لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

هوای تهران هم‌چنان ناسالم؛ مهد کودک‌ها تعطیل و مدارس دوباره غیرحضوری شد


شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز سه‌شنبه اعلام کرد که شاخص آلودگی هوای تهران بر روی عدد ۱۰۶ قرار دارد و به همین دلیل، هوای تهران برای گروه‌های حساس «ناسالم» است.

این شرکت از گروه‌های حساس، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان خواسته است تا فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

بر اساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران نیز با توجه به پایداری هوا و احتمال افزایش شاخص آلایندگی برای فردا و پس‌فردا، تعطیلی مهدهای کودک و غیر حضوری شدن مدارس در کلیه مقاطع برای شهرستان‌های تهران، قرچک، پاکدشت، ورامین و پیشوا اجرا خواهد شد.

دهم آذرماه نیز ادامه آلودگی شدید هوا در تهران موجب شد مدارس تا سه روز غیرحضوری و کلیه فعالیت‌های ورزشی فردی و گروهی در تهران ممنوع اعلام شود.

از دیگر مصوبات روز سه‌شنبه، ۱۶ آذر، کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران می‌توان به جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری، نظارت ویژه برای جلوگیری از سوزاندن زباله، استقرار پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی، تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانه‌ها و مراکز موثر در تشدید آلودگی هوا، ممنوعیت استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع مجاور کلان شهرها اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، در ساعات پایانی روز دوشنبه، ۱۵ آذر نیز هوای شهر تهران با شاخص ۱۴۹، در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، تهران تنها دو روز هوای پاک داشته است.

طی این مدت، این شهر، ۱۹۴ روز قابل قبول، ۵۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و شش روز هوای ناسالم برای همه را تجربه کرده است.

مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی در حالی هنگام آلودگی شدید هوا دست به تعطیلی مراکز موثر در آلودگی یا مراکز آموزشی می‌زنند که بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان دلیل بحرانی شدن آلودگی هوا را در زمستان سال گذشته جایگزین شدن سوخت مازوت در نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز اعلام می‌کنند.

فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس، با اظهار این که اگر برای تولید برق از «مازوت مصرف نکنیم، ۲۵ درصد کشور در خاموشی فرو‌ می‌رود»، گفته بود: «اگر گرما می‌خواهیم و می‌خواهیم زنده بمانیم، باید آلودگی را نیز مقداری تحمل کنیم.»

در مقابل در چند روز گذشته شبکه‌های اجتماعی از گلایه و شکایت کاربرانی پر شده است که می‌گویند نفس کشیدن در هوای تهران به کاری طاقت‌فرسا تبدیل شده است.

بر اساس گزارش‌های مهر، ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG