لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

«ادامه» بازداشت‌ها به‌ دلیل واکنش به مرگ رئیسی در شبکه‌های اجتماعی


عکسی که هرانا از علی ریحانی منتشر کرده است
عکسی که هرانا از علی ریحانی منتشر کرده است

«انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران» از بازداشت علی ریحانی کجوار، مالک کارخانه سونمز آذربایجان، به دلیل انتشار مطلبی در ارتباط با مرگ ابراهیم رئیسی خبر داد.

این انجمن روز پنج‌شنبه، سوم خردادماه، با بیان این که آقای ریحانی کجوار به زندان تبریز منتقل شده اعلام کرد که اتهام این شهروند «تبلیغ علیه نظام و توهین به ابراهیم رئیسی» عنوان شده است.

پیش از این نیز رسانه‌های حقوق بشری خبر داده بودند که اکبر یوسفی، شهروند ساکن ملکان در استان آذربایجان شرقی،‌ ۳۱ اردیبهشت‌ماه، به دلیل انتشار مطلبی در مورد «سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی» توسط مأموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده است.

روابط عمومی پلیس استان قم هم اعلام کرد که متصدی یک رستوران در کهک که اقدام به «نشر اکاذیب و توهین به ساحت شهدای خدمت» کرده بود با صدور دستور قضایی روانه زندان شد.

این اطلاعیه از پلمب این رستوران خبر داده و افزوده بود که فرد بازداشت‌شده که به نام او اشاره‌ای نشده، «با انتشار اخبار کذب و محتوا‌های توهین‌آمیز در صفحات مجازی موجب تشویش اذهان عمومی و آزرده خاطر نمودن خانواده محترم شهدا گردیده بود.»

پس از مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در سانحه سقوط هلیکوپتر، نهادهای امنیتی و قضایی با برخی از شهروندان و فعالان رسانه‌ای که در این زمینه مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، برخورد کردند.

در همین زمینه رضا ببرنژاد، برادر دادخواهِ مهدی ببرنژاد، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، روز سه‌شنبه اول خرداد به دلیل واکنش به مرگ ابراهیم رئیسی بازداشت شد.

همچنین به نوشته فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر که درباره خانواده‌های دادخواه اطلاع‌رسانی می‌کند، حساب‌های بانکی شیرین نجفی، خواهر حدیث نجفی، یکی دیگر از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ در استان البرز، «به دستور مراجع قانونی» بسته شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دادگستری استان کرمان نیز دو روز پیش اعلام کرد که به «۲۵۴ نفر» به دلیل انتشار مطالب «توهین‌آمیز» با همکاری سازمان اطلاعات سپاه «تذکر و ارشاد تلفنی داده شده و در خصوص هشت نفر نیز احضار قضایی صورت گرفته است».

پس از انتشار خبر ناپدید شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه سابق ایران و هیئت همراه او در روز ۳۰ اردیبهشت، شبکه‌های مجازی فارسی‌زبان، مملو از پیام‌هایی در قالب طنز بود که برای انتشار خبر مرگ آن‌ها دعا می‌کردند.

منتقدان و مخالفان حکومت ایران از ابراهیم رئیسی به دلیل مشارکت او در اعدام‌های تابستان ۶۷ با عنوان «آیت‌الله اعدام» یا «آیت‌الله قتل‌عام» یاد می‌کنند. رئیسی خود از این مشارکت دفاع می‌کرد.

XS
SM
MD
LG