لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۹

شوفری کامیون، کاری که بتاریخ خواهد پیوست


کامیون برقی تسلا با نام سمی
کامیون برقی تسلا با نام سمی

معرفی کامیون جدید تسلا فضای آینده صنعت حمل نقل را ترسیم کرده است آینده ای که شغلی مانند شوفری کامیون شغلی متعلق به تاریخ خواهد بود .

با رونمایی از کامیون برقی تسلا با نام سمی که با یک بار شارژ توانایی پیمایش ۸۵۰ کیلومتر را دارد احتمالا یکی از بزرگترین جهش‌های صنعت کامیون‌سازی در ۱۰۰ سال اخیر رخ داده است.

در این کامیون صندلی راننده در مرکز کابین قرار دارد و در دو طرف فرمان، دو نمایشگر لمسی برای کنترل قسمت‌های مختلف خودرو تعبیه شده است. دوربین‌های نصب‌شده در اطراف این کامیون سبب می‌شود راننده دیگر نگران نقاط کور نباشد. سـِمی نیز مانند دیگر خودروهای تسلا، با سیستم‌های ایمنی و کمکی بی‌شمار عرضه خواهد شد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به سیستم خودران اشاره کرد. سیستم خودران استفاده شده در این خودرو به نسل چهارم تعلق دارد.

ایلان ماسک صاحب شرکتتسلا گفته است : «تمام کامیون‌هایی که در آینده عرضه می‌کنیم، ویژگی خودران را به‌صورت استاندارد در اختیار دارند؛ این سیستم ، جهش بزرگی در ایمنی است.» خطای انسانی یکی از بزرگترین علل تصادفات در وسایل حمل نقل مانند کامیون است .

با ورود این کامیون ها به آهستگی طی۵۰ سال شغل رانندگی کامیون کم رنگ و کم رنگ تر می شود تا بجایی برسد که این شغل حذف شود .هم اکنون رانندگی کامیون برای سیاه پوستان و افراد اسپانیایی زبان در آمریکا راهی است برای رسیدن به کار ، شغلی که سالانه حدود ۳۵ هزار دلار در آمد دارد .البته این کار بدلیل سختی های خاص خود طی چند سال اخیر با کاهش تقاضا روبرو بوده است .

انجمن رانندگان کامیون در آمریکا اعلام کرده تعداد رانندگان کامیون هر سال در حال کاهش است و در سال ۲۰۱۷آمریکا با کمبود حدود ۵۰ هزار راننده کامیون روبرو بوده است . درایالات متحده حمل نقل زمینی ۷۰ درصد بار ، با کامیون انجام می شود .

با خودران شدن کامیون ها به صنعت حمل نقل در آمریکا کمک فراوانی خواهد شد با این وجود تعداد زیادی شغل در زمینه حمل نقل از بین می رودالبته این اتفاق در ۱۰ سال آینده روی نخواهد داد .

از نظر مدیران شرکت حمل نقل امبارک، کامیون‌ رانی آینده مانند کشتی‌های یدک کش است؛ رانندگان کامیون‌ها در خروجی بزرگراه منتظر کامیون خودران می‌مانند تا با رسیدن کامیون، محموله را به بندرگاه یا مرکز پخش منتقل کنند. بر اساس گزارش جدید منتشرشده، شرکت نوپای امبارک در حال تست این سیستم با خودروهای نیمه‌خودران است.

شرکت استارسکی روبوتیکسمی گوید این شرکت با استخدام چند راننده‌ به‌صورت تمام وقت، به جای قرار دادن آن‌ها در کامیون، یک مرکز تماس برای آن‌ها در نظر گرفته است. این شرکت که در حال تست سیستم خود در بزرگراه‌های فلوریدا است، رانندگان را در یک دفتر کار قرار می‌دهد. این افراد با استفاده از یک دسته فرمان از راه دور، در مسیرهای مشکل مانند جاده‌هایی که در حال تعمیر هستند و چند کیلومتر مانده به مرکز توزیع و پخش، کامیون را به‌صورت دستی هدایت می‌کنند. در باقی مسیر که در بزرگراه انجام می‌شود، کنترل کامیون تماماً خودکارانجام می شود . در این روش یک راننده در شیفت کاری هشت ساعته، می‌تواند تا ۳۰ دستگاه کامیون را مدیریت ‌کند.

در آینده نزدیک احتمال حذف شغل رانندگی کامیون وجود ندارد چرا که در ابتدا ظهور این تکنولوژی نیازبه حضور راننده در کامیون خودران برای کنترل سیستم است . با این وجود سندیکاهای کارگری نگران هستند این عامل سبب کاهش دستمزد رانندگان شود .

البته با خودران شدن کامل کامیون ها و پیشرفت این سیستم ها،دیگر حتی نیاز به فردی برای کنترل عملکرد کامیون ها نیست و این کامیون ها می توانند بطور کامل بدون راننده حرکت کنند .

با ورود کامیون های خودران تسلا، زنگ خطربرایرانندگان کامیون در آمده است . پس از آنکه تسلا از کامیون الکتریکی جدیدخودرونمایی کرد، برخی شرکت های بزرگ به‌عنوان اولین مشتریان این کامیون، چند دستگاه از آن را پیش‌خرید کرده‌‌اند که از میان آن‌ها می توان به والمارت اشاره کرد. اطلاعات ارائه‌شده نشان می دهدکه والمارت به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای در جهان، بیش از ۱۵ دستگاه Tesla Semi برای استفاده در سیستم توزیع خود در دو کشور آمریکا و روسیه سفارش داده است.

اگر این شرکت ها جواب مناسبی از این کامیون ها دریافت کنند راه برای توسعه کامیون های خودران هموار تر خواهد شد .

XS
SM
MD
LG