لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

صعود فوتبال زنان ایران به مرحله دوم گزینشی المپیک


تیم ملی فوتبال زنان ایران در مجموع دو بازی رفت و برگشت با برتری مقابل میانمار، راهی دور دوم مسابقات مقدماتی المپیک در آسیا شد.

ایران در بازی نخست، در ورزشگاه یانگون با نتیجه یک بر صفر پیروز شد. طبق برنامه‌ریزی کنفدراسیون آسیا، دو تیم بار دیگر ۱۹ فروردین روبرو شدند تا تیم برتر در مجموع دو دیدار، راهی دور بعد شود. رقابتی که ۱-۱ به پایان رسید و رای به صعود دو بر یک ایران داد.

در بازی نخست با سانتر طاهرخانی، چترنور هوشیارانه و با ضربه سر، توپ را بالاتر از پرش دروازه‌بان حریف به تور رساند.

در روزی که خواجوی دروازه‌بان ایران عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت، توپ دیگری از خط دروازه‌ها نگذشت و داور تایوانی پس از محاسبه شش دقیقه وقت اضافه، به نشانه پیروزی زنان ایرانی در سوت خود دمید.

زهرا خواجوی، حدیث بساط‌شیر، ملیکا محمدی، فاطمه امینه برازجانی، فاطمه مخدومی، بهناز طاهرخانی، ثنا صادقی، زهرا قنبری (کاپیتان)، نگین زندی، شبنم بهشت و افسانه چترنور بازیکنان آغازگر ایران در دیدار نخست بودند.
در دقایق پایانی، فاطمه شبان و زینب عباسپور به جاى بساط‌شير و چهكندى وارد میدان شدند.

در بازی دوم ثنا صادقی به دلیل مصدومیت جای خودش را به زینب عباس‌پور داد. سمانه چهکندی نیز به جای مخدومی از ابتدا در ترکیب ایران قرار گرفت. بقیه همان نفراتی بودند که دیدار اول را آغاز کردند.

در بازی دوم، دختران ایران فقط ۱۳ دقیقه زمان می‌خواستند تا به گل برسند. نگین زندی با فرار از پشت مدافعان، پاس بسیار زیبای عباسپور را گرفت. دروازه‌بان را هم دریبل زد و با ضربه‌ای زمینی، ایران را پیش انداخت.

پنج دقیقه بعد میزبان صاحب ضربه پنالتی شد اما قدر این موقعیت طلایی را ندانست و توپ با اختلاف از کنار دروازه ایران بیرون رفت.

در ادامه، نوبت به ایران رسید تا موقعیت ایده‌آل را از دست بدهد. زندی مشابه گل اول، باز هم از پشت مدافعان (این بار از زمین خودی) گریخت و تک به تک شد اما ضربه نهایی را به بدن دروازه‌بان کوبید.

در نیمه دوم، میانمار با حملات دامنه‌دارش صاحب توپ و میدان بود و موفق شد گل تساوی را بزند.

در این بازی هم داور ۷ دقیقه وقت اضافه گرفت اما توپ دیگری از خط دروازه‌ها نگذشت. اگر ایران گل دیگری دریافت می‌کرد، بازی پس از ۹۰ دقیقه به ضربات پنالتی می‌کشید.

مریم آزمون سرمربی ایران در نشست خبری گفته بود: «میانمار در رده ۴۵ رنکینگ فیفاست اما برای پیروزی، این تیم را کاملاً آنالیز کرده‌ایم. به دلیل انصراف دو تیم، این بازی دو ساعت زودتر برگزار می‌شود که هوا بسیار گرم و شرجی است و به سود میانمار است تا از شرایط میزبانی بهره ببرد. به نظر من رقابت رفت و برگشت، باید در هر دو کشور برگزار می‌شد».

به رغم تجلیل خانم آزمون از«حمایت فدراسیون»، تیم ملی فوتبال زنان ایران با شرایط مناسبی عازم میانمار نشد. به نحوی که تعدادی از ملی‌پوشان با ارسال نامه‌ به فدراسیون، قید حضور در اردو را زدند.

برپایی دیرهنگام اردو، بی توجهی به تیم ملی، نداشتن امکانات، کیفیت نامناسب لباس‌ها و نوع برخورد نایب‌ رئیس زنان فدراسیون فوتبال از جمله دلایلی بود که بازیکنان در نامه‌شان قید کرده بودند.

فدراسیون برای سفر به تهران و حضور در اردو، از تهیه بلیت برای ملی‌پوشان خودداری کرد. ضمن اینکه بابت رویدادهای قبلی هم در خصوص حقوق و مزایا، به ملی‌پوشان بدهکار است.

۱۴ ملی‌پوشی که اردو را تحریم کرده بودند، با تاخیر به ترکیب تیم ملی اضافه شدند. رئیس فدراسیون نیز با حضور در جمع ملی‌پوشان گفت: «اعتراضات به حق بود. به همکارانم گفتم هیچکس حق ندارد ایرادی به اعتراض زنان در مورد لباس یا سایر موارد بگیرد. بچه‌های ما هستند و باید بهترین شرایط را فراهم کنیم.»

در گروه ب از مرحله اول از مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس، قرار بود چهار تیم ایران، بنگلادش، مالدیو و میانمار به رقابت بپردازند.

پس از انصراف بنگلادش و مالدیو، AFC تصمیم گرفت ایران و میانمار برای تعیین تیم صعود کننده، در دو بازی رفت و برگشت به مصاف هم بروند.

در مرحله دوم، ۱۲ تیم‌ برتر فوتبال زنان آسیا در سه گروه تقسیم می‌شوند تا چهار تیم برتر به مرحله سوم برسند. سهمیه فوتبال زنان آسیا در المپیک پاریس فقط دو تیم است.

تاکنون علاوه بر ایران، حضور تیم‌های استرالیا، ژاپن، چین، کره جنوبی، تایلند، کره شمالی و هندوستان در مرحله دوم رقابت‌های گزینشی المپیک قطعی شده است.

XS
SM
MD
LG