لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

اولین نشست خبری طالبان؛ با زنان «در چارچوب شریعت اسلام» رفتار خواهیم کرد


نشست خبری ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد
نشست خبری ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه ۲۶ مرداد در اولین نشست خبری این گروه پس از تصرف کابل گفت که گروه او با زنان «در چارچوب شریعت اسلامی» رفتار خواهد کرد. وی توضیحی در مورد جزئیات تفسیرهای این گروه از شریعت اسلامی نداد.

به گفته سخنگوی طالبان، آزادی‌های زنان افغانستان از این پس به چارچوب‌های «قوانین اسلام» محدود خواهد شد و افزود که «در تمام حوزه‌های اجتماعی که به آنها نیاز باشد مشغول به‌کار خواهند شد.»

به گفته ذبیح‌الله مجاهد، «زنان ما مسلمان‌اند و خوشحال خواهند بود که در چارچوب شریعت اسلام زندگی کنند.»

گروه طالبان شمار زیادی از موارد اعدام، سنگسار و تازیانه زدن به شهروندان، به‌ویژه زنان، را در پیشینه خود دارد که پیش از این اعتراض‌های جهانی را برانگیخته است.

روز سه‌شنبه روزنامه «۸ صبح» افغانستان خبر داد که شماری از فعالان زن با راه‌اندازی یک راهپیمایی در شهر کابل، خواستار حفظ حقوق زنان، از جمله حق کار، تحصیل و مشارکت سیاسی‌شان در حکومت آینده شدند.

آنان تأکید کردند که زنان نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند و همه طرف‌ها باید زنان افغانستان را نادیده نگیرند و از آن‌ها حمایت کنند.

سخنگوی طالبان در ادامه نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت که گروه او «دشمن داخلی و دشمن خارجی» نمی‌خواهد و افزود که «تضمین می‌دهیم که از خاک افغانستان علیه کسی استفاده نشود.»

ذبیح‌الله مجاهد همچنین قول داد که گروه او به شهروندان ایالات متحده و دیگر کشورها آسیبی نخواهد زد.

سخنگوی طالبان در بخش دیگری از سخنان خود گفت که گروه او به دنبال انتقام‌گیری نیست و افرادی که با نهادهای خارجی کار کرده‌اند «نباید هراسی داشته باشند.»

در روزهای اخیر هزاران نفر از شهروندان افغان که در ادارات دولتی یا نهادهای خارجی مشغول کار بوده‌اند نخست از هراس طالبان به کابل گریخته و سپس در تلاش برای خروج از کشور به فرودگاه کابل هجوم آوردند.

ذبیح‌الله مجاهد همچنین قول داد که «رسانه‌ها مستقل و فعال خواهند ماند» و افزود که از حق و حقوق خبرنگاران نیز حفاظت خواهد شد اما «در چارچوب شریعت اسلامی».

گروه طالبان روز سه‌شنبه اعلام کرده است که همه کارکنان و مقامات دولتی در افغانستان را شامل «عفو عمومی» قرار داده است.

در بیانیه‌ای که این گروه روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، منتشر کرد آمده است: «برای همه کارکنان دولت عفو عمومی اعلام می‌شود و شما با اطمینان کامل باید زندگی معمول روزانه خود را از سر بگیرید.»

این گروه همچنین در تلاشی برای کاهش تنش‌ها به دنبال سقوط کابل، از زنان خواست که به حکومت آنها بپیوندند.

مسئله افغانستان در نشست ویژه شورای امنیت
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:36 0:00

طالبان که مدت‌ها بود بخش‌های زیادی از افغانستان را در کنترل داشت، در ظرف کمتر از یک هفته موفق شد کل این کشور را تصرف کند، امری که بسیاری از کشورهای خارجی را واداشت تا کارکنان سفارتخانه‌های خود در کابل را از افغانستان خارج کنند.

با این حال طالبان گفته بود که امنیت دیپلمات‌ها و کارمندان خارجی را تامین خواهد کرد و این افراد می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

اما به رغم همه این‌ها تصاویر تائیدنشده‌ای در شبکه‌های اجتماعی همرسان می‌شود که نشان می‌دهد اعضای طالبان، افرادی را که با سفارت‌های خارجی و به ویژه نیروهای آمریکایی کار می‌کردند، پس از شناسایی مجازات می‌کنند.

روز سه‌شنبه روسیه اعلام کرد که تلاش‌های اولیه طالبان برای اطمینان‌بخشی را «نشانه‌ای مثبت» می‌شمارد و از گفت‌وگوهای سیاسی در افغانستان که همه طرف‌ها را شامل بشود، حمایت می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «من این امر را که طالبان اعلام می‌کند و در عمل نیز نشان می‌دهد که آماده است تا به عقاید دیگران احترام بگذارد، نشانه‌ای مثبت تلقی می‌کنم.»

وی افزود: «به طور خاص، آنها گفته‌اند که آماده گفت‌وگو درباره تشکیل دولتی هستند که در آن تنها آنها، بلکه دیگر نمایندگان افغان نیز مشارکت خواهند داشت... ما از آغاز گفت‌وگوهای ملی همه‌شمول با مشارکت همه گروه‌های سیاسی، قومی و مذهبی افغانستان حمایت می‌کنم.»

در حال حاضر بیشتر سفارتخانه‌های خارجی در افغانستان، فعالیت خود را متوقف کرده و در حال خروج نیروهای خود از این کشور هستند، اما دیمیتری ژرنوف، سفیر روسیه در کابل، روز سه‌شنبه با نمایندگان طالبان دیدار کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ ب. ب و س.ن / ف. دو و پ.پ
XS
SM
MD
LG