لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

طوفان زمستانی بی‌سابقه در کالیفرنیا لس‌آنجلس را هم سفیدپوش کرد


جاده‌ای در کوه‌های سان گابریل در جنگل ملی آنجلس، کالیفرنیا. چنین کولاکی در بیش از ۳۰ سال اخیر در این منطقه سابقه نداشته است
جاده‌ای در کوه‌های سان گابریل در جنگل ملی آنجلس، کالیفرنیا. چنین کولاکی در بیش از ۳۰ سال اخیر در این منطقه سابقه نداشته است

سرما، برف و یخبندان جاده‌ها که در سه دهه گذشته در کالیفرنیای آمریکا کمتر سابقه داشته، در روزهای اخیر زندگی میلیون‌ها تن از ساکنان این ایالت و شمار دیگری از ایالت‌های آمریکا را تحت تأثیر قرار داده و ده‌ها هزار خانه و محل‌های کسب‌وکار بی‌برق مانده‌اند.

طوفان زمستانی قدرتمندی که در روزهای اخیر سواحل غربی آمریکا را همراه با سیل و یخبندان فرا گرفته بود، روز شنبه تمرکز خود را به جنوب کالیفرنیا معطوف کرد به طوری‌که حتی در مناطق پست حومه کلان‌شهر لس‌آنجلس در ارتفاع ۳۰۰ متری از سطح دریا نیز برف بارید.

نشستن برف بر تابلوی مشهور شهر هالیوود در «کوه لی» که یکی از نمادهای مشهور لس‌آنجلس است مایه شگفتی بسیاری از ساکنانی شده است که چند دهه چنین منظره‌ای را ندیده بودند.

سازمان ملی هواشناسی اعلام کرده است که این یکی از قوی‌ترین طوفان‌های زمستانی است که تا به حال جنوب غربی کالیفرنیا را درنوردیده و از «موارد نادر» است.

به گزارش شبکه‌های سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی و لس‌آنجلس تایمز، برف و بوران در مناطق شمالی و باران سنگین و تگرگ در مناطق جنوبی کالیفرنیا همراه با وزش بادهای شدید سبب شده که وضعیت هشدار و اخطار آب‌وهوایی برای شهروندان کماکان ادامه یابد.

این نخستین اخطار از این نوع در ۳۴ سال گذشته برای این مناطق است. کالیفرنیا با ۴۰ میلیون جمعیت معمولاً هوایی متعادل در چهار فصل داشته است.

اکنون بزرگراه بین ایالتی شماره پنج که بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین آزادراه غرب آمریکاست، با انباشت برف در شیب تند آن مسدود اعلام شد و بخش‌های دیگری در جنوب آزادراه، از جمله در اطراف لس‌آنجلس، در پی وقوع سیل، بسته شده است.

طوفان برف که از روز چهارم اسفند آغاز شد یک روز بعد به اوج خود رسید و باعث لغو صدها پرواز آخر هفته شد.

مقامات از ساکنان ساکرامنتو، مرکز ایالت کالیفرنیا، خواسته‌اند دست‌کم تا روز چهارشنبه این هفته از تردد در جاده‌ها خودداری کنند زیرا شرایط رانندگی «بسیار خطرناک» تا «غیرممکن» ارزیابی شده است.

وزش باد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت در دره ساکرامنتو و کوه‌های سیرا نوادا از بامداد روز یکشنبه، هفتم اسفند، تشدید شده و پارک ملی و محبوب یوسمیتی کماکان بسته خواهد ماند.

در همین حال بارندگی زیاد این روزها، برای رودهای لس‌آنجلس و سانتاکلارا که در سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی کم‌آب بودند، پرآبی به ارمغان آورده است.

طوفان دیگری که غرب میانه و منطقه دریاچه‌های بزرگ در شرق آمریکا را تحت تأثیر قرار داد، روز شنبه ششم اسفند پس از عبور از ایالت نیوانگلند دست‌کم ۴۰۰ هزار تن را در دیترویت بی‌برق باقی گذاشت.

سرمای کالیفرنیا تا بامداد یکشنبه بدون تلفات گزارش شد اما کولاک و یخبندان در مرکز و شمال آمریکا جان سه تن را در آخر هفته گرفت.

تغییرات اقلیمی زمین

به گفته پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا بسامد بالای بلایای طبیعی که در سال‌های اخیر در مناطق مختلف آمریکا نیز دیده می‌شود بر اثر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی رخ داده است.

ویلیام پاتزرت، اقلیم‌شناس، در گفت‌وگو با روزنامه لس‌آنجلس تایمز این طوفان زمستانی شدید و نوسانات بی‌سابقه آب‌وهوایی در کالیفرنیا را با آشفتگی مسیر «جریان جتی» قطب شمال مرتبط دانست.

کارشناسان آب‌وهوا می‌گویند به دلیل تغییرات اقلیمی، شیوه حرکت یک کمربند بادی موسوم به «جریان جتی»‌ که در ناحیه قطب شمال قرار دارد آشفته شده و وقوع اخیر دوره‌هایی از سرمای شدید و گرمای سوزان در نیمکره شمالی مربوط به این تغییر است.

«جریان جتی» مانند حلقه‌ای با چرخش سریع، مانعی برای نفوذ هوای قطبی به نواحی جنوبی‌تر و در عین حال مانع نفوذ هوای گرم جنوب به سمت شمال بوده است.

اگر به هر دلیلی مسیر این حلقه به مدارهای بالاتر منتقل شود، جبهه‌ای از هوای گرم استوایی راه خود را به مدارهای بالاتر زمین پیدا می‌کند و حالت برعکس آن نیز سرما را به مناطق جنوبی منتقل می‌کند.

XS
SM
MD
LG