لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

تغییر رویکرد برلین؛ آلمان با فروش جنگنده‌ و موشک‌ به عربستان سعودی موافقت کرد


جنگنده یوروفایتر- تایفون
جنگنده یوروفایتر- تایفون

دولت آلمان فروش و تحویل ۱۵۰ فروند موشک هوا به هوا «آیریس-تی» به عربستان سعودی را تصویب کرد.

اشتفن هیبشترایت، سخنگوی دولت فدرال آلمان، چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه جزئیات منتشر شده در گزارش مجله «اشپیگل» در مورد موافقت شورای امنیت ملی آلمان با این موضوع را تایید کرد.

خبرگزاری رویترز هم پیشتر با اشاره به سندی که از سوی وزارت اقتصاد آلمان منتشر شده بود، از تصویب این معامله تسلیحاتی در شورای امنیت آلمان،‌ متشکل از اولاف شولتز صدراعظم و تعدادی از وزیران کابینه خبر داده‌بود.

موشک آیریس- تی قابل شلیک از جنگنده‌های یوروفایتر
موشک آیریس- تی قابل شلیک از جنگنده‌های یوروفایتر

به این ترتیب، به نظر می‌رسد برلین رویکرد قبلی‌اش در قبال عربستان سعودی را تغییر داده است. آلمان به‌دنبال کشته‌شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول در سال ۲۰۱۸، قراردادهای تسلیحاتی‌اش با ریاض را به حالت تعلیق درآورده‌بود.

عربستان سعودی اخیراً از موشک‌های آیریس-تی برای رهگیری و ساقط ‌کردن پهپادهایی که از سوی حوثی‌های یمن به سمت اسرائیل پرتاب می‌شوند، استفاده کرده‌است.

موشک‌های آیریس-تی محصول شرکت تسلیحاتی آلمانی «دیل» هستند و عربستان سعودی، در جنگنده‌های یوروفایتر خود از آن‌ها استفاده می‌کند.

اولاف شولتز و آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، این هفته در چرخشی آشکار و اساسی اعلام کردند که برلین دیگر با طرح بریتانیا برای فروش تعداد بیشتری از جنگنده‌های یوروفایتر به عربستان مخالف نیست.

این جنگنده‌ها، محصول مشترک کنسرسیومی شامل آلمان، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا هستند.

دولت آلمان پیشتر تاکید کرده‌بود در دوره پارلمانی فعلی، که تا حدود دو سال دیگر ادامه خواهد داشت، با فروش بیشتر جنگنده‌های یوروفایتر به ریاض موافقت نخواهد کرد.

احزاب عضو دولت ائتلافی شامل حزب سوسیال دموکرات،‌ حزب سبز،‌ و حزب اف‌دی‌پی در اواخر سال ۲۰۲۱ تاکید کرده‌ بودند که مجوزی برای فروش تسلیحات به کشورهایی که «مستقیماً در جنگ یمن درگیر هستند» صادر نخواهند کرد.

حالا اشتفن هیبشترایت، سخنگوی دولت آلمان، می‌گوید: «با توجه به تحولات اخیر در جنگ یمن» و «موضع‌گیری بسیار سازنده» ریاض در قبال اسرائیل در پی درگیری‌های غزه، صدراعظم و دولت فدرال، رویکرد خود در ارتباط با فروش تسلیحات به عربستان را تغییر داده‌اند.

در همین حال روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، هم که برای مذاکره بر سر همکاری‌های اقتصادی و انرژی در عربستان به‌سر می‌برد،‌ از «نقش مهم ریاض در حفظ ثبات خاورمیانه» تقدیر کرد.

آقای هابک در گفتگو با شبکه خبری ان‌تی‌وی، با اشاره به رویکرد ریاض در قبال جنگ اسرائیل و حماس گفت: «عربستان سعودی با استفاده از نفوذ خود، جلوی گسترش تنش را گرفته و برداشت من این است که این کشور، با اعتماد به نفس،‌ نقش موثر خود را شناسایی کرده و به‌دنبال ایفای آن است».

ماه پیش هم وزیر خارجه آلمان ضمن محکوم کردن حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، از عربستان سعودی برای مقابله با این قبیل اقدامات و ساقط‌ کردن موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها تشکر کرده‌بود.

تغییر رویکرد دولت آلمان در قبال فروش تسلیحات به عربستان، احتمالاً به مذاق رقبای منطقه‌ای ریاض و از همه مهم‌تر ایران خوش نخواهد آمد. اما این همه داستان نیست. این موضوع، حتی در فضای سیاست داخلی آلمان هم، موجب ایجاد شکاف‌هایی شده و از جمله، مخالفت برخی چهره‌های شاخص هم‌حزبی خانم بائربوک، یعنی حزب سبز را هم برانگیخته است.

ریکاردا لنگ، رئیس مشترک این حزب، گفته است:‌«با توجه به کارنامه حقوق بشری دولت عربستان، همچنان معتقدم که فروش جنگنده‌های یوروفایتر و سایر تسلیحات به این کشور، اشتباه است».

از سوی دیگر تعدادی از اعضای حزب سوسیال دموکرات اولاف شولتز هم از این تغییر رویکرد دولت ابراز نارضایتی کرده‌اند. از جمله رالف اشتگنر، عضو کمیته سیاست خارجی بوندستاگ،‌ پارلمان فدرال آلمان، که در گفتگو با روزنامه هندلزبلات تاکید کرده که «مشارکت در جنگ یمن، سرکوب مردم در داخل کشور، ‌و به قتل رساندن روزنامه‌نگاران» همه و همه، دلایل روشنی برای مخالفت با صدور تسلیحات به عربستان سعودی هستند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس،‌ رویترز و رادیوفردا/ک.ک/ک.ر
XS
SM
MD
LG