لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

وزارت‌ اطلاعات و ارتباطات «۴۰۰ میلیارد تومان» برای راه‌اندازی تلگرام طلایی و هاتگرام هزینه کردند


شرکت گوگل، تلگرام طلایی و هاتگرام را به دلیل «جاسوسی» و «به سرقت بردن» اطلاعات شخصی کاربران، از گوگل پلی حذف کرده است.
شرکت گوگل، تلگرام طلایی و هاتگرام را به دلیل «جاسوسی» و «به سرقت بردن» اطلاعات شخصی کاربران، از گوگل پلی حذف کرده است.

یک نماینده مجلس ایران می‌گوید دو وزارتخانه اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات، تلگرام طلایی و هاتگرام را با هزینه «۴۰۰ میلیارد تومانی» و «در اختیار قرار دادن سرورهای فراوان به آنها و ارائه خدمات دیگر» راه‌اندازی کرده‌اند.

پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تلویحا نهادهای دیگر را به راه‌اندازی این دو اپلیکیشن متهم کرده بود.

با این حال نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد، روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت در مصاحبه با وب‌سایت «خانه ملت»، وابسته به مجلس، گفت که «تلگرام طلایی و هاتگرام مورد پشتیبانی وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات بود».

وی اضافه کرد: «آنها مثلا می‌خواستند پوشش امنیتی برای مراقبت از کاربران داشته باشند و مرتبا هم در جلسات متعدد ابراز می‌کردند که ما با این پوشش و پوسته توانستیم برخی از فضاهای ناسالم را در جریان فضای مجازی کنترل کنیم».

در خرداد ۹۷ نیز ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نقل از وزیر اطلاعات گفته بود که پیام‌رسان تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است.

شرکت گوگل، تلگرام طلایی و هاتگرام را به دلیل «جاسوسی» و «به سرقت بردن» اطلاعات شخصی کاربران، از گوگل پلی، مرجع اصلی دریافت نرم‌افزارهای اندروید، حذف کرده است.

پس از این اتفاق، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، اعلام کرد که ۱۲۷ نسخه «غیر رسمی» فارسی تلگرام در ایران وجود دارد که «همه» آنها «فاقد امنیت» هستند.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اکنون ۱۲۷ پوسته غیر رسمی در کشور هست. با حذف دو تا از آنها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تامین بودجه آن‌ها خواهند گفت یا روزه سکوت خواهند گرفت؟»

با این حال آقای پژمانفر گفت «مستندات فراوانی»دارد که ثابت می‌کند، این دو اپلیکشین با «نظارت وزارت اطلاعات و وزارت ارتباطات» فعالیت می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس، این دو اپلیکشین «با ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه، در اختیار قرار دادن سرورهای فراوان به آنها و ارائه خدمات دیگر» راه‌اندازی شد.

روز دوشنبه همچنین غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با اشاره به حذف این دو شبکه اجتماعی توسط گوگل نوشت: «نتیجه اعتماد به طلاگرام و هات‌گرام همین وضع موجود و از دست دادن داده‌های مردم در این شبکه‌ها و رفتن اعتبار دوستان تاییدکننده آنهاست».

سخنان آقای جلالی نیز می‌تواند به معنای ایجاد این دو اپلیکشین توسط نهادهای امنیتی و مخابراتی جمهوری اسلامی باشد.

رئیس سازمان پدافند عامل همچنین خواستار «ملی‌سازی» فضای سایبری شد و افزود که «بازی‌های بچگانه و علایق حزبی و گروهی را در برابر مؤلفه‌های الزامی امنیت ملی در فضای سایبری کنار بگذارید».

هدف از طرح «شبکه ملی اطلاعات» که بخش‌هایی از آن رونمایی شده، جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب است.

منتقدان نگرانند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود برای کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

بر اساس خبرگزاری‌ ایسنا، وب سایت خانه ملت و سایت رادیو فردا/ ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG