لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

سومین کشتی حامل بنزین ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد


خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سومین کشتی حامل بنزین ایران در روز شنبه ۱۲ مهر وارد آب‌های ونزوئلا شده است.

ماه گذشته، ایران ۸۲۰ هزار بشکه‌ بنزین را با سه نفتکش راهی ونزوئلا کرد.

بحران کمبود سوخت و از کار افتادن خدمات عمومی نظیر عدم تامین آب و برق شهروندان ونزوئلایی، موجی از اعتراضات گسترده را در اغلب ایالت‌های این کشور به راه انداخته است.

گزارش‌ها حاکی است که اولین نفتکش با نام فورست دوشنبه گذشته به ونزوئلا رسیده بود و نفتکش فورچون نیز روز چهارشنبه نهم مهر بار خود را به مقصد رساند.

سومین نفتکتش با نام فاکسون که حامل حدودا ۲۳۴ هزار بشکه بنزین بوده، صبح روز شنبه به وقت محلی وارد آب‌های ایالتی در شمال شرقی ونزوئلا شده است.

چهار ماه پیش نیز ایران با پنج نفتکش در مجموع ۱.۵ میلیون بشکه بنزین تحویل ونزوئلا داده بود.

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارد اما کمبود سرمایه‌گذاری، فساد و تحریم‌های آمریکا باعث شده است که هم تولید روزانه نفت آن از سه میلیون بشکه به حدود ۳۴۰ هزار بشکه برسد و هم بخش اعظمی از پالایشگاه‌هایش کهنه و از رده خارج شوند.

در همین حال، اجرای محدودیت‌های سخت‌گیرانه و تعطیلی‌های گسترده در پی همه‌گیری ویروس کرونا که از ماه مارس، با فرمان دولت مادورو اجرایی شده، مردم ونزوئلا را تحت فشار شدید اقتصادی قرار داده است.

به تازگی، یک سازمان غیردولتی مستقر در ونزوئلا گزارش داد که اداره امور داخلی این کشور در وضعیتی تقریبا رهاشده قرار دارد.

در گذشته، کاراکاس مرکز جنبش‌های اعتراضی ونزوئلا بود اما دولت این کشور با اولویت بخشیدن به سوخت‌رسانی به ایستگاه‌های پمپ بنزین در پایتخت، سعی در آرام نگه داشتن خیابان‌های آن داشته است.

این در حالی است که در دیگر نقاط این کشور، مردم روزها در صف سوخت ایستاده و اغلب هم دست خالی مانده‌اند.

در ماه اوت سال جاری، ایالات متحده محموله‌های چهار نفتکش تحت کنترل یک شرکت یونانی را که گفته می‌شود در ارسال محموله نفتی از ایران به ونزوئلا دخیل بودند مصادره کرد.

رسانه‌های مختلف گزارش دادند که آمریکا در این اقدام، بدون کاربرد نیروی نظامی، موفق شده ۱.۱۶ میلیون بشکه نفت را توقیف کند. اگرچه ایران اعلام کرده که این محموله‌ها را به شرکت‌های دیگر فروخته و دیگر متعلق به آن نیست.

در شرایطی که ایران و ونزوئلا با تحریم‌های سنگین آمریکا روبه‌رو هستند، وزرای خارجه دو کشور روز دوشنبه هفتم مهر، طی تماسی ویدئویی برای «ایجاد اتحاد میان کشورهای تحریم شده علیه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا» گفت‌وگو کردند.

XS
SM
MD
LG