لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۳

تیم دکتر کیوان مجرد، تست انسانی «واکسن برتر کرونا» را آغاز کرد


مدلی از یک ویروس کرونا
مدلی از یک ویروس کرونا

دانشمندان فعال در ارتش آمریکا، در قالب تیمی به رهبری دکتر کیوان مجرد، در حال آزمایش نهایی بر روی واکسنی هستند که نه تنها از پس تمامی انواع جهش‌یافته ویروس کرونا برمی‌آید، بلکه می‌تواند از تمامی همه‌گیری‌های آینده ویروس‌های هم‌خانواده با کووید-۱۹ نیز جلوگیری کند.

این واکسن «نسل بعدی» که در حال حاضر بسیاری از مراحل آزمایشی خود را گذرانده، این هفته اولین تست انسانی را نیز به‌خود دید و دانشمندان منتظر نتایج این آزمایش هستند.

دکتر کیوان مجرد، شهروند ایرانی‌آمریکایی و مدیر بخش بیماری‌های عفونی نوپدید در پژوهشگاه نظامی «والتر رید» مریلند که بزرگ‌ترین مجموعه پزشکی زیر نظر وزارت دفاع آمریکاست، سرپرستی و هدایت تیم سازنده این واکسن را برعهده دارد.

کیوان مجرد فردی است که طی یک دهه گذشته، هدایت برنامه ارتش آمریکا برای مقابله با ویروس‌های ابولا و زیکا را برعهده داشته و پژوهشگر اصلی ارتش ایالات متحده در مبارزه علیه بیماری مِرس نیز بوده است. بیماری مرس از یکی از ویروس‌های خانواده کرونا ناشی می‌شود.

این محقق ایرانی‌آمریکایی پیش از این در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور توضیحات اولیه‌ای به فارسی در مورد کار خود داده است. او دو روز پیش از این با اشاره به انواع شایع‌شده کنونی از کووید-۱۹ به شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا گفت: «ما در تلاشیم که نه تنها برای این ویروس واکسن درست کنیم، بلکه در تلاش هستیم برای کل خانواده ویروس‌های کرونا واکسن بسازیم.»

او تأکید کرد که «این مربوط به داستان‌های علمی‌تخیلی نیست، بلکه یک واقعیت علمی است. ما ابزارهای لازم را در دست داریم و در حال حاضر فناوری لازم برای انجام این کار را داریم.»

کیوان مجرد که از ژانویه سال گذشته با تیمی ۱۰نفره از دانشمندان به‌طور شبانه‌روزی برای این منظور کوشش کرده، پیش‌بینی کرد که واکسن مؤسسه پژوهشی او «از ما در برابر ویروس‌های کشنده‌ای که حتی هنوز ندیده و تصورش را هم نکرده‌ایم محافظت خواهد کرد.»

سه واکسن کرونایی که در حال حاضر در ایالات متحده مجوز استفاده دریافت کرده‌اند همگی بر اساس روشی کار می‌کنند که با دستورات ژنتیکی ارتباط دارد.

این واکسن‌ها به بدن دستورالعملی می‌دهند تا بتواند پروتئین یافت‌شده بر روی سطح ویروس کرونا را خودش تولید کند. با این کار، دستگاه ایمنی بدن فعال شده و برای مقابله با این پروتئین پادتن‌هایی می‌سازد.

دستگاه ایمنی بدن با آموختن این کار، از آن پس دیگر، با کارخانه تولید پادتن خود، برای سرکوب کردن ویروس‌های کرونای داخل‌شونده به بدن آماده است.

واکسن پژوهشگاه نظامی «والتر رید» که فعلاً‌ با نام واکسن «وریر» (WRAIR) معروف است اما از روشی دیگر استفاده می‌کند.

این واکسن، مستقیماً پروتئین ویژه را که از قبل در آزمایشگاه آماده شد وارد بدن می‌کند و باعث می‌شود بدن بلافاصله تولید پادتن را آغاز کند. با تزریق واکسن «وریر»، هم‌زمان یک ترکیب جدید هم در اختیار بدن قرار می‌گیرد که بر توان سیستم ایمنی ما به‌شدت می‌افزاید.

کیوان مجرد و تیمش با تلاشی شبانه‌روزی اکنون موفق شده‌اند طی شش ماه اخیر بیش از ۱۰ نمونه اولیه از این واکسن را آزموده و یک نمونه برتر را بیابند.

آمارها نشان می‌دهد بیش از ۲۵۰ هزار تن از نظامیان آمریکایی و خانواده‌هایشان در حال حاضر مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند و ارتش آمریکا امیدوار است با شتاب بخشیدن به کوشش‌های پژوهشگاه نظامی «والتر رید»، این معضل را هرچه سریع‌تر از پیش پا بردارد.

با استفاده از سی‌بی‌اس نیوز، ای‌بی‌سی و خبرگزاری آلمان / پ.پ
XS
SM
MD
LG