لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

تلگرام دی آر و اهمیت آن


تلگرام دی آر
تلگرام دی آر

با آغاز فیلتر شدن اپلیکیشن تلگرام از روز دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، اپلیکیشنی با نام تلگرام دی آر در دو نسخه سبک و معمولی بر روی اینترنت ارائه شد که واکنش‌ها و سوالات زیادی را با خود به همراه آورد.

از همین رو و با توجه حجم زیاد واکنش‌ها و سوالات، تصمیم گرفتم که به عنوان یکی از افراد طراح این اپلیکیشن، به جنبه‌های مهم تلگرام دی آر بپردازم تا شاید به این صورت بسیاری از سوالات مربوط به این اپلیکیشن و هدف پشت آن پاسخ داده شود.

هدف از طراحی اپلیکیشن تلگرام دی آر چه بوده است؟

اپلیکیشن تلگرام دی آر در حقیقت تنها یک بخش کوچک از یک هدف بزرگ است و آن مقاومت دیجیتال در برابر خواسته‌های غیرمنطقی و بی‌معنی سیستم سانسور در ایران است. به عنوان یکی از طراحان این اپلیکیشن هدف ما آن بود که به مردم ایران نشان دهیم که در قرن ۲۱ با ابزارهای مختلف، می‌توان با سانسور و سرکوب آنلاین مقابله کرد و ادعای قوه قضائیه در مورد فیلتر کردن تلگرام به گونه‌ای که با هیچ ابزاری نتوان آن را باز کرد، از پایه و اساس اشتباه و نادرست است.

در همینجا باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنم که تلگرام دی آر جایگزین تلگرام نیست و این ابزار تنها یک راه ابزار در میان ده‌ها ابزار دیگر است، از همین رو اگر شما از فیلترشکن و یا وی‌پی‌ان استفاده می‌کنید، نیازی به تلگرام دی آر ندارید.

برخلاف تصور خیلی‌ها، آنچه که برای ما مهمتر از خود اپلیکیشن تلگرام دی آر بوده و خواهد بود، رساندن این پیام است که مقاومت دیجیتال را باید با تمام قوا انجام داد و برخلاف نسل پدر و مادرهایمان که در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷، در بیشتر موارد سکوت اختیار کرده‌اند، باید به عنوان نسل هزاره به دولت ایران اجازه ندهیم که آزادی‌های ابتدایی مانند دسترسی آزاد به اینترنت و حق انتخاب آزاد را از ما بگیرد.

در همینجا باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنم که تلگرام دی آر جایگزین تلگرام نیست و این ابزار تنها یک راه ابزار در میان ده‌ها ابزار دیگر است، از همین رو اگر شما از فیلترشکن و یا وی‌پی‌ان استفاده می‌کنید، نیازی به تلگرام دی آر ندارید.

تفاوت تلگرام دی آر با تلگرام و تلگرام ایکس در چیست؟

تلگرام دی آر یک نسخه سفارشی شده از تلگرام است که در آن فیلترشکن سایفون قرار گرفته است. این بدین معنی است که با اجرای تلگرام دی آر، نرم‌افزار سایفون - که به عنوان یک فیلترشکن در میان کاربران ایرانی محبوب است - به صورت خودکار و در داخل تلگرام دی آر اجرا می‌شود که به همین دلیل فیلترینگ تلگرام تاثیری در کارکرد آن ندارد.

حال اگر شما از نسخه معمولی تلگرام و تلگرام ایکس استفاده کنید - که هر دو متعلق به شرکت تلگرام هستند - با توجه به اینکه تلگرام در ایران فیلتر شده است، نیاز دارید که فیلترشکن و یا وی‌پی‌ان‌ای را قبل از باز کردن تلگرام اجرا کنید، مثلا فیلترشکن سایفون.

با توضیحات بالا به احتمال زیاد تفاوت تلگرام دی آر با نسخه‌های تلگرام را متوجه شده‌اید: تلگرام دی آر نیاز به اجرای مجزای فیلترشکن سایفون ندارد در حالی که تلگرام و تلگرام ایکس نیاز به اجرای مجزا دارند.

آیا امکان فیلتر کردن تلگرام دی آر وجود دارد؟

امکان فیلتر کردن تلگرام دی آر وجود دارد اما با یک شرط مهم و آن این است که دولت ایران فیلترشکن سایفون را به صورت کامل مسدود کند، که این کار به آسانی انجام نمی‌گیرد و دلیل آن هم به تکنولوژی‌ است که سایفون استفاده می‌کند. این بدان معناست که اگر فیلترشکن سایفون برای شما از کار بیافتد و نتوانید مثلا به توییتر بروید، تلگرام دی آر هم از کار می‌افتد.

تلگرام دی آر به کار چه کسانی می‌آید؟

همانگونه که در بالا گفته‌ام، تلگرام دی آر قرار نیست که به عنوان جایگزین تلگرام و یا تلگرام ایکس باشد و تلگرام دی آر تنها یک راه حل در میان ده‌ها راه‌حل دیگر است. علاوه بر این اگر شما چگونگی استفاده و نصب فیلترشکن را بلد هستید، نیازی به استفاده از تلگرام دی آر ندارید.

تلگرام دی آر برای کسانی است که به هر دلیل چگونگی استفاده از فیلترشکن و یا نصب سایفون و وی‌پی‌ان را نمی‌دانند و تنها می‌خواهند به تلگرام از طریق راحت‌ترین راه ممکن دسترسی پیدا کنند، کاربردی است.

امین ثابتی و نریمان غریب دو طراح اپلیکیشن تلگرام دی آر هستند که در طی سال‌های گذشته در زمینه آزادی اینترنت در ایران فعالیت گسترده‌ای داشته‌اند.
امین ثابتی، یکشنبه ۱۶ اردیبهشت هفته مهمان برنامه دات کام خواهد بود و این برنامه بیشتر به موضوع تلگرام دی آر خواهد پرداخت​. دات کام را یکشنبه‌ها ساعت هشت شب به وقت تهران بشنوید.
XS
SM
MD
LG