لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی فوری سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران شد


انجمن قلم (پِن) آمریکا با اشاره به جان باختن بکتاش آبتین و وضعیت نگران‌کننده سلامتی زندانیان در ایران، خواستار آزادی فوری سه عضو دیگر کانون نویسندگان شامل رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و آرش گنجی که در زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند، شده است.

در این بیانیه علت حبس این نویسندگان زندانی «دفاع از آزادی بیان و مخالفت مدنی با سانسور دولتی» اعلام شده است و اتهاماتی چون اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام که توسط قوه قضاییه علیه این نویسندگان مطرح شده است، «جعلی» خوانده شده است.

کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، دو نویسنده زندانی عضو کانون نویسندگان، مهرماه امسال موفق به دریافت «جایزه باربی برای آزادی نگارش» که یکی از جوایز سالانه انجمن قلم آمریکا است، شده بودند. مراسم سالانه انجمن قلم آمریکا از مهم‌ترین رخدادهای ادبی در نیویورک به‌شمار می‌آید.

انجمن قلم آمریکا در روزهای اخیر دو بیانیه دیگر نیز درباره بکتاش آبتین صادر کرده بود. این انجمن روز ۱۷ دی‌ماه به‌ همراه ۱۸ نهاد مدافع آزادی بیان و حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به وضعیت جسمی وخیم بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز ایرانی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او و دیگر زندانیان سیاسی شده بودند.

در این نامه، با محکوم کردن نقض آزادی بیان و حقوق اولیه انسانی در جمهوری اسلامی «بدرفتاری» با زندانیان و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی را «مشکلی سیستماتیک در زندان‌های ایران» توصیف شده بود.

انجمن قلم آمریکا همچنین روز ۲۰ دی‌ماه در واکنش به جان باختن بکتاش آبتین اعلام کرد که مرگ او «مطلقا قابل پیشگیری بود» و حبس «ناعادلانه» این شاعر و فیلمساز با «کمک و معاونت» حکومت ایران عملا به حکم اعدام تبدیل شد.

بیش از ۳۰ نفر از زندانیان سیاسی از جمله آرش گنجی نیز روز گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه جرم بکتاش آبتین دفاع از آزادی بیان بود، نوشتند: «جریانی که با کلید خوردن پروژه‌ قتل‌های زنجیره‌ای آغاز شد و جان دو تن از شریف‌ترین اعضای کانون نویسندگان ایران، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، را گرفت هنوز ادامه دارد».

در این نامه با توصیف تاخیر صورت گرفته در روند درمان بکتاش آبتین، آمده است: اگر دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی به هر دلیلی دیگر نمی‌تواند مانند آن سال‌ها در روز روشن، دگراندیشان را خفه کند راه‌های «تمیزتری» برای بریدن صدای منتقدان پیدا کرده است. مورد بکتاش، نمونه آن».

بر اساس گزارش‌های کانون نویسندگان ایران، مقام‌های قوه قضاییه با وجود آگاهی از بیماری زمینه‌ای بکتاش آبتین، مهرماه سال ۹۹ در اوج شیوع کرونا در ایران، او را برای اجرای حکم پنج سال زندان بازداشت کردند. در ماه‌های اخیر پس از ابتلای این شاعر زندانی به کرونا، تاخیر عامدانه ده روزه در روند درمان او ایجاد شد که درمان او را دشوار کرد و سرانجام با وجود تلاش‌های کادر پزشکی، آقای آبتین روز ۱۸ دی‌ماه در بیمارستان ساسان تهران جان باخت.

بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای در مجموع به ۱۵ سال و نیم زندان محکوم شدند.

آٰرش گنجی، دیگر عضو کانون نویسندگان نیز که از بیماری قلبی رنج می‌برد، به بهانه‌ ترجمه‌ کتابی درباره تحولات کردستان سوریه و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» به ۱۱ سال زندان محکوم شده است که ۵ سال آن قابل اجرا است.

آقای گنجی روز ۱۲ آبان امسال بازداشت و برای اجرای حکم روانه زندان شد. کانون نویسندگان ایران پیش‌‌تر اعلام کرده است که اتهامات علیه این نویسنده و مترجم «واهی و بی‌اساس» و مصداق «پرونده‌سازی» است.

این کانون همچنین هشدار داده است که آرش گنجی از بیماری قلبی رنج می‌برد و هرگونه فشار و اضطراب، بینایی‌اش را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به دلیل اعتصاب غذا یا عدم دسترسی به داروهای ضروری و درمان موثر، عدم انتقال به‌موقع به مرکز درمانی یا دلایل مشکوک دیگر جان باخته‌اند.

مرگ عادل کیانپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، که گفته می‌شود در پی اعتصاب غذا جان باخت آخرین نمونه از تکرار چنین ماجراهایی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران است.

XS
SM
MD
LG