لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

واکنش رسمی به خبر فرار و دستگیری چند فرمانده سپاه: «تاکتیک نخ‌نمای دشمنان»


از سمت راست: علی نصیری، فرمانده سابق سپاه حفاظت انصار، مصطفی ربیعی، فرمانده سابق بازرسی سپاه پاسداران و محمد تولایی، معاون سابق امور راهبردی سپاه.
از سمت راست: علی نصیری، فرمانده سابق سپاه حفاظت انصار، مصطفی ربیعی، فرمانده سابق بازرسی سپاه پاسداران و محمد تولایی، معاون سابق امور راهبردی سپاه.

سخنگوی سپاه پاسداران گزارش‌ها از بازداشت یا فرار چند نفر از فرماندهان ارشد این نهاد را «تاکتیک نخ‌نماشده دشمنان» خواند و اظهار داشت که این فرماندهان «در جایگاهی جدید در سپاه فعال» هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، رمضان شریف روز سه‌شنبه، ۲۱ خرداد، گفت: «دشمنان... به تاکتیک نخ‌نماشده‌ای متوسل و درصدد برآمدند با بهره‌گیری از رسانه‌های وابسته و شبکه‌های اجتماعی تبهکار پس از تغییرات و تحولات اخیر در سطح فرماندهی سپاه و برخی دیگر از فرماندهان، به شایعه‌پراکنی پیرامون سرداران و مسئولین و بعضاً خانواده آنان در سپاه بپردازند و در همین راستا به طرح اکاذیب مشمئزکننده‌ای مانند فرار از کشور یا دستگیری چند تن از سرداران سپاه از جمله سرداران نصیری، ربیعی، تولایی و… مبادرت ورزیدند.»

وی گفت که این افراد «در جایگاهی جدید در سپاه فعال و با جدیت به ایفای مأموریت‌ها و مسئولیت‌های محوله، اشتغال به خدمت دارند و حتی اخباری از حضور آنان در محافل منتشر شده است».

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی درباره بازداشت یا فرار چند فرمانده ارشد سپاه پاسداران منتشر شده است.

​از جمله در آخرین مورد برخی وب‌سایت‌ها خبر داده بودند که محمد تولایی، معاون سابق امور راهبردي سپاه، در حال خروج از کشور بازداشت شده است.

​ این وب‌سایت‌ها مدعی شده بودند که او در ارتباط با خروج اسناد اتمی ایران توسط اسرائیل بازداشت شده است.

مصطفی ربیعی، معاون سابق بازرسی سپاه، دیگر فرماندهی است که گزارش‌هایی از بازداشتش منتشر شده است. روز ۱۸ اردیبهشت خبر برکناری آقای ربیعی و انتصاب رضا سلیمانی به جای او منتشر شده بود.

پیش از آن نیز گزارش‌هایی درباره فرار علی نصیری، فرمانده سابق سپاه حفاظت انصار، منتشر شد.آقای نصیری در اردیبهشت‌ماه سال جاری برکنار و فتح‌الله جمیری جانشین او شد.

در سال‌های گذشته نیز گزارش‌هایی درباره دستگیری برخی از مقامات امنیتی ایران به اتهام جاسوسی برای اسرائیل منتشر شده است.

از جمله رضا علیجانی، فعال ملی- مذهبی، در مصاحبه با رادیوفردا گفته بود که دو مسئول میز اسرائیل در وزارت اطلاعات و همچنین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت و اعدام شده‌اند.

وی همچنین گفته بود که فردی در ازای دریافت حدود ۶۰ هزار دلار در یک سال اطلاعات و نقشه کل پادگان‌های سپاه در تهران را به اسرائیلی‌ها داده است.

تغییرات در سپاه پاسداران پس از انتصاب حسین سلامی به عنوان فرمانده جدید این نهاد آغاز شده است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت در دو حکم جداگانه، علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و محمدرضا نقدی را به عنوان معاون هماهنگ‌کننده این نیروی نظامی منصوب کرد.

درباره جزئیات برخی تغییرات در سپاه پاسداران از جمله تغییر در ساختار سازمان یا معاونت اطلاعات این نهاد همچنان ابهام وجود دارد.

منایع: خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG