لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

باهاما پس از توفان دوریان؛ نام هزاران نفر در فهرست افراد مفقود ثبت شده است


شدت ویرانی در مجمع الجزایر باهاما  آن‌قدر بوده که از جمعیت کمتر از ۴۰۰ هزار نفری آن، ۷۰ هزار نفر برای بقا به کمک‌های فوری نیاز دارند
شدت ویرانی در مجمع الجزایر باهاما  آن‌قدر بوده که از جمعیت کمتر از ۴۰۰ هزار نفری آن، ۷۰ هزار نفر برای بقا به کمک‌های فوری نیاز دارند

با عبور توفان سهمگین دوریان از مجمع الجزایر باهاما و ویرانی‌های گسترده‌ای که در این کشور بر جای گذاشته است، هزاران نفر در جست‌وجوی خویشان و نزدیکانشان هستند که مفقود شده‌اند.

آخرین آمار تاییدشده حکایت از آن دارد که شمار قربانیان این توفان در باهاما به ۳۰ نفر افزایش یافته و انتظار می‌رود که با ادامه عملیات جست‌وجو در ویرانه‌ها این آمار باز هم افزایش یابد.

شدت ویرانی در مجمع الجزایر باهاما آن‌قدر بوده که از جمعیت کمتر از ۴۰۰ هزار نفری آن، ۷۰ هزار نفر برای بقا به کمک‌های فوری نیاز دارند.

تا صبح جمعه ۱۵ شهریور نام بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ نفر در وبسایتی که به منظور جست‌وجوی گم‌شدگان توفان دوریان به راه افتاده، ثبت شده است و هزاران خانواده از طریق این وبسایت تلاش می‌کنند رد و نشانی از عزیزان خود بیابند.

جزایر آباکو یکی از بخش‌هایی‌ست که بیشترین صدمه را از توفان دوریان در باهاما دیده است. سندرا سوئیتینگ، یکی از ساکنان این بخش به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «با عبور از بندرگاه مارش بوی اجساد متلاشی شده را احساس می‌کنید. این بو همه جا هست.»

برخی از ساکنان منطقه معتقدند آماری که تاکنون دولت باهاما از کشته‌شدگان این حادثه منتشر کرده به مراتب کمتر از واقعیت است. رئیس تنها بیمارستان عمومی قابل استفاده در باهاما نیز می‌گوید که شمار مردگان «سرگیجه‌آور» است به طوری که حداقل دو کامیون بزرگ برای جا دادن اجسادی که یافت می‌شوند، لازم است.

دکتر کارولین بورنت گراوی، مدیر بیمارستان پرنسس مارگارت در ناسائو، پایتخت باهاما، می‌گوید که این بیمارستان شمار زیادی کیسه‌های مخصوص جسد سفارش داده است.

دوریان که از آن به عنوان شدیدترین توفانی نام برده می‌شود که در تاریخ باهاما ثبت شده، زخمی‌های بسیاری نیز بر جای گذاشته که بر اثر شکستگی استخوان‌های دست و پا، ضربه به سر یا از دست دادن آب بدن به بیمارستان منتقل شده‌اند. بازماندگان همچنین اغلب دچار ترومای بعد از حادثه هستند و به کمک‌های روحی و روانی نیاز دارند.

تنها گارد ساحلی ایالات متحده با همکاری آژانس مدیریت شرایط اضطراری باهاما از زمان آغاز توفان دوریان تاکنون توانسته ۲۹۵ را نجات دهد.

بریتانیا نیز پناهگاه‌های موقتی برای نجات یافتگان دایر کرده. نیروهای بریتانیایی همچنین از طریق یک کشتی که آب دریا را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند به توزیع آب در میان نجات یافتگان مشغولند.

پیش از این سازمان ملل اعلام کرده بود که ده‌ها هزار شهروند باهاما به آب، غذا، سرپناه و امکانات اولیه زندگی، نیاز فوری دارند.

مجمع الجزایر باهاما جزو اتحادیه کشورهای کشترک المنافع محسوب می‌شود، کشورهایی که پیش از این مستعمره بریتانیا بودند و در حال حاضر نیز ملکه بریتانیا را ملکه خود می‌دانند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و شبکه خبری ان‌بی‌سی؛ س.ن

XS
SM
MD
LG