لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

ناو هواپیمابر جرالد فورد آمریکا جای خود در مدیترانه را به ناو «یو‌اس‌اس باتان» می‌دهد


ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس جرالد فورد»
ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس جرالد فورد»

نیروی دریایی آمریکا روز دوشنبه ۱۱ دی‌ اعلام کرد ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس جرالد فورد» و ناوگروه همراه آن که مأموریت آن‌ها برای حفاظت از اسرائیل حدود سه ماه تمدید شده بود، به پایگاه خود باز می‌گردد.

ناو هواپیمابر چند منظوره «یو‌اس‌اس باتان» که علاوه بر جنگنده، حامل هلی‌کوپترهای تهاجمی است، همراه با شناورهای این ناو گروه، «یو‌اس‌اس مسا ورده» و «یو‌اس‌اس کارتر هال» که قبلاً در دریای سرخ مستقر بودند، از چند روز پیش حرکت خود را به سوی شرق دریای مدیترانه آغاز کرده و جایگزین ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس جرالد فورد» خواهند شد.

فرماندهی ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا که در اروپا مستقر، و دریای مدیترانه بخشی از حوزه عملیاتی آن است، در بیانیه‌ای افزود که این ناو هواپیمابر در روزهای آینده به سوی پایگاه خود به حرکت در می‌آید.

«یو‌اس‌اس جرالد فورد» یک روز پس از حملهٔ حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر برای قرار گرفتن در نقطه‌ای که با سلاح‌هایش بتواند اسرائیل را پوشش دهد، به شرق مدیترانه اعزام شد.

گروه افراطی حماس در فهرست ترورستی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

این شناور در همین نقطه باقی ماند ولی کشتی‌های ناوگروه آن برای رهگیری و مقابله با شليک موشک‌های بالستيک و پهپاد توسط شورشیان حوثی به سوی اسرائيل به دریای سرخ اعزام شدند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، ماه گذشته از ناو هواپیما بر «یو‌اس‌اس جرالد فورد» بازدید کرد.

استقرار این ناوهواپیمابر در کنار حضور ناوهواپیمابر «یو اس اس آیزنهاور» در شرق دریای مدیترانه، بلافاصله پس از حمله حماس نشانه‌ای از نگرانی دولت آمریکا از احتمال گسترش جنگ در سطح منطقه تلقی شد.

ناوهواپیمابر «یواس‌اس آیزنهاور» در واکنش به افزایش حملات موشکی و پهپادی حوثی‌های یمن برای تأمین امنیت خلیج عدن واقع در دهانهٔ دریای سرخ که یکی از مسیرهای مهم کشتیرانی جهان است، در حال گشت‌زنی در این منطقه بود.

روز یکشنبه هلی‌کوپترهای ناوهواپیمابر «آیزنهاور» و ناوشکن همراه آن «یو‌اس‌اس گریولی» به درخواست کمک کشتی باربری «مرسک هانگژو» که از سوی چهار قایق کوچک شورشیان حوثی مورد حمله قرار گرفته بود، پاسخ دادند

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد به محض آغاز عملیات هلی‌کوپترهای آمریکایی شورشیان حوثی با سلاح سبک و نیمه‌سنگین مستقر روی قایق‌ها به سوی آن‌ها شلیک کردند و در اين درگيری هلی‌کوپترهای آمریکایی سه قایق‌ حوثی‌ها را غرق کردند.

در هفته‌های گذشته به‌دلیل افزایش حملات شورشیان حوثی تعدادی از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی تردد از باریکه باب المندب، که خلیج عدن را به دریای سرخ و از آن طریق به کانال سوئز وصل می‌کند، متوقف کرده‌اند.

شناور«مسا ورده» بخشی از ناوگروه ناوهواپیمابر «یواس‌اس تابان» یک کشتی ویژه حمل‌و‌نقل موقت است و دو هزار تفنگدار از واحد ۲۶ سیار نیروی تفنگداران دریایی آمریکا را در خود جای داده است.

فرماندهی ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه خود افزود که این تفنگداران «توانایی حمایت از انواع عملیات‌ها را دارند».

شناور«کارتر هال» نیز یک کشتی مخصوص پهلوگیری در سواحل و حامل خودروهای آبی‌-‌خاکی و پرسنل آن‌ها است.

هر سه شناور این ناوگروه به تجهیزات و امکانات لازم برای فرود و پرواز جنگنده‌ها مجهز هستند.

ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس باتان» علاوه بر جنگنده‌های معمولی و چرخشی می‌تواند جنگنده‌های «اف ۳۵» قادر به پرواز عمودی را نیز حمل و حمایت کند.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG