لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۵

لباس کاروان ورزش ایران در المپیک؛ «نامرغوب و اسباب تأسف»


سوای مرغوبیت لباس‌ها، ناهمگون بودن لباس مردان و زنان کاروان نیز مغایر با همه کشورهایی است که در مراسم افتتاحیه رژه می‌روند.
سوای مرغوبیت لباس‌ها، ناهمگون بودن لباس مردان و زنان کاروان نیز مغایر با همه کشورهایی است که در مراسم افتتاحیه رژه می‌روند.

در مراسم بدرقه ورزشکاران اعزامی ایران به المپیک توکیو، از لباس رسمی کاروان نیز رونمایی شد. تصاویر لباس‌ها، بلافاصله حجم بی سابقه‌ای از انتقادات رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.

این در حالی است که با توجه به جنجال لباس در المپیک قبلی، برای این دوره و طی سه سال گذشته، کمیته المپیک ایران تبلیغات گسترده‌ای برای «تحول در لباس رژه» انجام داده بود.

تشکیل کارگروه مد و لباس با همکاری وزارت ارشاد، همچنین فراخوان به متخصصین برای انتخاب بهترین طرح، از جمله خبرسازی‌های رضا صالحی امیری رئیس کمیته المپیک جمهوری اسلامی ایران بود.

اما کیفیت محصولات نهایی، حتی نسبت به دوره‌های پیشین ضعیف‌تر است. سوای مرغوبیت لباس‌ها، ناهمگون بودن لباس مردان و زنان کاروان نیز مغایر با همه کشورهایی است که در مراسم افتتاحیه رژه می‌روند.

مریم احمدی استاد دانشگاه و طراح لباس، به سایت آخرین خبر می‌گوید: «مایه تاسف است. شکی نیست که از رانت استفاده شده و غیر از این هم نمی‌تواند باشد. یک برند تازه‌کار که پرسنلش با دمپایی راه می‌روند».

خبرگزاری «تسنیم» عقیده دارد لباس کاروان ایران دلچسب نیست. به طور کلی هیچ رسانه‌ای حتی حاضر به تایید نسبی لباس‌ها نشده است و سایت‌های مختلف با گرایش‌های گوناگون، درباره نامناسب بودن لباس‌ ورزشکاران هم نظرند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی انتقادی‌ نوشته است: «بر خلاف کشورهای دیگر که بهترین نمایش را در رونمایی دارند، در ایران پارچه‌ای چروک در گوشه سالن CIP فرودگاه نصب شده بود و زمانی که ورزشکاران برای عکسبرداری می ایستادند، چروک بودن پارچه، بیشتر در ذوق می‌زد».

خبرگزاری فارس هم نوشته است: «کادر درمان یا کاروان المپیک؟ بی‌سلیقگی به اوج رسید. لباس بانوان بیشتر به لباس مهمانداران هواپیما شباهت دارد. لباس یکدست سفید و بدون رنگ‌آمیزی گرمکن نیز شبیه پوشش کادر درمان شده».

ورزشکاران ملی‌پوش با این دیدگاه هم نظر بودند و یکی از زنان ملی‌پوش در فرودگاه با نارضایتی از دوستان خبرنگارش پرسید: «کاروان آمپول‌زن‌های اعزامی هستیم یا ورزشکاران اعزامی؟»

یکی از زنان ملی‌پوش در فرودگاه با نارضایتی از دوستان خبرنگارش پرسید: «کاروان آمپول‌زن‌های اعزامی هستیم یا ورزشکاران اعزامی؟»
یکی از زنان ملی‌پوش در فرودگاه با نارضایتی از دوستان خبرنگارش پرسید: «کاروان آمپول‌زن‌های اعزامی هستیم یا ورزشکاران اعزامی؟»

سایت «ورزش» سه هم گزارش خود را با تیتر «بازتاب منفی مانتوی آبی و کت و شلوار پلوخوری» منتشر کرده است.

رادیو فردا، وعده‌های مسئولین ورزش جمهوری اسلامی برای پوشش قهرمانان ایرانی در المپیک توکیو را بررسی کرده است.

بلوف‌های بی محتوایی که حتی از منظر رسانه‌های حکومتی، سنخیتی با محصولات ارائه شده ندارد.

اسفند ۹۷
کمیته المپیک با انتشار فراخوان، از طراحان لباس و تولیدکنندگان پوشاک دعوت کرد تا ایده‌های خود را برای مراسم رژه ارائه دهند.

این کمیته برای نشان دادن جدیت خود، در بیانیه‌اش نوشت: «مد بر اساس تفکرات فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی خلق می‌شود. معرفی این نمادها با فرهنگ غنی ایرانی همراه با هویت ایرانی و ترویج الگوهای بومی و ملی، از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود».

فروردین ۹۸
نصرالله سجادی سرپرست کاروان المپیک گفت: با همت طراحان داخلی، لباسی الهام گرفته از هویت ایرانی - اسلامی و با کیفیت مطلوب تهیه خواهد شد. با هدف به‌کارگیری و اشاعه نمادها، نشان‌ها و مولفه‌های لازم و همچنین نشان دادن ظرفیت‌های حوزه صنعت مد و لباس.

آقای سجادی که از ابتدای انقلاب اسلامی، پای ثابت کاروان ایران در المپیک‌ها و بازی‌های آسیایی است، یادآور شد: شاخص‌های فرهنگ عمومی در فراخوان به طور دقیق با ذکر جزئیات اشاره شده تا با نگاه حرفه‌ای و بهره‌مندی از خلاقیت و نوآوری در طرح و تناسب رنگ باشد.

مهر ۹۸
یکی دیگر از جلسات پرشمار «کارگروه لباس کاروان جمهوری اسلامی ایران» تشکیل شد و امین عارف‌نیا مسئول فرهنگی کاروان با اعلام آمار بالای طرح‌های ارسالی گفت آثار تعدادی از طراحان سرشناس ایران را هم دریافت کرده‌ایم.

او گفت: لباس کاروان با محوریت معاونت هنری وزارت ارشاد و کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در دست طراحی است و این بیانگر توجه کمیته المپیک در ملاحظات کارشناسی و اتخاذ رویکرد حرفه‌ای است.

عارف‌نیا تاکید کرده بود که تا پایان پاییز آن سال (یعنی پیش از پاندمی کرونا و تعویق المپیک) طرح نهایی لباس وارد چرخه تولید خواهد شد.

آذر ۹۸
در نشست ستاد فرهنگی المپیک، درباره روند تدوین «هویت بصری کاروان» بحث شد.

حمیدرضا قبادی نماینده معاونت هنری وزارت ارشاد ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته برای طراحی لباس کاروان ایران گفت این لباس‌ها حاصل بررسی بیش از چهار هزار طرح از دست‌اندرکاران صنعت پوشاک است که به دستش رسیده است.

اینک اما حاصل همه ادعاهای مسئولین وزارت ارشاد، وزارت ورزش و کمیته المپیک، در پایان تیر ۱۴۰۰ لباس‌هایی است که اسباب تاسف رسانه‌ها و سوژه طنز شبکه‌های اجتماعی شده است.

نکته بحث‌انگیز دیگر این‌که با وجود ده‌ها جلسه اعضای پرتعداد شورای لباس، نصرالله سجادی در آستانه اعزام به یکباره و بدون جلب نظر سایر اعضا تصمیم گرفت از پوشاک مل اند موژ استفاده کند.

در المپیک قبلی هم پیگیری مطبوعات نشان داد خیاط غیر متخصص کت و شلوار کاروان ایران، دوست علی کفاشیان است. مدیر پرحاشیه‌ای که بعداً به خاطر اتهامات مالی، از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با محرومیتی پنج‌ساله مواجه شد.

XS
SM
MD
LG