لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۷

نبرد طالبان و نیروهای دولتی در شمال افغانستان «پنج هزار خانواده» را آواره کرده است


نیروهای ارتش افغانستان در ولایت قندوز
نیروهای ارتش افغانستان در ولایت قندوز

مقامات محلی در شمال افغانستان روز پنجم تیرماه اعلام کردند که تا کنون حدود پنج هزار خانواده در جریان درگیری میان شبه نظامیان طالبان و نیروهای دولت افغانستان برای باز پس گرفتن کنترل شهر قُندوز (کندز) آواره شده‌اند.

غلام سخی رسولی، رئیس امور پناهجویان ولایت قندوز، می‌گوید با شدت گرفتن حملات گروه طالبان در سراسر کشور، هزاران خانواده از این ولایت گریخته‌اند و آن‌هایی که مانده‌اند به کمک نیاز دارند. شبه نظامیان طالبان در روزهای گذشته توانستند نواحی حومه قندوز را تصرف کنند.

پیشروی‌های سریع و گسترده طالبان در نواحی شمالی افغانستان طی روزهای اخیر به نگرانی‌ها در مورد احتمال شکست نیروهای دولتی پس از خروج کامل نظاميان آمریکا و ناتو دامن زده است.

گروه طالبان از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را در اختیار دارد.

اکثر حملات طالبان در ماه‌های اخیر در شمال افغانستان و خارج از مناطق پایگاهی قدیمی آن‌ها مثل ولایت‌های جنوبی قندهار و هلمند بوده است.

در حالی‌که دولت افغانستان ادعای طالبان را رد می‌کند، تایید ادعای هیچ‌یک از طرفین به طور مستقل ممکن نیست. نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان اما گفته است که حدود ۵۰ ولسوالی اکنون در تصرف طالبان است.

وزارت دفاع آمریکا روز ۳۱ خرداد بار دیگر اعلام کرد تمامی نیروهای آمریکایی تا یازده سپتامبر ۲۰۲۱ (بیستمین سالگرد حملات تروریستی به برج‌های دوقلو در نیویورک) از افغانستان خارج می‌شوند.

ارتش آمریکا از ۱۱ خرداد امسال روند خروج نیروها را آغاز کرده و تعدادی از پایگاه‌های نظامی را به نیروهای دولتی افغانستان تحویل داده است.

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارم تیرماه در دیدار با اشرف غنی رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در کاخ سفید تاکید کرد که پس از اتمام روند خروج نیروهای نظامی آمریکا، دولتش به همکاری با کابل در زمینه‌های مختلف ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد:‌ «شراکت بین افغانستان و ایالات متحده پایان نمی‌یابد. بلکه مستمر می‌ماند. نیروهای‌مان خارج می‌شوند اما حمایت ما از افغانستان پایان نمی‌یابد. ما به حمایت از افغانستان در قالب ارائه پشتیبانی به ارتش افغانستان و حمایت سیاسی و اقتصادی ادامه می‌دهیم».

اشرف غنی نیز در نشستی خبری گفت که به تصمیم آقای بایدن احترام می‌گذارد و آن را نه به منزله رها کردن افغانستان، بلکه «آغاز فصل جدیدی در روابط دو جانبه» می‌داند.

دولت آمریکا اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۲ بودجه کمک مالی سه میلیارد و سیصد میلیون دلاری از کنگره، برای کمک به دولت کابل درخواست کرده است.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG