لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

سایت نور نیوز: با ایجاد شبکه پدافندی مشترک منطقه، ایران به نزدیک‌ترین اهداف حمله می‌کند


نمایی از سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا
نمایی از سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا

سایت «نور نیوز» روز یکشنبه ۱۹ تیر در توئیتی نوشت اگر ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه، امنیت ایران را «به هر شکل به خطر بیندازد»، «قطعا با پاسخ قاطع اولیه به نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف روبرو خواهد شد».

به نوشته این سایت، ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه «از سوی آمریکا و با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان» اسرائیل، یک «اقدام تهدیدآمیز است».

نور نیوز، اسرائیل را «رژیم شرور» در منطقه نامیده است.

معلوم نیست که «نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف» از نظر جمهوری اسلامی ایران کدام است. اما ارزیابی می‌شود اهدافی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشند.

در آستانه سفر این هفته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائیل و عربستان سعودی، واشینگتن تایید کرده که تکمیل سامانه‌های پدافند هوایی در منطقه در دستور کار شورای امنیت ملی کاخ سفید قرار دارد.

خبرگزاری رویترز آخر هفته به نقل از «چهار منبع آگاه» از تلاش‌ها برای امضای یک پیمان دفاعی مشترک با کشورهای عربی خبر داد و آن را گامی در رویارویی با تحرکات و تهدیدات ایران در منطقه دانست.

این خبرگزاری نوشت که آمریکا و اسرائیل زمینه شکل‌گیری پیمان امنیتی با حضور خود و کشورهای عربی را دنبال می‌کنند.

ارزیابی حبیب حسینی‌فرد از طرح شبکه پدافندی مشترک در خاورمیانه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:50 0:00
لینک مستقیم

بر اساس این گزارش، با متصل کردن سیستم‌های دفاع هوایی کشورهای عضو این پیمان، هدف اصلی که مقابله با حملات موشکی، راکتی و پهپادی ایران در سراسر خاورمیانه است، محقق خواهد شد.

دو منبع که رویترز با آن‌ها گفت‌وگو کرده بود، اعلام کردند که این ایده بر فن‌آوری اسرائیلی استوار است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند جو بایدن که روز ۲۴ تیر وارد اسرائیل خواهد شد، در یکی از نخستین برنامه‎‌های اقامت دو روزه خود در این کشور، از پایگاه هوایی پالماخیم بازدید خواهد کرد تا با مقامات ارشد نظامی اسرائیل و خلبانان اسرائیلی در این پایگاه دیدار کند.

اسرائیل بارها پایگاه پالماخیم را محل استقرار اسکادران‌های جنگنده‌های اف‌۳۵ عنوان کرده که از آمریکا برای احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران دریافت کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، با ایستادن در کنار این بمب‌افکن‌های فوق پیشرفته در پایگاه پالماخیم گفته بود که این جنگنده‌ها می‌توانند به هر نقطه‌ای در منطقه پرواز کرده و تهدید «دشمن» را خنثی کنند.

رویترز به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشته بود که کشورهای عرب منطقه (که به تازگی اسرائیل آن‌ها را متحد خود در برابر ایران می‌نامد) برای حفظ رابطه با ایران و ادامه تجارت با تهران، مایل هستند که به جای استفاده فیزیکی از مقرها و امکانات نظامی در خاک آن‌ها، سیستم‌های دفاع هوایی‌شان از راه دور به سیستم اسرائیلی متصل شود تا یک سامانه یکپارچه دفاع هوایی شکل بگیرد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، که در دوره اخیر بارها به امارات و بحرین سفر کرده، مدعی است که اتحاد پدافند هوایی مشترک به مرحله عملیاتی رسیده است و سفر جو بایدن آن را تسریع خواهد کرد. این ادعای او از سوی آمریکا و کشورهای یادشده تایید نشده است.

برخی رسانه‌ها نام عربستان، امارات، بحرین و حتی عراق و اردن را در این رابطه ذکر کرده‌اند.

روزنامه وال استریت جورنال دو هفته پیش نوشته بود که این پیشنهاد در نشست محرمانه اوایل بهار امسال در منطقه شرم‌الشیخ مصر با حضور افسران سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، مطرح شد و روسای ستاد ارتش‌های اسرائیل و عربستان نیز در آن حضور داشتند.

پیش از توییت یکشنبه شب سایت «نور نیوز» با تهدید تلویحی کشورهای منطقه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز یکشنبه گفته بود که طرح موضوع ایجاد سامانه دفاع هوایی مشترک از سوی آمریکا، «تحریک‌آمیز است»، و ایران «به این اظهارات از منظر تهدید علیه امنیت ملی و منطقه‌ای نگاه می‌کند».

به گفته این سخنگو، «تلاش برای ایجاد نگرانی‌های جدید امنیتی در منطقه، نتیجه‌ای جز تضعیف امنیت مشترک منطقه‌ای و تامین منافع امنیتی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) نخواهد داشت».

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل، آخر هفته به خبرگزاری ایسنا گفته بود که تشکیل ناتوی خاورمیانه یک ایده نامناسب است و هر کشوری، اعم از امارات یا غیر امارات، اگر بخواهد در این زمینه همراهی نشان دهد، خدمتی به منطقه نکرده بلکه ضربه جدی به منطقه زده است.

علی اکبر ولایتی این را نیز گفت که ایران «اجازه نمی‌دهد ناتو در کنار مرزهایش فعال شود».

بر اساس توئیت سایت نور نیوز، رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG