراق آزاد شده و برای «تأمین ارز مورد نیاز حجاج و خرید کالاهای اساسی تخصیص یافته است».

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، انتخاب، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG