لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

دادگاه مرگ بسیجی در کرج؛ ۱۵ متهم از جمله سه کودک به افساد فی‌الارض متهم شدند


تصویری از نخستین جلسه دادگاه روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در کرج
تصویری از نخستین جلسه دادگاه روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در کرج

مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۹ آذرماه، از برگزاری نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مرگ روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در کرج، خبر داد.

این پرونده که دارای ۱۵ متهم است روز چهارشنبه در استان البرز آغاز شد. سه نفر از متهمان تنها ۱۷ سال دارند. برای همه این افراد اتهام «افساد فی‌الارض» تعیین شده است.

نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست قرائت شده در صحن علنی دادگاه، برای متهمان تقاضای «اشد مجازات» را کرد.

روح‌الله عجمیان، متولد سال ۱۳۷۳، از بسیجیان حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر کرج بود که روز ۱۲ آبان‌ماه در جریان اعتراضات آزادراه کرج – قزوین در محدوده بهشت سکینه کرج با ضربات چاقو کشته شد.

قوه قضائیه در دادگاه وی را «شهید» اعلام کرد و دادستانی نیز در کیفرخواست گفت که خانواده وی شاکی اصلی پرونده هستند.

پدر روح‌الله عجمیان هم در این جلسه، از دادگاه خواست متهمان را در محل کشته‌ شدن پسرش مجازات کنند.

میزان، خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی، در این خبر چند بار تاکید کرده که «در این پرونده، تمام تشریفات قانونی برای رسیدگی به پرونده متهمان زیر ۱۸ سال رعایت شده» و ادعا کرده است که متهمان «از تمام امتیازاتی که قانون برای آنها در نظر گرفته است از جمله داشتن وکیل و حضور مددکار برخوردار هستند».

بر اساس این گزارش، والدین و وکلای متهمان نیز در نخستین جلسه دادگاه حضور داشتند.

نماینده دادستان در این جلسه اسامی متهمان را به این شرح اعلام کرد: مهدی کرمی فرزند ماشاالله، محمد حسینی فرزند سید حسن، آرین فرزام‌نیا فرزند علی، امین‌مهدی شکراللهی فرزند فرهاد، رضا آریا فرزند یحیی، مهدی محمدی فرزند غلامعلی، شایان چارانی فرزند سعید، محمدامین اخلاقی فرزند عبدالله، حمید قره‌حسنلو فرزند محمد علی، امیرمهدی جعفری فرزند پرویز، رضا شاکر زواردهی فرزند منوچهر، فرزانه قره‌حسنلو فرزند قربانعلی، جواد زرگران فرزند محمدرضا، بهراد علی‌کناری فرزند عبدالرضا و علی معظمی گودرزی فرزند داریوش.

اتهام دقیق آنها «افساد فی‌الارض از طریق جرایم‌علیه امنیت کشور، حمله به ماموران بسیجی، اجتماع و‌ تبانی علیه امنیت کشور» اعلام شده است.

اتهام نفر اول، مهدی کرمی، علاوه بر این موارد، «انتشار فراخوان‌ علیه نظام در فضای مجازی» نیز اعلام شده است.

محمدمهدی کرمی، متهم ردیف اول، در دادگاه گفت: «جوان هستم و گول خوردم... جوزده بودم. پیرو مطالبی که از رسانه‌های خارجی می‌شنیدم گول خوردم و خیلی چیزها موجب این شد که این مسائل پیش بیاید.»

وی در پاسخ به پرسش قاضی مبنی بر این که «چرا شما با این بسیجی این رفتار را داشته‌اید؟ چرا جنازه شهید را عریان و در آسفالت می‌کشیدید؟» گفت: «اگر می‌خواهید از من واقعیت را بشنوید باید بگویم که من قربانی حرف‌های رسانه‌های دشمن شدم.»

مشخص نیست متهمان در چه شرایطی در این باره اعتراف می‌کنند، اما از ابتدای اعتراضاتی که از بیش از دو ماه پیش در ایران آغاز شده مقامات جمهوری اسلامی بارها تلاش کرده‌اند معترضان را بازیچه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور ترسیم کنند.

همزمان مهدی محمدی، متهم ردیف سوم، اتهامات علیه خود را قبول نکرد و وکیل وی نیز گفت اتهام افساد فی‌الارض برای وی جای تردید دارد.

والدین سه متهم زیر ۱۸ سال نیز فرزندان خود را «جوان»، «نادان» و «هیجانی» معرفی کرده و خواستار رافت اسلامی در صدور حکم قضایی برای آنها شدند.

قرار است تاریخ جلسه بعدی دادگاه از سوی قوه قضائیه اعلام شود.

این دادگاه در شرایطی برگزار شده است که در بولتن ویژه‌ای که خبرگزاری فارس برای حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، تهیه کرده، آمده که قوه قضائیه برای ۸۰ نفر از متهمان حکم محاربه صادر کرده، اما با «مخالفت» علی خامنه‌ای مواجه شده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه نقض حقوق بشر در ایران، از تشدید سرکوب اعتراضات ابراز نگرانی کرده و گفته است که مقام‌های جمهوری اسلامی «کارزار»ی برای صدور حکم اعدام برای معترضان به راه انداخته‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین افزود که در حال حاضر، ۲۱ نفر از دستگیرشدگان اعتراضات جاری، از جمله یک زن متهم به «جرایم کیفری مبهم و گسترده»، با مجازات اعدام روبه‌رو هستند.

با استفاده از گزارش‌های میزان و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG