لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

فرمانده هوافضای سپاه: دولت قبل به سمت غرب می‌رفت ولی امروز مسیر درست و خوب است


فرمانده هوافضای سپاه می‌گوید: امروز ما در بعضی قسمت‌ها در حد جهانی هستیم، یعنی قدرت ایران در جهان مطرح است
فرمانده هوافضای سپاه می‌گوید: امروز ما در بعضی قسمت‌ها در حد جهانی هستیم، یعنی قدرت ایران در جهان مطرح است

فرماندهٔ هوافضای سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۲۹ شهریور مدعی شد که ایران اکنون «در مسیر دست و خوب» است و دولت فعلی بر خلاف دولت قبلی که «به سمت غرب» می‌رفت،‌ رو به جلو حرکت می‌کند.

امیرعلی حاجی‌زاده که در جمع گروهی با عنوان «اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران» سخنرانی می‌کرد، گفت: «طوری که دولت قبلی داشت به سمت غرب حرکت می‌کرد و هر چه سرعت پیدا می‌کرد بیشتر به غرب نزدیک می‌شد، ولی امروز مسیر درست و خوب است و ما می‌خواهیم که سرعت این مسیر بیشتر شود».

او افزود: «هر چند نبض صنعت کشور خوب است، قبلاً در هر شهرک صنعتی می‌رفتیم اکثر شرکت‌ها و کارخانه‌ها تعطیل بودند ولی امروز این‌گونه نیست.»

این سخنان در حالی بیان شده که از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، میزان اشتغال در بخش صنعتی در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۰ تقریبا ثابت مانده و زیر هشت میلیون نفر بوده است.

از سوی دیگر، بررسی آمارهای رسمی از جمله گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که «شاخص فلاکت» در پایان فصل بهار در بسیاری از استان‌های ایران روندی افزایشی داشته و از جمله در لرستان به نزدیک ۷۰ درصد رسیده است.

امیرعلی حاجی‌زاده در ادامهٔ سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت:‌ «زمانی صحبت بود که ما قدرتی هستیم در تراز منطقه‌ای، ما از آن روزها عبور کردیم. امروزه ما در بعضی قسمت‌ها در حد جهانی هستیم، یعنی قدرت ایران در جهان مطرح است.»

او با بیان اینکه پیش از این دست جمهوری اسلامی در زمینهٔ «نیروهای متخصص، تحصیلکرده و فنی» بسته بود، مدعی شد:‌ «اکنون با اقیانوسی از نیروهای متخصص، نخبه و باسواد روبرو هستیم.»

این ادعا در حالی از سوی فرمانده هوافضای سپاه مطرح شده که یک سند «محرمانه» درز کرده از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نشان می‌دهد، مسئولان حکومت ایران به دنبال جلوگیری از «مهاجرت گروه‌های علمی و نخبگی» هستند.

بر اساس این نامه که گروه «قیام تا سرنگونی»، نزدیک به سازمان مجاهدین خلق، روز ۱۵ مرداد منتشر کرد، دستیار وزیر اطلاعات گفته است که مهاجرت نخبگان از ایران «تنها محدود به حوزهٔ بهداشت و درمان» نبوده و علت آن «تشدید مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور» است.

فرمانده هوافضای سپاه در سخنرانی خود در جمع «اساتید بسیجی» با بیان اینکه مسئولین باید در تمام حوزه‌ها مانند حوزه دفاعی «خطرپذیر» باشند، گفت آن‌ها باید «از مدیرانی که سه شاخصه معتقد، انقلابی و کارآمد را دارند استفاده و حمایت کنند».

او در ادامه با اشاره به نزدیک شدن سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق گفت: «اگر جنگ تحمیلی اتفاق نمی‌افتاد، بعد از دفاع مقدس ما شاهد جنگ‌های متعددی در منطقه بودیم که می‌توانست هر کدام از این جنگ‌ها کشورمان را درگیر خود کند.»

این در حالی است که اکنون کشورهای غربی نه تنها ایران را متهم به جنگ نیابتی در کشورهای منطقه می‌کنند بلکه شواهد زیادی را مبنی بر حضور پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین وجود دارد.

در همین راستا، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه با تحریم هفت فرد و چهار نهاد مرتبط با برنامهٔ توسعهٔ هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) وهواپیماهای نظامی تهران اعلام کرد: «ایران با تولید و ارسال عمدی پهپادهایش این امکان را به روسیه، گروه‌های نیابتی خاورمیانه و دیگر بازیگران بی‌ثبات‌کننده داده است که نظم جهانی را تضعیف کنند.»

تأثیر تحریم‌های غرب علیه ایران تا حدی بوده که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز هشتم شهریور در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، و اعضای کابینه او گفت: «عمده تحریم‌ها،‌ با هدف گروگان ‌گرفتن معیشت مردم است» و باید «تورم نامطلوب دو رقمی، هرچه ممکن است کاهش یابد».

در همین زمینه بانک جهانی اوایل شهریور امسال در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به خطرهای «قابل توجه» داخلی و خارجی که اقتصاد ایران را در میان‌مدت تهدید می‌کند گفت برای چهارمین سال متوالی تورم ایران بالای ۴۰ درصد بود و کماکان نرخ تورم بالا ادامه خواهد داشت.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری فارس و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ پ.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG