لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

توان نظامی حزب‌الله و اسرائیل برای یک جنگ تمام‌عیار با هم چقدر است؟


نیروهای اسرائیلی در نزدیکی مرز اسرائیل و لبنان
نیروهای اسرائیلی در نزدیکی مرز اسرائیل و لبنان

حملهٔ موشکی از لبنان به اسرائیل در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن که منجر به کشته شدن یک سرباز اسرائیلی شد، پاسخ نظامی اسرائیل را در پی داشت.

تشدید درگیری‌های روزانه میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان به نگرانی‌ها دربارهٔ به راه افتادن یک جنگ تمام‌عیار در این منطقه دامن زده است.

در صورت وقوع یک جنگ گسترده میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، توان نظامی هر یک به چه میزان است؟

توانایی حزب‌الله؛ از ده‌ها هزار موشک تا ده‌ها هزار نیروی رزمی

حزب‌الله لبنان مهم‌ترین نیروی شبه‌نظامی جهان عرب مسحوب می‌شود که ساختار داخلی مستحکم و همچنین زرادخانه‌ای قابل‌توجه دارد.

این گروه شبه‌نظامی که با حمایت جمهوری اسلامی پس از انقلاب اسلامی ایران تشکیل شد، اعضایی دارد که به‌ویژه در جریان درگیری‌های ۱۳ساله در سوریه تجربه کسب کرده‌اند.

در جریان جنگ سوریه، اعضای حزب‌الله در کنار دیگر شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد دفاع کردند و موجب شدند که موازنهٔ قدرت در این جنگ به نفع نیروهای دولتی سوریه تغییر کند.

نیروهای حزب الله
نیروهای حزب الله

حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله، مدعی است که این گروه ۱۰۰ هزار نیروی رزمی دارد، اما بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، برآوردهای دیگر نشان می‌دهد که نیروهای این گروه کمتر از نصف این تعداد است.

اسرائیل در هفته‌های اخیر از حزب‌الله خواسته که نیروهای یگان «رضوان» متعلق به این گروه را از نزدیکی مرز لبنان با اسرائیل عقب براند تا ده‌ها هزار اسرائیلی که در جریان درگیری‌های اخیر از شهرها و روستاهای شمال اسرائیل آواره شده‌اند، بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، که یک اندیشکدهٔ مستقر در واشینگتن است، حزب‌الله دارای زرادخانهٔ وسیعی است که اغلب آن‌ها تسلیحات عمدتاً کوچک شامل راکت‌های قابل حمل و غیرهدایت‌شوندهٔ سطح‌به‌سطح است.

ایالات متحده و اسرائیل تخمین می‌زنند که حزب‌الله و سایر گروه‌های شبه‌نظامی در لبنان حدود ۱۵۰ هزار موشک و راکت داشته باشند.

حزب‌الله همچنین روی موشک‌های هدایت‌شوندهٔ دقیق کار کرده است.

این گروه شبه‌نظامی پیشتر پهپادهایی را به سمت اسرائیل پرتاب کرده و در سال ۲۰۰۶ یک کشتی جنگی اسرائیل را با موشک زمین‌به‌دریا هدف قرار داد.

نیروهای این گروه همچنین دارای تفنگ‌های تهاجمی، مسلسل‌های سنگین، آر‌پی‌جی، بمب‌های کنار جاده‌ای و سایر تسلیحات هستند.

در جریان درگیری‌های کنونی حزب‌الله با اسرائیل، این گروه بارها از موشک‌های قابل حمل ضد تانک کورنت ساخت روسیه استفاده کرده است.

حزب‌الله به‌ندرت موشک‌های بُرکان را پرتاب کرده که به‌گفتهٔ نصرالله، می‌توانند کلاهکی با وزن بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم را حمل کنند.

در هفته‌های اخیر نیز حزب‌الله تسلیحات جدیدی ازجمله موشک زمین‌به‌زمین با بُرد ۱۰ کیلومتر و کلاهک ۵۰ کیلوگرمی معرفی کرده است.

توانایی‌های نظامی اسرائیل چیست؟

ارتش اسرائیل از سوی ایالات متحده حمایت می‌شود و بودجهٔ سالانهٔ آن ۳.۳ میلیارد دلار است، ضمن آن‌که ۵۰۰ میلیون دلار برای فناوری دفاع موشکی خود اختصاص داده است.

اسرائیل یکی از مسلح‌ترین کشورهای خاورمیانه است.

نیروی هوایی این کشور شامل جت‌های جنگندهٔ پیشرفتهٔ آمریکایی اف۳۵، پدافندهای دفاع موشکی ازجمله پاتریوت ساخت آمریکا، سامانهٔ دفاع موشکی «گنبد آهنین» و یک جفت سامانهٔ دفاع موشکی دیگر به نام‌های «پیکان» و «فلاخن داوود» است که با همکاری آمریکا آن‌ها را ساخته است.

اسرائیل نفربرهای زرهی و تانک‌ها و ناوگانی از پهپادها و سایر فناوری‌های موجود برای پشتیبانی از هرگونه نبرد خیابانی نیز در اختیار دارد.

به‌گفتهٔ مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، که یک اندیشکدهٔ بریتانیایی است، اسرائیل حدود ۱۷۰ هزار سرباز دارد که معمولاً در حال انجام وظیفه هستند و اکنون حدود ۳۶۰ هزار نیروی ذخیره را برای جنگ فراخوانده است. این میزان سه‌چهارمِ ظرفیت تخمینی نیروی ذخیرهٔ ارتش اسرائیل است.

با توجه به این‌که جنگ کنونی غزه در پنجمین ماه خود قرار دارد، بسیاری از نیروهای ذخیرهٔ اسرائیل از غزه به این کشور بازگشته‌اند.

به‌نوشتهٔ آسوشیتدپرس، اسرائیل همچنین مدت‌هاست که برنامهٔ تسلیحات هسته‌ای اعلام‌نشده‌ٔ خود را حفظ کرده است.

افزایش تنش در صورت اشتباه محاسباتی

در شرایط کنونی، تحلیلگران معتقدند که اسرائیل و حزب‌الله هر دو انگیزهٔ کمی برای به راه انداختن یک جنگ تمام‌عیار باهم دارند، اما بیم آن می رود که یک اشتباه محاسباتی از سوی هر یک از دو طرف باعث تشدید تنش شود.

در ماه‌های اخیر آمریکا و کشورهای غربی تلاش بسیاری برای برقراری آرامش در منطقه کرده‌اند.

اما حسن نصرالله روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن، دربارهٔ میانجی‌گری‌ برای برقراری آرامش در مرز لبنان و اسرائیل، مدعی شد همهٔ هیئت‌هایی که ظرف ماه‌های گذشته به لبنان آمده‌اند، فقط دیدگاه اسرائیل را به لبنان منتقل کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۳ بهمن گزارش داد که فرانسه با هدف پایان دادن به مخاصمه میان لبنان و اسرائیل و حل‌وفصل مناقشات مرزی میان دو کشور، پیشنهادی کتبی به بیروت ارائه داده که طبق آن نیروهای حزب‌الله باید ۱۰ کیلومتر از مرز عقب‌نشینی کنند.

براساس این گزارش، این پیشنهاد تسلیم مقامات عالی لبنان از جمله نجیب میقاتی، نخست‌وزیر، شده است.

گلوله‌باران مرزی میان اسرائیل و حزب‌الله از زمان شروع جنگ در غزه تاکنون باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر ازجمله بیش از ۱۷۰ عضو حزب‌الله و همچنین حدود ۱۲ سرباز اسرائیلی و برخی غیرنظامیان اسرائیلی شده است.

XS
SM
MD
LG