لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۱

پومپئو: برای مقابله با حکومت و حمایت از مردم ایران ائتلاف جهانی ایجاد کرده‌ایم


مایک پومپئو، دوم بهمن ماه به‌شکل ویدئویی در «مجمع اقتصاد جهانی» در داووس سوئیس سخنرانی و به پرسش‌هایی از سوی میزبان جلسه پاسخ داد
مایک پومپئو، دوم بهمن ماه به‌شکل ویدئویی در «مجمع اقتصاد جهانی» در داووس سوئیس سخنرانی و به پرسش‌هایی از سوی میزبان جلسه پاسخ داد

وزیر خارجه آمریکا در جریان یک سخنرانی ویدئویی در اجلاس اقتصادی «داووس» گفته است «تهدید برآمده از جمهوری اسلامی ایران» در منطقه «بسیار واقعی» است. پومپئو می‌گوید آمریکا برای مقابله با حکومت و حمایت از مردم ایران «ائتلاف جهانی» ایجاد کرده‌است.

مایک پومپئو، دوم بهمن ماه به شکل ویدئویی در «مجمع اقتصاد جهانی» در داووس سوئیس سخنرانی کرد و به پرسش‌هایی از سوی میزبان جلسه پاسخ داد. هیئت آمریکایی به‌دلیل تعطیلی دولت آن کشور نتوانسته به داووس سفر کند.

آقای پومپئو در بخشی از سخنان خود به ایران پرداخت.

او گفته است «ما با تهدیدهای جدیدی روبه‌رو هستیم. برخی خیلی هم جدید نیستند. از برنامه اتمی کره شمالی تا ماجراجویی‌های خارجی ایران، تا مدل اقتصادی چین و برخورد آن با کشورهای همسایه‌اش و حفظ سیستم استبدادی خود در داخل کشور».

پومپئو در بخشی دیگر از این سخنرانی گفته است «ما یک ائتلاف جهانی برای مقابله با (حکومت) ایران و حمایت از آرمان‌های مردم ایران ایجاد کرده‌ایم».

وزیر خارجه آمریکا در مورد این «ائتلاف» جزئیات بیشتری بیان نکرده و هنوز مشخص نیست کدام کشورها به آن پیوسته‌اند.

البته تشکیل ائتلاف علیه جمهوری اسلامی در اظهارات پیشین آقای پومپئو نیز مطرح شده بود. او ۱۷ دی ماه در آستانه سفر خود به خاورمیانه گفته بود برای مقابله با داعش و جمهوری اسلامی ایران، یک ائتلاف منطقه‌ای شکل خواهد گرفت: «این ائتلافی‌ست که می‌داند بزرگ‌ترین تهدیدها -تروریسم و جمهوری اسلامی ایران- چیزهایی هستند که ما باید به‌طور مشترک با آن‌ها مقابله کنیم».

اندکی پس از آن سخنان و سخنرانی پومپئو در قاهره، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت «روزی که ایران بخواهد الگوی حقوق بشر مشتریان ایالات متحده و پومپئو را تقلید کند –و مثل شاه یا یکی از قصابان کنونی باشد– تا (از سوی آمریکا) یک کشور "عادی" تلقی شود، فرا نخواهد رسید».

آقای پومپئو در جریان پرسش و پاسخ ویدئویی با میزبان نشست داووس نیز به موضوع ایران پرداخته است. وزیر خارجه آمریکا می‌گوید «تهدید برآمده از جمهوری اسلامی ایران بسیار واقعی‌ست».

او سپس با اشاره به جنگ یمن و سوریه، «چالش‌های» ناشی از حزب‌الله در لبنان و «تلاش برای کاستن از آزادی در عراق»، ایران را عامل مشکلات توصیف کرده‌است.

او سپس افزوده است «این‌ها جاهایی هستند که ایران واقعا یک عامل مخرب در آن‌ها است و به همین خاطر است که ما بسیار خوشحالیم که ائتلافی که ایجاد کرده‌ایم برای ایجاد ثباتی که مردم خاورمیانه بسیار سزاوار آن هستند، نقش مرکزی خواهد داشت؛ و یک نشست در سطح وزیران در ورشو در اواسط ماه آینده برای صحبت در مورد این موضوع و مسائل دیگر خواهیم داشت».

آقای پومپئو می‌گوید «بسیاری از مشکلات راه‌حل‌های دیپلماتیک و سیاسی دارند» و «ما به همه دیپلمات‌های خود از سراسر منطقه برای حل مشکلات نیاز داریم».

نشست ورشور قرار است اواخر بهمن ماه برگزار شود. جمهوری اسلامی به این نشست دعوت نشده‌است. لهستان می‌گوید این نشست به مسائل و مشکلات منطقه خاورمیانه مربوط می‌شود. با این حال گزارش‌ها حاکی‌ست برگزاری این کنفرانس، در راستای کارزار آمریکا موسوم به «فشار حداکثری» بر ایران است.

تهران به لهستان در مورد این نشست شدیدا اعتراض کرده‌است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به این اجلاس گفته این‌که واشینگتن از «فشار حداکثری» به «سمینار و کنگره» رسیده نشانه سردرگمی و عدم موفقیت آمریکاست. وزارت خارجه ایران این اقدام را یک «اقدام خصمانه» توصیف کرده و وزیر خارجه آن را «سیرک مذبوحانه ضد ایرانی» نامیده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از مخالفان سرسخت توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره باراک اوباما، در بهار گذشته از این توافق خارج شد. دولت آمریکا می‌گوید برای «تغییر رفتار» ایران در مسائل مختلف از برنامه اتمی تا برنامه موشکی و از حمایت‌هایش از گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه تا اقدامات دیگر دست به یک کارزار «فشار حداکثری» زده‌است.

وزارت خارجه آمریکا، یوتیوب، توئیتر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG