لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

آمریکا: اعتراضات ایران به ما یا هیچ عامل خارجی ربط ندارد


ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در توضیح اظهارات اخیر رئیس‌جمهور این کشور گفت که جمهوری اسلامی «با مشکلاتی که اساسا خودش ساخته، مواجه است» و اعتراضات «بسیار قدرتمند» جاری در ایران اساسا به آمریکا یا هیچ عامل خارجی مربوط نیست.

آقای پرایس دوشنبه ۱۶ آبان در این زمینه ادامه داد که اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره اعتراضات ایران، اشاره به «احساساتی» بود که مقام‌های آمریکایی از ابتدای این اعتراضات مطرح کردند و همبستگی خود را با معترضان اعلام کردند.

آقای بایدن شامگاه پنجشنبه گذشته در یک سخنرانی در چارچوب کارزارهای انتخاباتی آمریکا، خطاب به حاضرانی که شعارهایی در حمایت از اعتراضات ایران در دست داشتند، گفت: «نگران نباشید، ما ایران را آزاد می‌کنیم. آنان [مردم ایران] خودشان را به زودی آزاد خواهند کرد.»

با این حال، رئیس‌جمهور آمریکا توضیح بیشتری نداد که چه اقدامات احتمالی برای آزادی ایران انجام خواهد گرفت.

پس از این اظهارات، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که این اظهارات بایدن «همبستگی» با معترضان ایرانی بود.

آقای کربی گفت: «رئیس‌جمهور [بایدن] همبستگی ما را با معترضان اعلام می‌کرد، همانطور که از همان ابتدا این کار را می‌کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست خبری خود با تاکید بر «مشروعیت»، «اصالت» و «خالصانه» بودن مطالبات مردم ایران در اعتراضات جاری، گفت: «دلیل تداوم اعتراضات، این حس قوی در میان مردم ایران است مبنی بر این که دولت‌شان آنان را از حقوق و خواسته‌هایشان محروم می‌کند.»

پرایس افزود که جمهوری اسلامی مایل است که اعتراضات را به آمریکا مرتبط کند تا این کشور را سرزنش کند، «اما یک بار دیگر می‌گویم، تنها موجودی که آنان [مقام‌های جمهوری اسلامی] می‌توانند سرزنش کنند، خودشان هستند.»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، پس از چند روز از آغاز اعتراضات ایران، دلایل این اعتراضات را به خارج از مرزهای ایران نسبت داده و آمریکا و اسرائیل را به برانگیختن آن متهم کرد.

همچنین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با اعلام بازداشت تعدادی از اتباع خارجی، آنان را به نقش داشتن در اعتراضات متهم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال تغییر قریب‌الوقوع حکومت ایران، گفت: «تعیین مسیر این جنبش به عهده مردم ایران است.»

او ادامه داد: «آنچه برای بسیاری از مردم در سراسر جهان بسیار تاثیرگذار بوده این است که این جنبش با وجود روبه‌رو شدن با خشونت و سرکوب پابرجا بوده است. با وجود مواجهه با تلاش‌های سیستماتیک برای محروم کردن مردم ایران از دسترسی به اطلاعات و توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر ادامه دارد.»

اشاره سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به محدودیت‌های شدیدی است که دولت جمهوری اسلامی همزمان با سرکوب معترضان در خیابان‌ها، در زمینه اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها نیز اعمال کرده است.

پیشتر گزارش‌هایی از مذاکره کاخ سفید با ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران منتشر شده است.

همچنین تاکنون آمریکا به همراه کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا به طور جداگانه تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهای مسئول در سرکوب معترضان در ایران وضع کرده‌اند.

با این حال، به تازگی بیش از ۲۳۰۰ استاد از دانشگاه‌های سراسر آمریکا در نامه‌ای به بایدن، از او خواستند ضمن متوقف کردن مذاکرات احیای برجام، در حمایت از معترضان در ایران اقدامات بیشتری انجام دهد.

این نامه که شامگاه سه‌شنبه، دهم آبان، برای رئیس‌ جمهور آمریکا فرستاده شده، به امضای از جمله ده برنده جایزه نوبل و همچنین ۴۲۵ نفر از استادان ایرانی‌تبار ساکن آمریکا رسیده است.

امضاکنندگان این نامه معتقدند که دولت آمریکا به اندازه کافی در زمینه حمایت از اعتراضات ایران تلاش نکرده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG