لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

مجلس اعطای اقامت به اتباع خارجی را بدون تعیین جزئیات تصویب کرد


در طرح جدید، «حداقل مبالغ مورد نظر» هنوز تعیین نشده و اعلام جزئیات این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی به آینده موکول شده است
در طرح جدید، «حداقل مبالغ مورد نظر» هنوز تعیین نشده و اعلام جزئیات این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی به آینده موکول شده است

مجلس شورای اسلامی بدون تعیین جزئیات تصویب کرد دولت می‌تواند نسبت به «تسهیل و واگذاری اقامت به اتباع خارجی متقاضی» اقدام کند.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ۲۹ مرداد گزارش داد بر اساس تصویب مجلس دولت اجازه دارد برای مهاجرین و اتباع خارجی که «حداقل مبلغ مشخصی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی سپرده‌گذاری کرده‌اند و یا در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند»، مجوز اقامت در ایران را صادر کند.

با این وجود در تصویب طرح جدید، «حداقل مبالغ مورد نظر» هنوز تعیین نشده و اعلام جزئیات این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی به آینده موکول شده است.

پیش از این نیز کسب اقامت ایران برای افراد غیرایرانی بر اساس فعالیت اقتصادی از طریق تجارت، سرمایه‌‌گذاری، سپرده‌گذاری و ثبت شرکت با مبلغی «معادل۲۵۰ هزار یورو» امکان‌پذیر بود.

بسیاری از اتباع خارجی مقیم ایران نمی‌توانستند اقامت این کشور را به شیوهٔ قانونی به دست آورند و یکی از بزرگ‌ترین موانع این مسئله بالا بودن حداقل مبلغ سرمایه‌ یا سپرده‌گذاری بود.

بر این اساس میزان «حداقل مبالغ مورد نظر» برای فعالیت اقتصادی در ایران یکی از موارد حیاتی اخذ اقامت برای شهروندان غیرایرانی محسوب می‌شود.

بر اساس ماده ۲۹ «طرح تأمین مالی و جهش تولید» که روز یکشنبه در مجلس تصویب شد، خریداری «اوراق بهادار دولتی و یا اوراق بهادار ارزی طرح ها (پروژه‌های) داخلی» نیز می‌تواند به اعطای اقامت به اتباع خارجی منجر شود.

مجلس شورای اسلامی اعلام کرده آیین‌نامه اجرایی این طرح به وسیله «وزارت امور اقتصادی و دارایی» و با همکاری «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران»، «سازمان برنامه و بودجه کشور» و «وزارتخانه‌های اطلاعات، امور خارجه، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» تهیه خواهد شد.

کسب اقامت در ایران برای اتباع خارجی از سال‌های دور به خصوص برای بزرگ‌ترین جامعهٔ غیرایرانی در کشور یعنی اتباع افغانستان به یکی از بزرگ‌ترین معضلات مهاجران تبدیل شده است.

آمار دقیق و قابل استنادی از شمار مهاجران افغان در ایران در سال جاری منتشر نشده، اما در دی‌ماه سال گذشته، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفته بود که پنج میلیون شهروند افغان «از طیف‌های مختلف» در کشور حضور دارند.

گزارش‌های مختلف حاکی است که در پی تسلط دوباره طالبان در افغانستان از مرداد ۱۳۹۹، آمار پناهجویان افغانستانی به‌ویژه آن‌ها که تلاش می‌کردند به شیوه‌های غیرقانونی با عبور از مرزهای ایران و ترکیه خود را به اروپا برسانند، افزایش قابل توجهی یافته است.

با این وجود مدیرکل امور اتباع وزارت کشور ایران اوایل ماه مهر سال گذشته اعلام کرده بود که سیاست محوری ایران عدم پذیرش پناهندهٔ جدید به‌دلیل شرایط سخت اقتصادی است.

بر اساس گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ پ.م /م.ا.
XS
SM
MD
LG