لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

بریتانیا بر سر دو راهی: بررسی امکان فرستادن پناهجویان به دو جزیره دورافتاده در اقیانوس اطلس


قایق حامل شماری از پناهجویان که با کمک امدادگران بریتانیایی از غرق شدن در آب‌ها نجات یافته‌اند
قایق حامل شماری از پناهجویان که با کمک امدادگران بریتانیایی از غرق شدن در آب‌ها نجات یافته‌اند

گزارش‌ها حاکی است که پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، طرح پیشنهادی مبنی‌ بر فرستادن پناهجویان به دو جزیره دورافتاده در اقیانوس اطلس و در فاصله حدودا ۶۵۰۰ کیلومتری از این کشور را بررسی کرده است.

خبرگزاری سی‌ان‌ان در روز شنبه ۱۲ مهر گزارش داد که مشاوران خانم پاتل، به تازگی طرحی را برای انتقال پناهجویان به دو منطقه در سواحل دورافتاده آفریقا ارائه داده‌اند، از جمله جزیره «اسنشن» که از سرزمین‌های برون‌مرزی بریتانیا به شمار می‌رود. این جزیره در جنوب اقیانوس اطلس واقع شده و حدود هشت هزار کیلومتر دورتر از بریتانیا است.

پیشتر گفته شده بود که خانم پاتل اجرای این طرح را ناممکن و منتفی اعلام کرده است. با وجود این، روزنامه بریتانیایی تایمز پنج‌شنبه گذشته گزارش داد که مقام‌های بریتانیا مشغول بررسی امکان انتقال پناهجویان با قایق به مناطقی خارج از سواحل این کشور هستند.

تابستان امسال، وزیر امور مهاجرت بریتانیا اظهار داشت که دولت این کشور در صدد است تا سریع‌تر با همکاری فرانسه در زمینه تشدید تدابیر سخت‌گیرانه مهاجرتی، از عبور غیرقانونی پناهجویان از مسیر کانال مانش جلوگیری کند.

در چند ماه اخیر، گروهی از منتقدان تندرو دولت بریتانیا را به اتخاذ رویکردی بیش از پیش «بی‌نظم و آشفته» در قبال ورود مهاجران غیرقانونی به خاک این کشور متهم کرده‌اند.

طرح یادشده چه به تصویب خانم پاتل برسد یا نه، به تنهایی نشان‌دهنده سخت‌تر شدن مواضع تندروها و تشدید سخت‌گیری‌های مهاجرتی در دوران وزارت خانم پاتل است.

او ماه اوت گذشته با اشاره به معضل مهاجران غیرقانونی در صفحه توئیتر خود نوشت، تعداد قایق‌های کوچک حامل پناهجویان غیرقانونی که از کانال مانش عبور می‌کنند، «ترسناک» و «به طرز غیر قابل قبولی بالا» است.

بر اساس گزارش‌ها، تنها در روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد، ۲۳۵ مهاجر غیرقانونی با ۱۷ قایق کوچک از مسیر یادشده وارد آب‌های بریتانیا شدند.

XS
SM
MD
LG