لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

استاندار خوزستان: متهم اصلی پرونده «پسران شوشتری» مشکل روانی دارد


غلامرضا شریعتی
غلامرضا شریعتی

استاندار خوزستان روز چهارشنبه، ۳۰ آبان‌ماه، متهمان تجاوز به چند نوجوان شوشتری را «دو نفر» اعلام کرد و گفت که متهم اصلی دچار «اختلال روانی» است.

پیش از این خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، از بازداشت یک «مجرم سابقه‌دار» خبر داده بود که «پس از تجاوز به چند پسربچه، تصاویر آنها را در فضای مجازی منتشر کرده بود».

میزان در همان زمان نوشت که این فرد به همراه «دو همدستش» بازداشت شده است.

با آن که مقام‌های استان خوزستان ابتدا تنها از بازداشت عاملان «انتشار یک فیلم مستهجن» خبر داده بودند، اما پس از انتشار خبرها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از فرد متجاوز، حسین پنبه‌دانه‌پور، فرماندار شوشتر، به طور مشخص از بازداشت «متهم به تجاوز به چند پسربچه» سخن گفت.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تعداد متهمان پرونده «پسران شوشتری» را «دو نفر» اعلام کرده و گفته است که هر دو بازداشت شده‌اند.

به گفته شریعتی، «متهم اصلی پرونده تجاوز به پسران شوشتری مشکلات روانی دارد و مرتبا به مراکز روان‌درمانی برده می‌شود».

محمدصادق کریمی‌کیا، مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان، نیز گفته که این فرد «در گذشته نیز تخلفاتی داشته اما تا زمان اتمام مراحل دادرسی نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.»

آقای کریمی‌کیا همچنین «گذشته» متهم اصلی این پرونده را دارای «ابهاماتی» عنوان کرد که «در دست بررسی است.»

وی توضیحی درباره این «ابهامات» نداده، اما افزود که «تا زمانی که اتهامات وارد شده تایید نشوند، نمی‌توان در خصوص شخصیت این فرد اظهار نظر کرد.»

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان بدون اشاره به تعداد بازداشت‌شدگان در این پرونده، اضافه کرده «همه افرادی که در این موضوع نقش معاونت داشته‌اند و یا در صحنه جرم حاضر بوده‌اند، دستگیر شده‌اند» و تعداد شاکیان این پرونده را نیز «دو نفر» اعلام کرده است.

در ابتدا خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از «یک منبع در نیروی انتظامی شوشتر» خبر داده بود که عاملان «انتشار گسترده یک فیلم مستهجن»، با تلاش پلیس فتا «ظرف شش ساعت شناسایی و دستگیر شدند».

اما اندکی بعد ابتدا مسیح علینژاد، فعال اجتماعی ساکن آمریکا، با انتشار تصاویری در اینستاگرام خود نوشت که یک «مجرم و اوباش سابقه‌دارِ شهر شوشتر که بارها زندانی شده... همراه دو نفر از دوستانش» از صحنه‌های تجاوز به پسران نوجوان فیلم می‌گرفته و آنها را وادار به سکوت می‌کرده است.

این فعال همچنین به نقل از برخی نزدیکان این کودکان گفت که پلیس خانواده‌های قربانیان را تهدید کرده است که با رسانه‌ها در این باره حرفی نزنند.

نیروی انتظامی نیز در ابتدا بازداشت «عوامل تجاوز به کودک ۱۲ ساله شوشتری» را تایید کرد و ساعاتی بعد درباره «انتشار تصاویر مجرم سابقه‌داری که اقدام به آزار و اذیت چند نوجوان کرده بود» هشدار داد.

به نوشته ایلنا، پلیس فتا هشدار داده است که با کسانی که تصاویر مربوط به این تجاوزها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند «برخورد قانونی خواهد شد».

انتشار این تصاویر در فضای مجازی، موجی از خشم را برانگیخته و بار دیگر موضوع ضرورت آموزش به کودکان برای جلوگیری از تجاوز را مطرح کرده است.

منابع: خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG