لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

سپاه پاسداران می‌گوید «مهره اصلی» داعش خراسان را بازداشت کرده است


هفت ماه پس از حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در شیراز، نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی برای چندمین بار از دستگیری افرادی در ارتباط با آن حمله خبر می‌دهند، اما این بار بازداشتی‌ها را مرتبط با «داعش خراسان» اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت، با تکرار گفتهٔ سایر مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر «تروریستی» بودن حمله به شاهچراغ، نوشت درپی آن حمله که «گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت»، سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات سپاه فجر استان فارس «با اقدام مشترک، شبکه عملیاتی و رسانه‌ای داعش خراسان را شناسایی و مهره اصلی آن دستگیر کردند».

داعش خراسان شاخه‌ای از گروه تندروی داعش (مخفف «دولت اسلامی عراق و شام») است که پس از شکست هسته اصلی داعش در سوریه و عراق، با انتقال افرادی از آن مناطق به افغانستان، عملیات‌های مرگباری را در افغانستان انجام داده است.

اعلامیه روابط عمومی سپاه فجر فارس که خبرهای روز دوشنبهٔ خبرگزاری‌های داخلی بر مبنای آن تنظیم شده، تاریخ دستگیری «مهره اصلی داعش خراسان» را ذکر نکرده و تنها نوشته است که «این فرد که از سال ۹۸ در رصد اطلاعاتی قرار داشت، در برخی استان‌ها از جمله تهران بر شناسایی عناصر افراطی و جذب آنها برای پیوستن به گروه تروریستی مذکور فعال بود».

این اعلامیه همچنین تعداد افراد بازداشت‌شده آن «شبکه» را نیز اعلام نکرده و نوشته است که «اطلاعات تکمیلی» را بعداً منتشر خواهد کرد.

در حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در شیراز در روز چهارم آبان، مصادف با چهلمین روز مرگ مهسا امینی و اوج اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در کشور، ۱۳ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی و مجروح شدند.

۱۲ روز بعد از رویداد شاهچراغ، وزارت اطلاعات اعلام کرد که ۲۶ تبعه خارجی را در ارتباط با آن حمله بازداشت کرده که عمدتاً شهروندان جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان بودند.

وزارت اطلاعات افزوده بود که عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده حمله در ایران، شهروند جمهوری آذربایجان بود.

پس از آن نیز اداره کل اطلاعات استان فارس به نقل از مقام وزارت اطلاعات از بازداشت ۴۲ نفر «پشتیبان» حرف زد که مشخص نشد شامل آن ۲۶ نفر ابتدایی نیز می‌شد یا خیر. این مقام به هویت این افراد بازداشتی هم اشاره نکرد.

در نیمه آذرماه گذشته نیز، رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست برای پنج نفر در پرونده حادثه شاهچراغ شیراز خبر داد، و مدتی بعد خبری مبنی بر بازداشت پنج ورزشکار اهل استان فارس با اتهام «تلاش برای بمب‌گذاری» منتشر شد.

اما در اوایل بهمن‌ماه همین نهاد قضایی، برخلاف ادعای قبلیِ «تلاش برای بمب‌گذاری»، اتهام هر پنج ورزشکار بازداشتی شیراز را فقط «اجتماع و تبانی» اعلام کرد و گفت چهار نفر از آنان هم موقتاً آزاد شده‌اند.

از زمان اعلام خبر حمله به حرم شاهچراغ، افکار عمومی روایت رسمی حاکمیت در این زمینه را باور نکرده و در شبکه‌های اجتماعی، این اتفاق به خود حاکمیت نسبت داده شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری تسنیم و رادیو فردا؛ پ.پ/ ب.ب
XS
SM
MD
LG