لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان «پیشرفت کرده است»


آنتونی بلینکن (چپ) وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای قطری خود، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی
آنتونی بلینکن (چپ) وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای قطری خود، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی

شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به نقل از چهار منبع مطلع گزارش داد که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در مورد احتمال مبادله زندانیان با میانجی‌گری قطر و بریتانیا ادامه دارد.

به گفته این منابع، مذاکرات پیشرفت کرده ولی دو طرف هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند.

در حال حاضر حداقل سه شهروند ايرانی- آمریکایی و تعداد نامعلومی از ایرانی‌های دارای اقامت دائم آمریکا در ایران زندانی هستند.

ان‌بی‌سی می‌گوید به‌رغم بی‌نتیجه ماندن گفتگوهای مربوط به احیای برجام و تحریم‌های جدید واشینگتن علیه جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل ارسال پهپاد برای روسیه، دولت آمریکا تصمیم گرفته که مذاکرات در مورد تبادل زندانیان را ادامه دهد.

سه منبع مطلع از این مذاکرات افزودند دو طرف فرمول‌هایی را که در سال ۲۰۲۱ پیشنهاد شده بود از جمله آزادی شهروندان آمریکایی در ازای رفع مسدودیت دارایی‌های چند میلیارد دلاری ایران در بانک‌های کره جنوبی را بررسی می‌کنند.

بر اساس این فرمول، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با استفاده از استثناهای موجود در تحریم‌های واشینگتن از دارایی‌های مسدود شده برای خرید مواد غذایی، دارو و سایر اقلام بشردوستانه استفاده کند.

یکی از این منابع به ان‌بی‌سی گفته است که احتمال انتقال دارایی‌های مسدود شده ایران از طریق بانک‌های قطری نیز در دست بررسی است.

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، ماه گذشته در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) ادامه این مذاکرات را تایید کرد و خاطرنشان کرد که یک مقام بریتانیایی در این گفتگوها آمریکا را نمایندگی می‌کند.

او افزود: «ما برای مبادله زندانیان آماده هستیم ولی قبل از آن لازم است که دولت آمریکا يکسری اقدامات فنی انجام دهد. ما منتظر برداشتن این گام‌های فنی هستیم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد ادامه این مذاکرات گفت: «ما همواره یادآوری کرده‌ایم که برای تماس با ایران در مورد مسائل مورد نظر از جمله آزادی شهروندان آمریکایی زندانی، کانال‌های غیرمستقیم داریم ولی در مورد جزییات آن اظهار نظر نخواهیم کرد».

او تاکید کرد که واشینگتن به تلاش برای آزادی سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز ادامه خواهد داد ولی در حال حاضر خبری برای انتشار وجود ندارد.

به گزارش ان‌بی‌سی، سفارت بریتانیا در واشینگتن و نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل حاضر نشدند در این مورد اظهار نظر کنند.

در سال‌های اخیر علاوه بر سه شهروند ایرانی-آمریکایی، تعداد نامعلومی از ایرانیان دارای اقامت دائم در آمریکا از جمله شهاب دلیلی نیز در ایران زندانی شده‌اند.

هر چند جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که تمامی این افراد توسط مراجع قضایی به جرایم گوناگون از جمله «جاسوسی و همکاری با کشورهای دشمن» محکوم شده‌اند، ولی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل و دولت آمریکا می‌گویند این اتهامات ساختگی است و این افراد در دادگاه‌های ناعادلانه و بدون رعایت موازین بین‌المللی دادرسی محاکمه شده‌اند.

به گفته شبکه ان‌بی‌سی، هرگونه توافقی بر سر مبادله زندانیان که شامل آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران باشد به احتمال فراوان مورد انتقاد جمهوریخواهان در کنگره آمریکا قرار خواهد گرفت که ادعا می‌کنند دولت جو بایدن در برابر جمهوری اسلامی ایران قاطعیت لازم را نشان نداده است.

اما برخی از کارشناسان در آمریکا معتقدند که عدم موفقیت دولت جو بایدن در آزاد کردن زندانیان آمریکایی نیز هزینه سیاسی سنگينی به‌دنبال خواهد داشت.

در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز توافق واشینگتن با تهران برای مبادله زندانیان، از سوی رقبای سیاسی وی به شدت مورد انتقاد قرارگرفت. در آن توافق دولت آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران داد و ضمن دفاع از این اقدام آن را «حربه‌ای» برای تضمین آزادی زندانیان ایرانی توصیف کرد.

مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر تاکید کرده‌اند که واشینگتن علاوه بر پیگیری دقیق تحریم‌ها و به خصوص تحریم‌های نفتی، به همکاری‌های نظامی تهران و مسکو و اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در سطح منطقه واکنش نشان خواهد داد.

XS
SM
MD
LG