لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

داوید بارنِه‌ئا به عنوان رئیس جدید موساد معرفی شد


از چپ به راست: داوید بارنِه‌ئا، رئیس جدید موساد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و یوسی کوهن، رئیس فعلی موساد.
از چپ به راست: داوید بارنِه‌ئا، رئیس جدید موساد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و یوسی کوهن، رئیس فعلی موساد.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه سوم خرداد اعلام کرد که داوید بارنه‌ئا که در دو سال گذشته معاون موساد بوده است، از روز ۱۱ خرداد جانشین یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل می‌شود.

نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه سوم خرداد اعلام کرد که داوید بارنه‌ئا که در دو سال گذشته معاون موساد بوده است، از روز ۱۱ خرداد، اول ژوئن، جانشین یوسی کوهن، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل می‌شود.

یوسی کوهن نیز بلافاصله «اطمینان» داد که داوید بارنه‌ئا در مقام ریاست موساد «کارهای بزرگی خواهد کرد».

در حالی که رسانه‌های اسرائیل از مدتی پیش، بدون نام بردن از داوید بارنه‌ئا، خبر داده بودند که معاون ریاست موساد به زودی جانشین یوسی کوهن خواهد شد، اما این نخستین بار است که بنیامین نتانیاهو رسما خبر تغییر رئیس این تشکیلات را با ذکر نام فرد انتخاب شده، اعلام می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل ۲۵ آذر پارسال گفته بود «دال» را که «یکی از مهره‌های مجرب» موساد است، برای ریاست جدید موساد برگزیده است.

بنیامین نتانیاهو تصمیم گیرنده اصلی در مورد انتخاب ریاست موساد است اما مشاور حقوقی اسرائیل حق دارد در مورد استدلالات ارائه شده برای این انتصاب، اظهارنظر کند.

آویخای مندل‌بلیت، دادستان، قبلا گفته بود رئیس جدید موساد باید زمانی کار خود را آغاز کند که دولت جدید و باثبات مستقر شده باشد اما نظر به تداوم بن‌بست سیاسی، ظاهرا آقای مندل‌بلیت با این انتصاب موافقت کرده است.

پس از افشای نام داوید بارنه‌ئا از سوی بنیامین نتانیاهو، اداره سانسور نظامی اسرائیل روز دوشنبه برای نخستین بار به رسانه‌های این کشور اجازه داد که تصاویری از او را منتشر کنند.

هر چند نام روسای موساد و شباک چند سال است رسما اعلام می‌شود اما انتشار عکس و اسامی سایر مقامات ارشد این دو دستگاه مهم جاسوسی خارجی و امنیت داخلی اسرائیل ممنوع است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، داوید بارنه‌ئا، ۵۶ ساله که او را با لقب «دادی» در نهادهای امنیتی می‌شناسند، ۲۵ سال سابقه کار در موساد و از جمله فرمانده برخی عملیات داخلی و خارجی موساد بوده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز و بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، داوید بارنه‌ئا «کارشناس مبارزه با حزب‌الله لبنان است».

رسانه‌های اسرائیل او را متخصص فعال کردن جاسوسان موساد در نقاط حساس جهان معرفی کرده‌اند.

به نوشته وای.نت، او در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹، رئیس بخش موسوم به «تسومت» (به معنی «چهار راه») در موساد بوده و از سال ۲۰۱۹ معاونت یوسی کوهن را برعهده داشت.

مهم‌ترین هدف موساد در سال‌های گذشته مقابله با ایران، بویژه در زمینه توان هسته‌ای، بوده است.

نام رئیس جدید موساد در زمانی اعلام می‌شود که اسرائیل کماکان از احتمال بازگشت آمریکا به برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، نگران و ناخشنود است و نشانه‌هایی از آمادگی برای رویارویی بیشتر با برنامه اتمی ایران را از خود نشان داده است.

بنیامین نتانیاهو در آیین معرفی داوید بارنه‌ئا به آنچه که لزوم «تضمین بقای ملت یهود در برابر خطرات ناشی از آیت‌الله‌ها» نامید، اشاره کرد.

یوسی کوهن از سال ۲۰۱۵، زمانی که برجام به‌دست آمد، ریاست موساد را در دست داشته است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، یوسی کوهن در یک سفر محرمانه سال گذشته بنیامین نتانیاهو به عربستان، او را همراهی کرد و مناسبات نزدیکی که با امیر محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی برقرار کرد، امارات و بحرین را به برقراری مناسبات کامل سیاسی با اسرائیل تشویق کرد.

به گزارش رویترز، ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و معاون وزارت دفاع ایران در آذر پارسال، در زمان ریاست یوسی کوهن بر موساد طراحی شده بود.

ارزیابی شده که موساد در دوره ریاست وی عامل انفجارهای سایت نطنز در دو رویداد ۱۲ تیر پارسال و ۲۲ فروردین امسال بود.

رسانه‌های اسرائیل از مدتی پیش نوشته بودند که بنیامین نتانیاهو یوسی کوهن را برای ریاست حزب لیکود، بعد از دوران رهبری خود، در نظر گرفته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه و رسانه‌های اسرائیل/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG