لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

۲۰ تشکل‌ صنفی و مدنی مستقل ایران «مطالبات حداقلی» خود را اعلام کردند


۱۹ تشکل مستقل و غیردولتی این بیانیه را امضا کرده‌اند
۱۹ تشکل مستقل و غیردولتی این بیانیه را امضا کرده‌اند

۲۰ تشکل صنفی و مدنی مستقل و غیردولتی ایران روز سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای با تاکید بر شعار «زن، زندگی، آزادی»، مطالبات «حداقلی» خود برای بهبود شرایط کشور را اعلام کردند.

«منشور‌ مطالبات حداقلی تشکل‌های مستقل صنفی و‌ مدنی ایران» که در کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز منتشر شده، ۱۲ خواسته را شامل می‌شود که به گفته نویسندگان آن «به‌فوریت قابل تحقق و اجراست».

بیانیه نهادهای صنفی و مدنی ایران در پایان پنجمین ماه از جدی‌ترین موج اعتراضات مردمی به حکومت جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، موجی که هم‌چنان ادامه دارد و تا همین جا به گفته تحلیل‌گران دستاوردهای چشمگیری داشته است.

اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» با اعتراض به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در تهران و حجاب اجباری آغاز شد، اما دیری نپایید که تمام سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی و کل نظام از صدر تا ذیل، به‌ویژه علی خامنه‌ای، را نشانه گرفت.

اولین و دومین خواسته نهادهای امضاکننده این بیانیه آزادی «فوری و بی‌قید و شرط» تمام زندانیان سیاسی و آزادی «بی‌قید و شرط» عقیده و بیان و اندیشه در کشور است.

این نهادها سپس بر لغو فوری صدور مجازات مرگ، برابری حقوق زنان با مردان، عدم دخالت دادن مذهب در سیاست، تامین ایمنی کار و امنیت شغلی، و لغو قوانین تبعیض‌آمیز تأکید کرده‌اند.

در بندهای بعد این منشور بر برچیده شدن تمام ارگان‌های سرکوب در کشور، مصادره تمام اموالی که «با غارت... و رانت حکومتی» به دست آمده، پایان دادن به تخریب‌های زیست‌محیطی و ممنوعیت کار کودکان نیز تأکید شده است.

امضاکنندگان در پایان خواستار «عادی‌سازی روابط خارجی در بالاترین سطوح با همه کشورهای جهان» شده‌اند.

تشکل‌های صنفی و مدنی بسیار متنوعی که این منشور را امضا کرده‌اند تأکید می‌کنند که تحقق این خواسته‌ها را «یگانه راه پی‌افکنی ساختمان جامعه‌ای نوین و مدرن و انسانی در کشور» می‌دانند.

در این بیانیه که سه روز پس از جشن حکومتی چهل و چهارمین سالگرد استقرار جمهوری اسلامی در ایران منتشر شده، آمده است: «در چهل و چهارمین سالروز انقلاب پنجاه و هفت، شیرازه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور به چنان گردابی از بحران و ازهم‌گسیختگی فرو رفته است که هیچ چشم‌انداز روشن و قابل حصولی را نمی‌توان برای پایان دادن به آن در چهارچوب روبنای سیاسی موجود متصور بود.»

حکومت در ایران در حالی ۴۴ حضور را جشن گرفت که هر روز از ارزش پول ملی کشور کاسته می‌شود، خبری از تنش آبی در گوشه و کنار کشور منتشر می‌شود، از جوانان تا سالخوردگان هیچ یک از وضع معیشتی خود راضی نیستند، و جمهوری اسلامی به‌ویژه در پنج ماه گذشته بیش از پیش در عرصه بین‌المللی منزوی شده است.

پاسخ حکومت به پنج ماه اعتراض بخش چشمگیری از مردم ایران بازداشت هزاران نفر، کشتن بیش از ۵۰۰ نفر، اعدام دست‌کم چهار نفر، و پافشاری بر خط‌مشی‌ها و سیاست‌های همیشگی درباره حجاب اجباری و دیگر مشکلات مردم بوده است.

برای خواندن متن کامل بیانیه و نام تمام نهادهای امضاکننده اینجا را کلیک کنید.

XS
SM
MD
LG