لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

جزئیات حمله به کشتی «ایران شهرکرد»؛ آیا کار اسرائیلی‌ها بود؟


سایت نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار این عکس، اسرائیل را «متهم ردیف اول» انفجار در کشتی ایران شهرکرد معرفی کرده است
سایت نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار این عکس، اسرائیل را «متهم ردیف اول» انفجار در کشتی ایران شهرکرد معرفی کرده است

ناخدای کشتی «ایران شهرکرد»، متعلق به شرکت ملی کشتیرانی ایران، که هفته گذشته در مسیر ایران به اروپا آتش گرفت، با اعلام جزئیاتی از آن رویداد، مدعی شده است که اسرائیل با مواد انفجاری آتش‌زا کانتینرها را از فراز کشتی مورد حمله قرار داد.

ناخدای کشتی که نام او فاش نشده است، روز سه‌شنبه ۲۵ اسفند در گفت‌وگو با وب‌سایت «نورنیوز» نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران گفته که در رویداد ۲۰ اسفند، در ساعت شش بامداد به وقت محلی، هنگامی که کشتی در حدود ۷۵ مایلی سواحل اسرائیل در حال حرکت عادی خود برای انتقال بار به اروپا بود، با انفجارهای کانتینرها روبرو شد.

او افزوده که انفجارها با صداهای مهیب از روی عرشه در محل کانتینرهای جلو آغاز و در پی آن، آتش در کانتینرهای منفجر شده، شعله‌ور شد.

این ناخدا به نقل از افسر ارشد کشتی گفته که «از ۴۵ دقیقه پیش از انفجار و آتش‌سوزی، دستگاه موقعیت‌یاب کشتی از کار افتاده بود ولی در زمان حمله، در ساعت شش، همه چیز طبیعی بود».

به نظر می‌رسد که از کار انداختن تجهیزات موقعیت‌یاب کشتی، یک اقدام «عامدانه» از سوی عامل حمله بوده است.

یک روز پیش از مصاحبه «نورنیوز» با ناخدای کشتی «ایران شهرکرد»، این وب‌سایت به نقل از یک عضو تیم فنی بررسی کننده موضوع حمله به کشتی تجاری ایرانی، نوشته بود که احتمال دست داشتن اسرائیل در این حمله «بسیار قوی» است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز ۲۵ اسفند گفت که در این ماجرا «انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی (اسرائیل) دراز است» و ایران «از همه گزینه‌ها برای دفاع از حقوق خود استفاده خواهد کرد».

«نورنیوز» به نقل از ناخدای کشتی افزوده که «ایران شهرکرد» بعد از تعمیرات که ۱۴ روز طول خواهد کشید، دوباره به سوی بندر والنسیا در اسپانیا حرکت خواهد کرد. کشتی آسیب دیده فعلا در لنگرگاه بندر بانیاس سوریه متوقف است.

اسرائیل کمابیش تایید کرده که در سال‌های گذشته بارها به اهداف وابسته به ایران در سوریه، عراق و نقاط دیگر حملات هوایی کرده است، ولی روزنامه وال استریت جورنال هفته گذشته از سلسله حملات سیستماتیک اسرائیل به کشتی‌های حامل نفت ایران در سه سال گذشته نیز خبر داد.

وال‌استریت جورنال نوشته بود که اسرائیل با هدف عمده جلوگیری از فروش نفت ایران، حمله به کشتی‌های حامل نفت ایرانی را برنامه‌ریزی کرده و ادامه می‌دهد ولی برخی کشتی‌ها نیز به این دلیل که ظن انتقال تسلیحات به آن‌ها وارد بود، مورد حمله اسرائیل قرار گرفتند.

این روزنامه نوشته بود که از دست‌کم ۱۲ مورد حمله آگاه شده است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در واکنش گفته است که کشور او از هر راهی برای رویارویی با ایران استفاده خواهد کرد.

او در عین حال گفته که اسرائیل باعث نشت نفت از کشتی «امرالد» در حادثه اخیر منطقه نبوده است.

با این حال، برخی سایت‌ها در اخبار تایید نشده مدعی شده‌اند که کشتی لیبیایی «امرالد» نیز که نفت قاچاق ایران را به سوریه می‌برد و نشت نفت از آن در شب اول بهمن فاجعه زیست محیطی بزرگی برای اسرائیل و نیز لبنان ایجاد کرد، در حمله خود اسرائیل، نفت زیادی را وارد آب‌های دریای مدیترانه کرد.

گیلا گاملی‌ال، وزیر محیط زیست اسرائیل، ابتدا ایران را به «حمله تروریستی» از نوع زیست محیطی متهم کرد، اما ارتش و نهادهای امنیتی اسرائیل در برابر گفته این وزیر سکوت کرده بودند.

احتمال می‌رود سکوت آن‌ها کوششی برای جلوگیری از افشای حملات خود اسرائیل به نفتکش‌های ایرانی بوده است.

اما روزنامه ساندی‌تایمز روز ۲۳ اسفند نوشت که حملات اسرائیل به نفتکش‌های ایرانی، دست‌کم در دو مورد باعث آلودگی شدید نفتی در آب‌های دریای سرخ شد.

به نوشته ساندی‌تایمز، نیروی دریایی اسرائیل روز ۱۹ مهر سال ۱۳۹۸، نفتکش ایرانی «سابیتی» متعلق به «ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران» را هنگام حرکت در دریای سرخ، با چسباندن مین‌های دریایی منفجر کرد و نفت عظیمی از مخازن منفجر شده آن وارد آب‌های دریا شد.

به نوشته ساندی‌تایمز، گروه کماندویی دریایی موسوم به «شَیِتِت ۱۳» در نیروی دریایی اسرائیل ماه گذشته به یک نفتکش ایرانی در فاصله نه چندان دور از لبنان، باز هم از راه چسباندن مین به نفت‌کش حمله کرد.

ساندی‎‌تایمز به طور تلویحی نوشته بود که امکان دارد که حملات اسرائیل باعث برخی آلودگی‌های دریایی شده باشد.

بنیامین نتانیاهو اسفند ۱۳۹۷ که همزمان هم نخست‌وزیر و هم وزیر دفاع بود، در بازدید از تجهیزات نیروی دریایی اسرائیل گفت که این نیرو «نقش مهمی در دریاها در مقابله با فروش نفت ایران دارد».

ایران، که خود در مظان اتهام سلسله حملاتی به نفتکش‌ها در آبهای منطقه است، وقوع سلسله حوادثی برای کشتی‌ها و نفت‌کش‌های خود را تایید کرده اما در حالی که در گذشته عربستان را عامل برخی از این رویدادها معرفی می‌کرد، به تازگی انگشت اتهام را متوجه اسرائیل می‌کند.

بزرگ‌ترین سانحه دریایی ایران در سال‌های گذشته، غرق شدن نفتکش «سانچی» در آب‌های چین در رویداد روز ۱۶ دی سال ۱۳۹۶ بود که به کشته شدن ۳۰ خدمه ایرانی آن منجر شد.

در گمانه‌زنی‌های مربوط به احتمال حمله یک کشور خارجی به کشتی «سانچی»، تنها نام آمریکا ذکر شده بود اما ایران و چین خود این امر را رد و آن رویداد را نتیجه تصادم یک کشتی باربری چینی اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG