لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

سخنگوی طالبان: حکومت ما ابدی است و ممنوعیت تحصیل دختران در مقاطع بالا هم باقی خواهد ماند


سخنگوی ارشد طالبان روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد، در مصاحبه‌ای به مناسبت دومین سالگرد به قدرت رسیدن این گروه اسلام‌گرا در افغانستان، گفت، طالبان معتقد است که حالا که مشروعیت لازم را از شریعت اسلامی کسب کرده‌ و تهدید جدی‌ای نیز متوجه‌‌اش نیست، حکومتش ابدی خواهد بود. او افزود، ممنوعیت تحصیل برای دختران افغانستانی در مقاطع بالاتر از کلاس ششم هم به قوت خود باقی خواهد ماند.

ذبیح‌الله مجاهد تمام سوالات آسوشیتدپرس درباره محدودیت‌هایی که طالبان برای دختران و زنان افغانستانی به وجود آورده‌ است، نادیده گرفت و در نهایت به این جمله بسنده کرد که وضعیت کنونی همچنان ادامه خواهد یافت.

گروه طالبان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ با خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، قدرت را در این کشور به دست گرفت.

این گروه اسلام‌گرا، سه‌شنبه ۲۴ مرداد را به مناسبت دومین سالگرد حکومت خود در افغانستان، تعطیل عمومی اعلام کرد اما از آنجا که زنان افغانستانی برای حضور در فضای عمومی با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجهند، حتی در جشن‌هایی که به این مناسبت برگزار شد نیز شرکت نداشتند.

در مراسمی که روز سه‌شنبه در شهر قندهار، که زادگاه معنوی طالبان محسوب می‌شود، برگزار شد، نیروهای نظامی طالبان با تانک و خودروهای زرهی به مانور نظامی پرداختند.

به همین مناسبت، مردان جوانی نیز سوار بر دوچرخه، موتورسیکلت و ماشین، در حالی که پرچم‌ها و اسلحه‌هایشان را در هوا تکان می‌دادند، در سراسر این شهر گشت زدند.

کودکان خردسال نیز در قندهار، پرچم‌های سفید طالبان را که عکس محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان بر آن نقش بسته بود، در دست گرفته بودند.

در کابل، پایتخت افغانستان، وانت‌هایی مملو از مردان و پسران در سراسر شهر به گشت زدن پرداختند. میدان شهدای کابل شاهد ازدحام مردان بسیاری بود که با بالا رفتن از بنای یادبود آن میدان، از خود عکس سلفی می‌گرفتند و پسران نیز تفنگ در دست، به عکاسی از خود مشغول بودند.

دولت طالبان، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، آن‌چه را که دستاوردهای خود خوانده بود، فهرست کرد و در آن میان، عباراتی نظیر «حس امنیت شخصی» و «غرور ملی» به چشم می‌خورد.

این در حالی است که سازمان ملل، اواخر تیر ماه امسال اعلام کرد که طالبان سختگیری و محدودیت علیه زنان افغانستان را تشدید کرده است.

زنان افغانستانی برای حضور در مکان‌های عمومی، از سوی طالبان با تهدید مواجهند و احساس امنیت شخصی ندارند.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG