لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۰

محاکمه حمید نوری از سر گرفته شد؛ قرائت مکاتبات منتظری و خمینی درباره اعدام‌ها


در چهارمین جلسه از دادگاه حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج در استکهلم، ادامه کیفرخواست وی قرائت شد که به موج اول و دوم اعدام‌ها در دهه ۶۰ بر اساس اسناد و خاطرات زندانیان برمی‌گشت.

بر اساس گزارش حاضران در جلسه دادگاه در شبکه‌های اجتماعی، دادستان در این جلسه، تاکید زیادی بر مکاتبات حسینعلی منتظری، قائم‌مقام پیشین روح‌الله خمینی، با وی در این زمینه داشت.

در این جلسه همه مکاتبات آقای منتظری با آقای خمینی قرائت شد و دادستان گفت که برخلاف موج اول که فتوای روح‌الله خمینی موجب کشتار گسترده اعضای مجاهدین خلق شد، در موج دوم که به اعدام گسترده نیروهای چپ منجر شد، چنین فتوایی در دست نیست.

گفت‌وگوی شهرام میریان با مهدی اصلانی از جان به دربردگان اعدام‌های ۶۷
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:28 0:00
لینک مستقیم

لادن بازرگان که برادرش بیژن بازرگان در سال ۶۷ اعدام شد، در توئیتر نوشته که دادستان همچنین بر اساس کتاب‌های خاطرات زندانیان سابق سیاسی همچون مهدی اصلانی، اسامی شماری از اعدام‌شدگان را در جلسه قرائت کرد.

بخشی از کیفرخواستی که دادستان در این جلسه قرائت کرد بر اساس شواهد به پنج نوبت شلاق خوردن روزانه زندانیان سیاسی چپ که حاضر به نماز خواندن در زندان نبودند، تفتیش عقاید و شکنجه آنها تا زمان راضی‌ شدن به نماز خواندن اختصاص داشت.


دادستانی در این جلسه به طور ویژه بر نقش حمید نوری در گزینش زندانیان سیاسی برای حضور مقابل هیئت مرگ از جمله با ارائه فرم پرسش و پاسخ به آنها تاکید کرد.

گزارش‌ها حاکی از حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در مقابل دادگاه، همچون سه جلسه گذشته و شنیده‌ شدن شعارهایشان در داخل جلسه است.

این دومین هفته از محاکمه حمید نوری، دادیار سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی و متهم به مشارکت در اعدام‌های ۶۷ ایران است.

وی در روز ۱۸ آبان ۹۸، با یک پرواز مستقیم از ایران وارد فرودگاه استکهلم و در پی تلاش‌های ایرج مصداقی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق بلافاصله دستگیر شد.

ایرج مصداقی، فعال سیاسی و از شاکیان این پرونده، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، چگونگی «تله‌گذاری» برای این مسئول سابق قوه قضائیه جمهوری اسلامی را توضیح داده و گفته که او، علاوه بر موضوعات خانوادگی، «برای یک سفر تفریحی لوکس به‌دور اروپا و دیدار با ماهرویان» به سوئد سفر کرده بود.

شبکه‌های تلویزیونی سوئد نیز در گزارش‌های خود ذکر می‌کنند که حمید نوری به‌دنبال یک «تله‌گذاری برنامه‌ریزی‌شده» به سوئد کشانده شده است.

همچنین خبر می‌رسد که تمامی این مراحل و کشاندن حمید نوری به سوئد، توسط نیما سروستانی، مستندساز ایرانی‌تبار ساکن سوئد، فیلمبرداری شده و قرار است به‌زودی در یک فیلم مستند تحت عنوان The Executioner (جلاد) به نمایش گذاشته شود.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG