لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

آمریکا: ایران فورا نفتکش توقیف شده و خدمه‌اش را آزاد کند


آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت از ایران خواست که فورا نفتکش دارای پرچم پاناما را که ساعت ۶ و ۲۰ دقیقه صبح همین روز هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شده است، آزاد کند.

این دومین نفتکشی است که جمهوری اسلامی ظرف کمتر از یک هفته اقدام به توقیف آن کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ودانت پاتل، سخنگوی وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در واکنش به توقیف این نفتکش گفت: «حملات ایران به کشتی‌ها و مداخلات این کشور در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، خلاف قوانین بین‌المللی و مخل ثبات و امنیت منطقه است.»

او افزود: «ما در همراهی با جامعه بین‌الملل از دولت و نیروی دریایی ایران می‌خواهیم فورا این کشتی و خدمه‌اش را آزاد کنند.»

بر اساس گزارش فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، این نفتکش به نام «نیووی» بندر دوبی را ترک کرده بود و قصد داشت به فجیره، دیگر بندر امارات متحده عربی برود.

آمریکا می‌گوید که نیروهای دریایی سپاه پاسداران با قایق‌های تندروی خود در میانه تنگه هرمز به این نفتکش هجوم آوردند و آن را وادار به تغییر مسیر و حرکت به سمت آب‌های سرزمینی ایران در سواحل بندر عباس کردند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، خبر این توقیف را تأیید کرده است.

روز هفتم اردیبهشت نیز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تأیید کرده بود که یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرده است.

ارتش جمهوری اسلامی مدعی شده بود این نفتکش «چهارشنبه ‌شب در خلیج فارس پس از تصادم با شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود».

این در حالی است که خبرگزاری رویترز روز هشتم اردیبهشت به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود آمریکا در روزهای گذشته یک نفتکش ایران را توقیف کرده است و اقدام روز جمهوری اسلامی در توقیف نفتکش با پرچم جزایر مارشال واکنشی این اقدام بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG