لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

تعیین دو سقف برای بودجه سال ۹۸ ایران پس از ابهام درباره میزان فروش نفت


یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ ایران خبر داد که برای بودجه عمومی دولت در سال آینده دو سقف پیش‌بینی شده که یک سقف ۴۰۷ هزار میلیارد تومان و سقف دوم ۴۴۷ هزار میلیارد است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود نگهبان سلامی روز شنبه، ۲۲ دی، اعلام کرد که در لایحه بودجه سال آینده صادرات «رسمی» نفت، یک و نیم میلیون بشکه در روز و قیمت هر بشکه نفت ۵۴ دلار تعیین شده است.

بودجه پیش‌بینی شده با عنوان بودجه عمومی دولت شامل هزینه‌های دولت است.

بودجه ایران از دو بخش «بودجه عمومی» و «بودجه شرکت‌های دولتی،‌ موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها» تشکیل شده است.

در لایحه دولت، سقف کل بودجه سال آینده ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

تعیین دو سقف برای بودجه عمومی دولت در سال آینده می‌تواند ناشی از پیش‌بینی‌های متفاوت درباره میزان فروش نفت ایران در سال آینده باشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس چند سناریوی فروش یک میلیون و ۶۳۵ هزار، یک میلیون و حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز را درباره فروش نفت ایران در سال آینده پیش‌بینی کرده است.

در این صورت فروش نفت ایران در سال آینده نسبت به امسال حدود نصف و یا یک‌سوم خواهد شد.

بر اساس برآوردهای بانک جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار نمی‌رود میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال آینده بالای یک میلیون بشکه باشد. این رقم در سال گذشته دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود.

در همین حال سمیه محمودی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت که در جلسه روز شنبه این کمیسیون بیژن زنگنه، وزیر نفت، توضیحاتی را درباره وضعیت صادرات نفت با توجه به تحریم‌ها ارائه کرده است.

خانم محمودی به جزئیات این گزارش اشاره نکرده است.

در همین حال محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، هفته پیش خبر داده بود که معاونان سازمان برنامه و بودجه در جلسه این کمیسیون «گزارش محرمانه» درآمدهای نفتی سال آینده را ارائه کرده‌اند.

روز شنبه همچنین برایان هوک، مدیر گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفت که موضوع تمدید معافیت برای برخی از کشورها از تحریم نفتی ایران در حال حاضر منتفی است.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا و مهر، رویترز و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG