لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

ده‌ها هزار نفر در کشورهای مسلمان در اعتراض به حملات اسرائیل به غزه تظاهرات کردند


ده‌ها هزار نفر در بغداد در حمایت از غزه تظاهرات کردند.
ده‌ها هزار نفر در بغداد در حمایت از غزه تظاهرات کردند.

ده‌ها هزار نفر در کشورهای مسلمان روز ۲۱ مهر پس از نماز جمعه در اعتراض به حملات هوایی شدید اسرائیل به غزه و در دفاع از فلسطینیان تظاهرات کردند.

اين واکنش در کشورهای مسلمان خطر تبدیل شدن درگیری‌های یک هفته اخیر به یک بحران منطقه‌ای همزمان با آماده شدن ارتش اسرائیل برای تهاجم زمینی به غزه را نشان می‌دهد.

از امان، پایتخت اردن، و صنعا، پایتخت یمن جنگ زده گرفته تا بغداد و بسیاری از شهرهای ایران، شاهد تظاهرات هزاران مسلمان پس از پایان نماز جمعه بودند.

پلیس اسرائیل که محوطه مسجدالاقصی را به شدت کنترل می‌کند با هدف جلوگیری از برگزاری اجتماعاتی که ممکن است به خشونت بیانجامد فقط به مردان سالخورده اجازه داد برای نماز وارد این مسجد شوند.

مسئولان این بنای مذهبی مهم مسلمانان گفتند فقط حدود پنج هزار نفر اجازه ورود يافتند. در حالت معمولی تعداد نمازگران در این مسجد در روزهای جمعه حدود ۵۰ هزار نفر است.

مردان جوانی که به امید ورود به محوطه مسجد در نزدیکی دروازه این محوطه اجتماع کرده بودند پس از مدتی توسط ماموران پلیس متفرق و مجبور به خروج از بخش قدیمی اورشلیم (بیت المقدس ) شدند.

صدها تن از مردان جوان در خیابان‌های محله وادی الجوز، در بخش شرقی اورشلیم (بیت المقدس) مراسم نماز جمعه را برگزار کردند. در واکنش به فریادهای تعدادی از نمازگذاران، ماموران پلیس اسرائیل با شلیک گاز اشک آور و باطوم به جمعیت حمله کردند .

به گفته هلال احمر فلسطین دست کم شش نفر مجروح شدند.

مراسم نمازجمعه در اورشلیم (بیت المقدس) در مجموع آرام برگزار شد تا این که چند پسر نوجوان فلسطینی در گوشه‌ای از بخش قدیمی شهر ترقه و فشفشه پرتاب کردند. ماموران پليس با تفنگ‌های اتوماتیک به سوی کوچه‌های این محله هجوم بردند. صدای چند گلوله نیز به گوش رسید ولی گزارشی از مجروح شدن فلسطینیان منتشر نشده است.

در بیروت هزاران نفر از هواداران گروه حزب الله لبنان با حمل پرچم‌های این کشور، فلسطین و حزب‌الله و سر دادن شعارهایی در حمایت از غزه و «مرگ بر اسرائیل» راهپیمایی کردند. این گروه مورد حمایت ایران در روزهای اخیر حملات کوچک و پراکنده‌ای به مواضع ارتش اسرائیل در جوار مرز با لبنان انجام داده ولی تا این لحظه در جنگ دخالت نکرده است.

با این همه، معاون دبیرکل حزب‌الله، لبنان هشدار داد که اعزام ناوگان آمریکایی و متحدان این کشور به شرق دریای مدیترانه به دقت زیر نظر است. نعیم قاسم در سخنرانی خود در اجتماع هواداران حزب الله لبنان در حومه جنوبی بیروت گفت:«کشتی‌های جنگی شما برای ما مهم نیست و هشدارهای شما ما را نمی‌ترساند. وقتی زمان مناسب فرا برسد اقدام می‌کنیم.»

مقامات آمریکایی از جمله جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، به همه کشورهای منطقه و به خصوص ایران هشدار داده است که در درگیری اسرائیل و حماس دخالت نکنند.

در بغداد ده‌ها هزار نفر در پاسخ به فراخوان مقتدی صدر، روحانی شیعه با نفوذ، در میدان تحریم تجمع کردند. مقتدی صدر در بیانیه‌ای گفت:«بگذار این تظاهرات شیطان بزرگ، آمریکا را بترساند که از تروریست‌های صهیونیست علیه عزیزان ما در فلسطین حمایت می کند.»

در شهرهای مختلف ایران نیز پس از پایان مراسم نماز جمعه تظاهراتی در حمایت از فلسطینیان برگزار شد. تظاهرکنندگان پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند و شعارهایی از جمله «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «اسرائیل نابود و فلسطین پیروز می شود» می دادند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در بخشی از سخنرانی خود در شهر رستم در استان فارس گفت:«ظلم و ستم حدی دارد. مردم فلسطین به ستوه آمده اند. با ویران کردن غزه مسئله فلسطین به پایان نمی رسد. مردم فلسطین و مردم جهان گریبان شما را خواهند گرفت، زیرا دفاع از غزه را وظیفه خود می دانند.»

در دمشق نیز تظاهراتی برگزار شد که پناهجویان فلسطینی ساکن اردوگاه یارموک که در جنگ سال ۱۹۴۸ بر سر تاسیس اسرائیل ساخته شد در آن شرکت کردند.

در صنعا، پایتخت یمن، که در کنترل شورشیان حوثی است جمعیت کثیری با پرچم‌های یمن و فلسطین به خیابان آمدند. شعار قدیمی حوثی‌ها «الله اکبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهودیان و اسلام پیروز است» در این تظاهرات به گوش می رسید.

در قاهره، پایتخت مصر، نیز جمعیت زیادی در اطراف مسجد الازهر، یکی از مهمترین مراکز فقهی اهل سنت، تجمع کرده و شعار می دادند «نسل به نسل، اسرائیل دشمن ماست» و «روح ما و خون ما فدای الاقصی».

در اسلام آباد، پایتخت پاکستان نیز در اجتماعاتی که پس از مراسم نماز جمعه برگزار شد جمعیت پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را زیر پا لگد کردند.

XS
SM
MD
LG