لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

تظاهرات در بارسلون برای پنجمین روز؛ به تعویق افتادن ال‌کلاسیکو


شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز جمعه بارسلون حدود نیم میلیون نفر برآورد شده است
شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز جمعه بارسلون حدود نیم میلیون نفر برآورد شده است

در پنجمین روز از اعتراض‌ها در بارسلون علیه صدور احکام زندان برای رهبران جدایی‌طلبان کاتالان صدها هزار تن به خیابان‌ها آمدند و درگیری‌هایی نیز بین پلیس و معترضان روی داد؛ مسابقه مشهور ال کلاسیکو نیز حدود دو ماه به تعویق افتاده است.

پلیس بارسلون شمار تظاهرکنندگان روز جمعه در این شهر را بیش از نیم میلیون نفر برآورد کرده است.

روز جمعه بخشی از کارگران و کارمندان نیز با راه‌اندازی اعتصاب‌های گسترده به این موج اعتراضات پیوستند.

معترضان پرچم‌های کاتالونیا و شعارنوشته‌هایی با مضمون «استقلال» و «آزادی زندانیان سیاسی» در دست داشتند.

بنابر گزارش‌ها، تظاهرات اکثر معترضان که در خیابان معروف «پسیج د گراسیا» تجمع کرده بودند به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد و معترضان با در دست داشتن نوشته‌هایی که خواستار آزادی زندانیان سیاسی بود، سرود ملی کاتالان را خواندند.

با این حال به گزارش خبرگزاری آلمان، بین پلیس و حدود چند صد تظاهرکننده عمدتا جوانی که در برابر یک ایستگاه پلیس در نزدیکی تظاهرات اصلی تجمع کرده بودند درگیری‌هایی روی داد و به گفته پلیس، سه تظاهرکننده که دو نفر از آنها زیر سن قانونی بودند بازداشت شدند.

برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند فعالان سیاه‌پوش که ماسک بر چهره داشتند به سوی پلیس سنگ و تخم مرغ پرتاب کردند و سطل‌های زباله را آتش زدند. همچنین بنابر برخی گزارش‌ها، پلیس چندین بار با باتون به سوی تظاهرکنندگان حمله‌ور شد و شماری را بازداشت کرد.

درگیری‌های پراکنده در برخی نقا بارسلون در ساعاتی پایانی جمعه‌شب نیز گزارش شد.

همچنین با ادامه اعتصاب اتحادیه‌های کارگری طرفدار استقلال کاتالونیا، مترو و قطارهای بین‌شهری در بارسلون همچنان فعالیتی محدود دارند.

فدراسیون فوتبال اسپانیا روز جمعه اعلام کرد مسابقه دو باشگاه مشهور بارسلونا و رئال مادرید که یکی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی سالانه در این کشور به شمار می‌رود، حدود دو ماه به تعویق می‌افتد.

این مسابقه قرار بود ۲۶ اکتبر (کمتر از ده روز دیگر) در ورزشگاه بارسلونا انجام شود اما فدراسیون فوتبال اسپانیا آن را به اواسط دسامبر موکول کرده است.

همچنین به گفته مسئولان فرودگاه بارسلون، روز جمعه ۵۷ پرواز در این فرودگاه لغو شد.

مسئولان شهری بارسلون نیز روز جمعه آمارهایی از تظاهرات و درگیری‌های یک روز پیش‌تر ارائه کردند؛ در رویدادهای روز پنج‌شنبه ۱۶ تن بازداشت و ۴۲ نفر مجروح شدند.

به گفته شهرداری بارسلون، خشونت‌های روزهای اخیر حدود ۱.۵ میلیون یورو به امکانات شهری آسیب وارد کرده است.

در روز پنج‌شنبه نیز تظاهرات در طول روز آرام و مسالمت‌آمیز برگزار شد اما با شروع شب به خشونت انجامید و گروه کوچکی از معترضان در برخی خیابان‌ها با پلیس درگیر شدند.

دور جدید اعتراض‌ها در کاتالان و مرکز آن، بارسلون، از دوشنبه گذشته آغاز شد که دادگاه قانون اساسی اسپانیا ۹ نفر از رهبران جدایی‌طلبان کاتالونیا را به جرم «شورش»، «سرپیچی از قانون و سوءاستفاده از اموال عمومی برای اهداف سیاسی» به حبس‌هایی بين ۹ تا ۱۳ سال محکوم کرد.

اين افراد به دليل برگزاری همه‌پرسی اکتبر ۲۰۱۷ در مورد استقلال کاتالونیا بازداشت شده بودند.

طرفداران استقلال با تأکید بر اینکه اين همه‌پرسی نمادين بيانگر خواست اکثريت رأی‌دهندگان در ناحيه کاتالونيا بوده است، بازداشت و محاکمه اين افراد را سرکوب آزادی‌های سياسی می‌دانند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG