لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

پزشک ایتالیایی: کرونا ضعیف شده؛ وزارت بهداشت ایتالیا: سند علمی وجود ندارد


پرسنل و کادر درمانی بیمارستانی در ایتالیا در حال گوش دادن به قطعات موسیقی در رم
پرسنل و کادر درمانی بیمارستانی در ایتالیا در حال گوش دادن به قطعات موسیقی در رم

یکی از پزشکان متخصص و نامدار ایتالیایی می‌گوید کروناویروس جدید، عامل همه‌گیری مرگبار کووید-۱۹، در حال از دست دادن قدرت و توانایی اولیه‌اش است و شمار کم‌تری قربانی در ایتالیا برجای می‌گذارد.

خبرگزاری رویترز از دکتر آلبرتو زانگریلو نقل کرده است که «در حقیقت این ویروس دیگر از نظر بالینی در ایتالیا وجود ندارد».

دکتر زانگریلو، از مدیران بیمارستان سن رافائل در میلان، شمال ناحیه لمباردی، مرکز بحران ناشی از همه‌گیری ویروس در ایتالیا است. او پزشک معالج نخست‌وزیر پیشین ایتالیا نیز بود.

آقای زانگریلو به رادیو تلویزیون «رای» ایتالیا گفته در آزمایش‌های انجام شده طی ۱۰ روز گذشته در آن کشور «اندازه ویروس از نظر کمی، به‌میزان چشم‌گیری کم‌تر از میزانی‌ست که یک یا دو ماه پیش رویت می‌شد».

ایتالیا با بیش از ۳۳ هزار قربانی، سومین کشوری‌ست در جهان که بالاترین میزان درگذشت‌ها را به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونای سارس-۲ (کرونا) ثبت کرده‌اند. ایتالیا، در کنار ایران و کره جنوبی، از جمله نخستین کشورهایی بودند که همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ پس از چین در آن‌ها به‌طور گسترده شایع شد.

به‌دلیل میزان و کیفیت تست‌گیری، شفافیت و نحوه اطلاع‌رسانی کشورهای مختلف، نمی‌توان در مورد آمار موارد ابتلا و تلفات انسانی در مقیاس جهانی با قاطعیت سخن گفت.

در ایتالیا شمار موارد ابتلا و درگذشت به‌طور محسوسی از ماه مه (ماه گذشته) به این سو رو به کاهش گذاشته است.

دکتر ماتئو باستی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان سن‌ مارتینو در شهر جنوآ نیز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «آن‌س‌ا» گفته ویروس ضعیف شده است: «مشخص است که کووید-۱۹ امروز آن‌چیزی نیست که قبلا بود».

دکتر آلبرتو زانگریلو در مصاحبه با «رای» افزوده کشور باید در مسیر بازگشت به روند معمول گام بردارد.

این اظهارات اما با واکنش وزارت بهداشت ایتالیا روبه‌رو شده‌است که می‌گوید هنوز برای اظهار نظر در مورد چنین مسئله‌ای زود است.

ساندرا زامپا، یکی از معاونان این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای گفته «تا زمانی‌که شواهد علمی در حمایت از نظریه ناپدید‌شدن ویروس در دست نیست… من از تمام کسانی که با اطمینان در این مورد ابراز نظر می‌کنند، دعوت می‌کنم مردم را به سردرگمی دچار نکنند».

این مقام وزارت بهداشت همچنان تاکید کرده که شهروندان باید «حداکثر احتیاط» را در پی گیرند، از گروه‌های بزرگ، دوری کرده، فاصله‌گیری فیزیکی را رعایت کنند، دست‌های خود را مرتب بشویند و ماسک به صورت بزنند.

منبع: رویترز
XS
SM
MD
LG