لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

احزاب راست افراطی اسرائیل در اورشلیم «راهپیمایی پرچم» برگزار کردند


هزاران تن از هواداران حزب راست افراطی «صهیونیست‌های دینی» و حامیان سازمان‌های دیگر اسرائیلی مانند شهرک‌نشین‌ها، شامگاه روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد «راهپیمایی پرچم» در اورشلیم را برگزار کردند.

این راهپیمایی در میانه «هشدارهای اکید» حماس و سایر سازمان‌های فلسطینی در مناطق حساس اورشلیم برگزار شد.

گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی است که ارتش این کشور با نگرانی از احتمال وخیم شدن اوضاع و آغاز دوباره حملات راکتی فلسطینیان از غزه به شهرهای اسرائیل و تکرار رویدادهایی شبیه جنگ ماه گذشته، از یک‌سو سامانه «گنبد آهنین» را فعال کرد و از سوی دیگر، پروازها از فرودگاه اصلی این کشور را به یک فرودگاه فرعی هدایت کرد.

همزمان دو هزار نیروی پلیس اسرائیل که در نقاط حساس اورشلیم مستقر بودند، شماری از فلسطینیانِ عمدتا جوان را در شرق این شهر بازداشت کردند.

به نوشته تایمز اسرائیل، ملی‌گرایان افراطی در این راه‌پیمایی شعار «مرگ بر اعراب» سر دادند. شبکه کان نیز با راهپیمایانی گفت‌وگو کرد که تاکید داشتند آن‌ها با این اقدام خواسته‌اند به همگان ثابت کنند که اورشلیم تا ابد در دست اسرائیل است و اسرائیل حرف اول را در قبال اورشلیم می‌زند.

چند خبرنگار عرب گفتند که اعراب از بیم رویدادها از محل تظاهرات دور شده بودند ولی تظاهرکنندگان اسرائیلی این خبرنگاران را با ناسزا گفتن به پیامبر اسلام آزار دادند.

راهپیمایان اسرائیلی همچنین علیه نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، شعار داده و او را «دروغگو» نامیدند.

به نوشته تایمز اسرائیل، یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید اسرائیل، شعارهای راهپیمایان را شرم‌آور نامید.

هلال احمر فلسطینی گزارش داد که دستکم ۳۳ فلسطینی زخمی در رویدادهای سه‌شنبه شب درمان شده‌اند.

یک عضو پلیس اسب‌سوار اسرائیلی بر اثر پرتاب سنگ فلسطینیان از اسب به زمین افتاد.

این رویداد حساس، نخستین آزمون برای دولت جدید اسرائیل به نخست‌وزیری نفتالی بنت بود که تنها یک روز پیش از آن کار خود را آغاز کرد.

رسانه‌های اسرائیل این اقدام را «تله» و «مینِ کارگزاری شده» از سوی بنیامین نتانیاهو و دولت پیشین بر سر راه دولت جدید تعبیر کردند.

بنیامین نتانیاهو که در پی تشکیل ائتلاف سیاسی میان هشت حزب به پایان کار خود رسید، چند روز پیش از ترک این مقام، ظاهرا عامدانه موافقت کرد که «راهپیمایی پرچم» روز ۲۵ خرداد و در دومین روز از پایان قدرت او برگزار شود.

یعکوو شبتای، فرمانده پلیس و شمار زیادی از مقامات ارشد امنیتی و نظامی اسرائیل هفته گذشته به بنیامین نتانیاهو توصیه اکید کرده بودند که مانع از برگزاری این راهمپیمایی شود اما او به فرمانده پلیس دستور داد که مسیرهای «امن» برای حرکت افراد در «راهپیمایی پرچم» را تعیین کند.

از سوی دیگر، عومر بر- لو، وزیر جدید امنیت داخلی، تنها ساعاتی پس از آن‌که پست خود را در دولت جدید آغاز کرد، اعلام نمود که راهپیمایی برگزار خواهد شد اما او به فرمانده پلیس دستور داد که مانع از نزدیک شدن راهپیمایان به کوچه‌های حساس در شرق اورشلیم شود.

با این حال، او از پلیس خواست به راهپیمایان اجازه دهند در «بوابه دمشق»، که صحن یکی از ورودی‌ها به بخش شرق شهر است، گردآیند و پایکوبی و ترانه‌خوانی خود را انجام دهند.

عومر بر- لو، یک سرهنگ دوم ذخیره ارتش، به نمایندگی از حزب میانه‌روی «کارگر» به پست وزارت رسیده و برای نخستین بار است که یک مقام وزارتی در دولت‌های اسرائیل را دارد. اما او پسر ژنرال حییم بر- لو معاون ستاد ارتش در زمان تسلط اسرائیل بر شرق اورشلیم و کرانه باختری است.

حزب «صهیونیست‌های دینی» به رهبری بتسال‌ال اسموت‌ریچ گفته بود که ماه گذشته به دلیل وقوع جنگ میان ارتش اسرائیل و جنبش حماس، راهپیمایی سالانه پرچم شایسته برگزار نشده است.

این راهپیمایی برای اسرائیلی‌ها جشن تسلط کشورشان بر شرق اورشلیم در جریان «جنگ شش روزه» سال ۱۹۶۷ است.

ماه گذشته که بحران میان اسرائیل و فلسطینیان به عملیات سنگین نظامی طرفین کشیده شد، راهپیمایان پرچم در خیابان‌های اورشلیم آماده برگزاری جشن خود شدند اما به‌دلیل هشدار حماس به شلیک راکت‌های بیشتر، عملا مسیر راهپیمایی تغییر کرد و برگزارکنندگان مراسم، آن را لغو کردند.

حزب «صهیونیست‌های دینی» خواسته بود که راهپیمایی جدید را پنج‌شنبه گذشته و در آخرین روزهای کار دولت بنیامین نتانیاهو برگزار کند اما کابینه نتانیاهو به دلایل نامعلوم آن را به ۲۵ خرداد موکول کرد.

بتسال‌ال اسموت‌ریچ سیاستمداری است که حزب او با حمایت مستقیم بنیامین نتانیاهو توانست که در این دوره از پارلمان اسرائیل شش کرسی به‌دست آورد. اما او با کشیدن خط و نشان برای بنیامین نتانیاهو عملا امکان نداد که وی با تشکیل ائتلاف با یک حزب عربی، در قدرت باقی بماند.

با وجود حملات سنگینی که ارتش اسرائیل در عملیات ۱۲ روزه ماه گذشته به غزه انجام داد، جنبش حماس و سایر گروه‌‌های فلسطینی پیشاپیش به اسرائیل در باره برگزاری راهپیمایی جدید «هشدار» داده‌ بودند.

با این حال، به گزارش رسانه‌های اسرائیل و منطقه، یک رشته اقدامات فشرده و میانجی‌گرانه از سوی آمریکا، مصر، اردن و عوامل دیگر در شبانه روز اخیر سرانجام باعث شد که حماس فعلا از عملی کردن تهدیدش خودداری کند.

به گزارش شبکه کان، مقامات دولت جدید اسرائیل در شبانه‌روز گذشته در تماس‌های پیاپی با مقامات منطقه و بین‌المللی از آن‌ها خواستند پیام اسرائیل را به عوامل مختلف فلسطینی برساند که دولت جدید اسرائیل در پی بحرانی کردن اوضاع نیست.

در این میان، محمد حماده، یکی از سخنگویان حماس، سه‌شنبه شب گفت «میانجی‌گران از مقاومت خواستند از دست زدن به اقدامات تنش‌آمیز خودداری کند». اما به گفته وی، این میانجی‌گران باید «به اشغالگران بگویند که از تعرض به قدس و حرم شریف دست بردارند».

آمریکا نسبت به عواقب احتمالی «راهپیمایی پرچم» هشدار داده و از شهروندان آمریکایی در اسرائیل و در مناطق فلسطینی‌نشین احتیاط بیشتری را رعایت کنند.

همزمان، فلسطینیان در شهر غزه با به‌دست گرفتن پرچم فلسطین با فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس ابراز همبستگی کردند. شماری از فلسطینیان نیز در مرز غزه به سوی آسمان اسرائیل بالن‌های کوچک آتش‌زا پرتاب کردند.

بحران ماه گذشته میان اسرائیل و فلسطینیان بر سر اورشلیم به جنگی خونین کشیده شد که صدها کشته و ویرانی وسیعی بویژه در طرف فلسطینی به بار آورد.
XS
SM
MD
LG