لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

تعطیلی مدارس طبیعت در ایران در پی «مخالفت مراجع تقلید و وزارت اطلاعات»


در همان سال سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل مدارس جامع محیط زیست را در ۱۷ صفحه منتشر کرد.
در همان سال سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل مدارس جامع محیط زیست را در ۱۷ صفحه منتشر کرد.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، دلیل تعطیل شدن مدارس طبیعت در ایران را مخالفت مراجع تقلید شیعه و وزارت اطلاعات اعلام کرد.

پیش از این رسانه‌ها در ایران خبر داده بودند که رئیس سازمان حفاظت از محیط ‌زیست دستور داده مدرسه طبیعت پردیسان تعطیل شود. این مدرسه مرداد سال ‌۹۶ فعالیت خود را به‌ صورت رسمی در پارک طبیعت پردیسان آغاز کرده بود.

در همین حال حسین وهاب‌زاده، طبیعت‌شناس که از او به عنوان مؤسس مدارس طبیعت در ایران، در اردیبهشت‌ماه گفته بود که از ۸۰ مدرسه فعال طبیعت در ایران بیش از نیمی تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده‌اند.

در همین زمینه رئیس سازمان محیط زیست روز سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه، در نشست خبری گفت که برخی مراجع تقلید شیعه فتوا داده‌اند که مدارس طبیعت «غیر دینی» است.

به گفته آقای کلانتری، این مراجع تقلید گفته‌اند که «در مدارس طبیعت ایدئولوژی‌های غیردینی تبلیغ می‌شود. برای مثال سگ به جای خواهر و گربه به جای برادر تلقی می‌شود».

وی اضافه کرد: «افزون بر اینها دو ماه پیش وزارت اطلاعات نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد که در معنای عام دو نفر از بنیانگذاران مدارس طبیعت که نسبت به صدور مجوز این مدارس اقدام می‌کردند، جزو حزب توده بوده‌اند و صلاحیت کار در این حوزه را ندارند.»

پیش از این مقامات وزارت آموزش و پرورش نیز با ایجاد مدارس طبیعت مخالفت کرده بودند.

از جمله رضوان حکیم‌زاده، معاون وزیر آموزش و پرورش، اول مرداد گفته بود: «در مدیریت یکپارچه ایجاد مدارس طبیعت امری غیرقانونی است، زیرا اهداف این مدارس با دین اسلام سازگار نیست.»

اردیبهشت سال ۹۲، اولین مدرسه سبز در شهرستان شهریار افتتاح شد و اعلام شد این نوع مدرسه‌ها بعدها در کشور بیشتر خواهند شد.

در همان سال سازمان حفاظت محیط زیست دستورالعمل مدارس جامع محیط زیست را در ۱۷ صفحه منتشر کرد.

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش سازمان محیط زیست، گفته بود که در این مدارس بر اساس آب‌ و هوای هر منطقه به دانش‌آموزان بوم‌شناسی یا اکولوژی منطقه را یاد می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، در این مدارس کارگروه تفکیک زباله تشکیل می‌شود و دانش‌آموزان هر هفته، به طبیعت می‌روند و با گیاهان مختلف طبیعت آشنا می‌شوند.

مصرف انرژی، توجه به فضای سبز و درختان، افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی در کنار برنامه‌های فوق درسی از جمله شرایط این مدرسه‌ها است.

منابع: خبرگزاری ایسنا، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG