لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

نماینده مجلس: دولت هزینه انتقال اجساد خانواده ایران‌نژاد به ایران را می‌پردازد


کمال حسین‌پور، نماینده سردشت در مجلس شورای اسلامی، از انتقال پیکر اعضای خانواده ایران‌نژاد به ایران با کمک مالی دولت خبر داد.

در روزهای گذشته، در جریان واژگونی یک قایق حامل ۲۲ پناهجو در کانال مانش در راه فرانسه به بریتانیا، پنج عضو خانواده‌ای به نام ایران‌نژاد از جمله نیتا ایران‌نژاد ۹ ساله، آرمین ایران‌نژاد ۶ ساله و آرتین ایران‌نژاد ۱۵ ماهه جان باختند.

اعضای این خانواده اهل روستای گلینه از توابع سردشت در استان آذربایجان غربی قصد داشتند با پرداخت پول به قاچاقچیان، از فرانسه به بریتانیا بروند.

خبرگزاری ایلنا روز جمعه، ۱۶ آبان، به نقل از نماینده سردشت نوشت: «دولت دستور داد از طریق ایران‌ایر با هزینه خودش انتقال اجساد به کشور صورت گیرد و وزارت امور خارجه هم خبر داد که کارها در حال پیگیری است.»

آن‌ طور که وی گفته، «هزینه پرواز را دولت ایران متقبل شده است، وزارت خارجه همه اقدامات را انجام داده است و هیچ مشکل قانونی و مالی وجود ندارد.»

اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که روز دهم آبان‌، جمشید پرویزی، رئیس اداره کنسولی وزارت امور خارجه در غرب ایران، گفته بود «منابع مالی برای بازگرداندن اجساد خانواده ایران‌نژاد نداریم».

این موضوع اعتراض بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان را برانگیخت.

یک روز بعد، روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اداره امور کنسولی ایران در پاریس، پیگیر انجام اقدامات لازم برای تسهیل انتقال قربانیان این حادثه به کشور است.

کمال حسین‌پور، نماینده سردشت در مجلس، پس از غرق شدن خانواده ایرانی‌نژاد در کانال مانش گفته بود «شرایط به گونه‌ای شده» که مردم مثل این خانواده «هرچه دارند می‌فروشند» تا بتوانند قاچاقی خود را به اروپا برسانند.

او با اشاره به وضعیت بد صنعت و کشاورزی در شهر سردشت گفت که در پنج ماه گذشته، «بیش از هزار نفر» از جوانان سردشتی «از کشور مهاجرت کرده‌اند».

به گفته آقای حسین‌پور، برخی از مهاجرت‌ها خانوادگی صورت می‌گیرد و علت آن را ناتوانی افراد در «تامین معیشت و ادامه زندگی» عنوان کرد.

مقامات فرانسوی از کشف اجساد چهار عضو این خانواده خبر داده‌اند، اما جسد آرتین ایران‌نژاد ۱۵ ماهه هنوز کشف نشده است.

منابع: خبرگزاری ایلنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG