لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

علیرغم انتقادها، دفتر حقوق بشر سازمان ملل از برنامه سفر مقام ارشد این نهاد به ایران دفاع کرد


ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

همزمان با افزایش درخواست‌ها از ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران مبنی بر تجدیدنظر در این سفر، یک مقام عالی دفتر حقوق بشر سازمان ملل از این برنامه سفر او دفاع کرد.

فعالان و نهادهای مستقل و حقوق بشری بیشتری با نزدیک شدن زمان سفر ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به ایران، از او خواسته‌اند شرایط سفر خود را تغییر داده یا در زمان آن تجدید نظر کند.

این در حالی است که مارتا هورتادو، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل به رادیو فردا گفت که هدف از سفر ندا الناشف به ایران بررسی وجود «فرصت برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران» است.

او گفت که «وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم است و بنابراین مهم است که به دنبال راه‌هایی برای گفت‌وگو درباره این نگرانی‌ها باشیم. ما باید تلاش کنیم ببینیم آیا فرصتی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد یا خیر. این هدف از سفر معاون کمیساریای عالی است.»

دفاع از این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که جمعی از خانواده‌های پرواز اوکراینی سرنگون‌شده توسط موشک‌های سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه، با انتقاد کنایه‌آمیز از این سفر، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به خانم الناشف نوشته‌اند: «در این اردوگاه بزرگ ایران گروگان‌های بسیار زیادی هستند که می‌خواهند شما را ببینند.»

نویسندگان این نامهٔ سرگشاده به معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشته‌اند که اگر از مخاطراتی چون اصابت موشک سپاه به هواپیما، گروگان‌گیری و حجاب اجباری گذر کرد، «با خانواده‌های آسیب‌دیدگان» اعتراضات سراسری دیدار کند.

ندا الناشف، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، قرار است از ۱۳ تا ۱۶ بهمن‌ماه در سفری برنامه‌ریزی‌شده برای بررسی دو موضوع که به طور رسمی «اعدام» و «حقوق زنان» اعلام شده به ایران سفر کند.

پیش از این حامد اسماعیلیون و شیرین عبادی، دو چهره شاخص اپوزیسیون ایران، در پیام‌هایی جداگانه از خانم الناشف خواستند که پیش از هر کار از زندان اوین و زندانیان سیاسی، به‌ویژه زنان زندانی، دیدار کند.

سعید دهقان، وکیل حقوق بشر ساکن تورنتو نیز شامگاه دوشنبه،‌ نهم بهمن‌ماه، با اعلام «آغاز کمپین تعلیق سفر معاون کمیساریای حقوق بشر به ایران» در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «امضاکنندگان این نامه از ندا الناشف می‌خواهند تا سفرش به ایران را تا انتشار اولین گزارش کمیته حقیقت‌یاب به تعویق بیندازد.»

همچنین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان روز دوشنبه، نهم بهمن‌ماه، در نامه‌ای خطاب به الناشف نوشت: «نماینده بشری باشید که هیچ نامی در وضعیت موجود ندارد.»

این نهاد مستقل صنفی در ادامه از این مقام حقوق بشری سازمان ملل پرسیده: «با همراهی نمایندگان کدام تشکل‌های مستقل، به زندان‌ها می‌روید؟ با همراهی چه کسانی از گورستان‌های ما دیدن می‌کنید؟»

۲۴ نهاد حقوق‌بشری فعال در حوزه ایران نیز در نامه‌ای دسته‌ جمعی خطاب به الناشف اعلام کرده‌اند در وضعیت «خاص» ایران «زمان این بازدید»، «زمینه» و «شیوه» انجام آن «نگرانی‌های بسیار جدی را ایجاد می‌کند».

سازمان حقوق بشر ایران، حال‌وش، کردپا، کمپین فعالین بلوچ و عدالت برای ایران از جمله سازمان‌های مستقلی هستند که با انتشار این بیانیه در مورد «نتیجه مشخص و سود» این سفر در پیشبرد حقوق بشر مردم ایران ابراز «تردید» کرده‌‌اند.

سفر این مقام عالی سازمان ملل، در صورت انجام، در حالی صورت می‌گیرد که حکومت جمهوری اسلامی تاکنون به هیچ یک از گزارشگران حقوق بشری این سازمان اجازه سفر به کشور را نداده است.

پیش از این راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا، در واکنش به نظر فعالان حقوق بشر مبنی بر «بی‌فایده» بودن ارتباط سازمان‌های حقوق‌ بشری با حکومت ایران گفته بود که این نهاد فکر نمی‌کند که «حرف نزدن کمکی به این وضعیت بکند».

او در این مصاحبه تأکید کرده بود: «ما همواره از ارتباط حمایت می‌کنیم، چون جایگزین آن، صحبت نکردن است. ما نیاز داریم تا از همه ابزاری که در اختیار داریم استفاده کنیم که بتوانیم از حقوق بشر در کشورهای مختلف محافظت کنیم. از همین رو هم ما در سازمان ملل همواره مدافع ارتباط و استفاده از همه ابزار هستیم.»

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا؛ پ.م./ب.ب.
XS
SM
MD
LG