لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

آخرین بازمانده بریگادهای بین الملل جنگ داخلی اسپانیا در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت


جنگجویان بریگادهای بین الملل (تيپ‌های بين المللی) در جنگ داخلی اسپانیا در سال۱۹۳۶ (عکس از آرشیو)
جنگجویان بریگادهای بین الملل (تيپ‌های بين المللی) در جنگ داخلی اسپانیا در سال۱۹۳۶ (عکس از آرشیو)

آخرین بازمانده بریگادهای بین الملل (تيپ‌های بين المللی)، واحدهای متشکل از داوطلبان خارجی که در جنگ داخلی اسپانیا دوشادوش جمهوری خواهان و علیه فاشیست‌ها می جنگیدند در سن صدویک سالگی در فرانسه درگذشت.

به گزارش رویترز٬ جوزپ آلمودوور متئو که تابعیت هر دو کشور فرانسه و اسپانیا را داشت متولد شهر مارسی در جنوب فرانسه بود و در سال ۱۹۳۶ و سن هفده سالگی به ارتش جمهوری دوم اسپانیا پیوست.

او در نبردهای اطراف شهر تروئل واقع در نواحی کوهستانی مرکز اسپانیا مجروح شد ولی پس از بهبودی به بریگادهای بین الملل، داوطلبانی که از کشورهای خارجی برای کمک به جمهوری خواهان اسپانیا می آمدند پیوست.

این واحدهای داوطلب تحت تاثیر آثار نویسندگان برجسته‌ای همچون ارنست همینگوی، جورج اورول، آندره مارلو و جان دوس پاسوس در خارج از اسپانیا شهرت و اعتباری فراوانی کسب کردند.

آقای متئو در اوایل تابستان ۱۹۳۹ و در پی سقوط کامل جمهوری اسپانیا از جمله آخرین اعضای بریگادهای بین الملل بود که در شهر آلیکانته در سواحل جنوب شرقی اسپانیا به اسارت درآمد.

او پس از چند سال از اردوگاه اسرا آزاد شد و بلافاصله به گروه‌های چریکی پیوست که در سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۷ در نقاط دور افتاده و کوهستانی علیه حکومت ژنرال فرانکو، دیکتاتور اسپانیا می جنگیدند. در پی سرکوب این نیروها او بالاخره به فرانسه بازگشت.

انجمن دوستان بریگادهای بین الملل در اسپانیا روز یکشنبه درگذشت جوزپ آلمودووار متئو را تأیید کرد. مدیر انجمن در وبسایت این نهاد نوشت:«با تاثر عمیق با جوزپ، آخرین بازمانده بریگادهای بین الملل وداع می کنیم. او مرد بسیار هوشمند و شجاعی بود که در سالهای نبرد و دوران اسارت آبدیده شد و تا آخرین لحظه عمرش بر عدم حمایت سایر کشورهای آزاد از جمهوری اسپانیا تاکید می کرد.»

خاطرات و تجارب آقای متئو در فیلم مستندی تحت عنوان «آخرین بازمانده بریگادها» محصول ۲۰۱۸ و کتاب خاطراتش با عنوان «پیمان عدم دخالت: جمهوری بی‌نوا» منعکس شده است.

بریگادهای بین الملل حدود سه ماه پس از شروع جنگ داخلی اسپانیا در اکتبر ۱۹۳۶ تاسیس شدند. در طول سه سال جنگ داخلی اسپانیا بیش از ۳۵ هزار دواطلب از ۵۳ کشور جهان به بریگادهای بین الملل پیوستند و حدود ۱۰ هزار نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

فرانسوی‌ها با حدود ۹ هزار نفر پرشمارترین ملت در صفوف بریگادهای بین الملل بودند و بعد از آنها آلمانی‌ها و اتریشی‌ها با حدود ۵ هزار نفر، لهستانی‌ها و کشورهای بالکان با حدود ۴ هزار نفر در رده‌های بعدی قرار داشتند.

حدود سه هزار فعال ضد فاشیست ایتالیایی و دو هزار نفر نیز از کشورهای بریتانیا، آمریکا و بلژیک و کشورهای اسکاندیناوی در صفوف بریگادها بین الملل جنگیدند.

با استفاده از رویترز؛ ش. ر
XS
SM
MD
LG