لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

حقیقت در مورد واحد پول و درآمد تلگرام چیست؟


واحد پول مجازی که به Cryptocurrency مشهور است، در طی سال‌های گذشته از یک مفهوم ناآشنا به مفهومی کاملا آشنا تبدیل شده است و با رشد خیره کننده ارزش بیت‌کوین در طی ماه‌های پایان سال ۲۰۱۷، بسیاری از کاربران به فکر سرمایه‌گذاری در واحدهای مختلف پول مجازی افتاده‌اند.

در این میان شرکت‌های فناوری و کارآفرینان سرتاسر دنیا نیز به فکر ایجاد سرمایه برای عملی کردن ایده‌هایشان افتاده‌اند و به همین دلیل مفهوم Initial Coin Offering یا ICO که ترجمه فارسی آن «عرضه اولیه سکه» می‌شود، در این روزها بسیار محبوب است.

تلگرام اگر بخواهد که با کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا مراودات مالی داشته باشد، در نتیجه نمی‌تواند با کشورهایی که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا قرار دارند تراکنش مالی داشته باشد؛ و همانگونه که شما آگاه هستید، ایران در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا قرار دارد.

نکته مهم در این روش جذب سرمایه در مقابل روش سنتی سهم دادن به افراد سرمایه‌گذار آن است که در ICO فردی که جذب سرمایه می‌کند هیچ سهمی از شرکت و یا سرویس خود را به فرد سرمایه‌گذار نمی‌دهد و به جای آن یک تعداد واحد پول مجازی - مثلا ۱۰۰۰ سکه - به سرمایه‌گذار می‌دهد. به این صورت فرد ارائه دهنده واحد پول مجازی بدون آنکه هیچ سهمی به کسی بدهد، سرمایه مورد نظر خود را برای پیشبرد کسب و کار را بدست می‌آورد و سرمایه‌گذار هم مقدار مشخصی سکه مجازی دریافت می‌کند به این امید که در آینده ارزش آنها افزایش پیدا کند و با فروش آنها سود قابل قبولی بدست آورد.

در ماه‌های اخیر یکی خبرهایی که در میان کاربران ایرانی بسیار داغ بوده است و همچنان نیز در مورد آن بحث‌های مختلفی وجود دارد، داستان ICO واحد پول مجازی تلگرام با نام گرام (GRAM) است که خبر ممنوعیت خرید آن توسط ایرانی‌ها با واکنش‌های زیادی از سوی رسانه‌های داخل ایران مواجه شد و علاوه بر این ادعاهایی در مورددرآمد میلیونی تلگرام از کاربران ایرانی توسط خبرگزاری‌های مختلف مانند باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد که در روزهای گذشته نیز به عنوان دلیلی برای فیلتر شدن این پلتفرم مورد استفاده قرار گرفته است.

برای همین برای روشن شدن این دو نکته مهم - واحد پول مجزایی و درآمد تلگرام - در ادامه به واکاوی این دو مورد می‌پردازم تا به این صورت واقعیت روشن شود.

چرا ایرانی‌ها نمی‌توانند واحد پول تلگرام را بخرند؟

پاسخ این سوال به مسئله تحریم‌های مختلف غرب و آمریکا علیه ایران بازمی‌گردد که هرگونه تبادل مالی بین شرکت‌های غربی و ایرانی را ممنوع می‌کند. به همان دلیلی که مردم ایران نمی‌توانند از کارت‌های ویزا و یا مستر استفاده کنند، به همان دلیل هم امکان خرید و فروش مستقیم سرویس‌ها و ابزارهای مختلف از جمله واحد پول مجازی را ندارد.

در مورد تلگرام هم چون تلگرام برای فروش واحد پول مجازی خودش از سرمایه‌گذاران آمریکایی و اروپایی استفاده کرده است، در نتیجه باید از تمامی قوانین مربوط به اتحادیه اروپا و آمریکا پیروی کند. برای همین هرگونه تبادل مالی با ایران و شهروندان داخل کشور ممنوع است.

نکته‌ای که در این میان بسیاری از خبرگزاری‌ها به آن اشاره نکرده‌اند آن است که تنها ایران جز کشورهایی نیست که نمی‌تواند گرام را خریداری کند، بلکه مردم کشورهای کوبا، کره شمالی، سوریه و جمهوری خودمختار کریمه نیز نمی‌توانند واحد پول دیجیتال تلگرام را بخرند.

آیا تلگرام از طریق ایرانیان درآمد میلیاردی دارد؟

با توجه به پاسخ سوال بالا، تلگرام اگر بخواهد که با کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا مراودات مالی داشته باشد، در نتیجه نمی‌تواند با کشورهایی که در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا قرار دارند تراکنش مالی داشته باشد؛ و همانگونه که در بالا گفته شد و شما به عنوان خواننده نیز از آن آگاه هستید، ایران در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا قرار دارد.

از همین رو ایده آنکه تلگرام از طریق کاربران ایرانی دارای درآمدی میلیاردی است آنقدرها دقیق نیست و حتی اگر تلگرام بخواهد از طریق کاربران ایرانی درآمد کسب کند، امکان آن را ندارد چون با این کار تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا را نقض می‌کند.

خلاصه کلام آنکه تلگرام و یا هر شرکت خارجی دیگری به دلیل تحریم‌های غرب و به‌خصوص آمریکا علاقه زیادی به مراوده مالی با ایران ندارند حتی با وجود برجام؛ چون بسیاری از تحریم‌های مالی کنونی به زمان اشغال سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ باز می‌گردد.

XS
SM
MD
LG