لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

روز سی‌ونهم جنگ؛ فرار هزاران فلسطینی دیگر از شمال غزه و اطمینان بایدن از آزادی گروگان‌ها


فلسطینی‌های بیشتری از شمال غزه در حال فرار به سمت جنوب هستند
فلسطینی‌های بیشتری از شمال غزه در حال فرار به سمت جنوب هستند

دفتر هماهنگی فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۳ آبان اعلام کرد که تحت تاثیر جنگ بین ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در شمال نوار غزه، حدود ۲۰۰ هزار نفر دیگر از مردم طی ۱۰ روز گذشته به جنوب این باریکه گریخته‌اند.

این نهاد افزود در حال حاضر فقط یک بیمارستان در شمال نوار غزه قادر به درمان بیماران است. بخشی از درگیری‌ها در اطراف بیمارستان‌ها روی می‌دهد که علاوه بر بیماران از جمله نوزادان تازه متولد شده، کادر درمانی و پزشکان، بدون برق و نیازهای پزشکی در آن‌جا گرفتار شده‌اند.

اسرائیل گروه افراطی حماس را متهم کرده که از بیمارستان‌ها برای مخفی کردن نیروهای خود سوءاستفاده می‌کند و ادعا کرده که یکی از مراکز فرماندهی این گروه در زیر ساختمان الشفا، بزرگترین بیمارستان غزه، قرار دارد. کادر درمانی این بیمارستان و حماس این ادعا را رد کرده‌اند.

حماس یک گروه افراطی است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده است.

بخش جنوبی باریکه غزه نیز از شمال آن چندان امن‌تر نیست. اسرائیل به طور مرتب نقاطی را در جنوب که مدعی است اهداف نظامی هستند مورد حمله قرار می‌دهد و در این حملات افراد غیرنظامی از جمله کودکان و زنان کشته می‌شوند.

براساس آمارهای سازمان ملل، از زمان شروع جنگ در روز ۱۵ مهر، بیش از دو سوم جمعیت ۲.۳ میلیونی نوار غزه آواره شده‌اند.

شهر غزه، پرجمعیت‌ترین نقطه در این باریکه، کانون اصلی حملات هوایی و عملیات زمینی ارتش اسرائیل است.

طبق آمارهای اداره بهداشت نوار غزه که سازمان بهداشت جهانی نیز آن را تایید کرده است، تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر که دو سوم آن‌ها کودک و زن بوده‌اند در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. علاوه بر این، ده‌ها هزار نفر مجروح و بیش از ۲۷۰۰ نفر نیز مفقود شده‌اند.

مدیر بیمارستان الشفا که از چند روز پیش در محاصره تانک‌ها و سربازان اسرائیلی است، به خبرگزاری‌ها گفت که ۱۷۹ نفر از قربانیان را در یک گور جمعی در محوطه این بیمارستان دفن کرده‌اند.

تائید کشته شدن یک فعال صلح در جریان حمله حماس به اسرائیل

مرگ ویویان سیلور، یک فعال صلح کانادایی- اسرائیلی، که زندگی خود را وقف صلح با فلسطینیان کرده بود در حمله روز ۱۵ مهر حماس به جنوب اسرائیل تایید شد.

خانم سیلور در دهه ۷۰ میلادی به اسرائیل مهاجرت کرده بود.

قبلا تصور می‌شد که او در ميان گروگان‌هایی است که حماس با خود به نوار غزه برده است. او از جمله افرادی بود که به‌دلیل سوختگی شدید جسدش، کار تشخیص هویت آن‌ها طول کشید.

ویویان سیلور، یکی از فعالان برجسته چند گروه طرفدار صلح بین اسرائیل و فلسطینیان و گروه‌های حقوق بشری اسرائیل بود. او درعین حال از جمله داوطلبانی بود که بیماران سرطانی را برای درمان به بیمارستان‌های اسرائیل منتقل می‌کردند.

در حمله غافلگیرانه نیروهای حماس به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر دست‌کم ۱۲۰۰ نفر کشته شدند که تصور می‌شود اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند. ۲۴۰ نفر دیگر شامل غیرنظامیان نیز توسط حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی به گروگان گرفته شده و به نوار غزه منتقل شدند.

موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا و صدراعظم آلمان درباره گروگان‌ها

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه گفت او معتقد است که آزادی گروگان‌ها از دست حماس اتفاق خواهد افتاد.

جو بایدن که در کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: «صبر کنید، به آن‌جا می‌رسیم.»

او افزود هر روز با طرف‌های درگیر در مذاکرات بر سر احتمال آزادی گروگان‌ها در تماس است ولی بنا ندارد که جزئیات را فاش کند.

در همین روز، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌های ربوده‌شده به‌دست گروه افراطی حماس شد.

آقای شولتس روز سه‌شنبه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت حماس بیش از پنج هفته است که زنان، افراد مسن و کودکان را به گروگان گرفته و افزود: «اسرائیل حق و وظیفه دارد از خود دفاع کند.»

صدراعظم آلمان با این حال بر اهمیت «وقفه‌های بشردوستانه و حفاظت از غیرنظامیان» در جریان جنگ اسرائیل و حماس در غزه تاکید کرد.

حماس و اسرائیل مرگ یک گروگان را تایید کردند

اسرائیل و حماس تایید کردند که یک سرباز ۱۹ ساله اسرائیلی که در حمله روز ۱۵ مهر این گروه به گروگان گفته شده بود، در اسارت جان خود را از دست داده است.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه نوآ مارسیانو را بدون اعلام دلیل مرگش «سرباز جان‌باخته» اعلام کرد. او اولین گروگانی است که مرگش در اسارت حماس تایید شده است.

حماس غروب دوشنبه ویدئویی را منتشر کرد که در آن نوآ مارسیانو خود را معرفی می کند و سپس در بیانیه‌ای که احتمالا تحت فشار ضبط شده است، می‌گوید ارتش اسرائیل به نقاط نزدیک به محل نگهداری او حمله کرده است و از اسرائیل می‌خواهد این حملات را متوقف کند.

در بخش دیگری از این ویدئو، آنچه که به نظر می‌رسد پیکر بی‌جان او باشد، نشان داده می‌شود. حماس بدون ارائه هیچ شواهدی اعلام کرده که این سرباز اسیر در حملات اسرائیل کشته شده است.

ارتش اسرائیل پس از انتشار این ویدئو ابتدا مرگ او را تایید نکرد و افزود: «حماس با انتشار عکس و ویدئو از گروگان‌ها به سوءاستفاده از تروریسم روانی و سایر اعمال غیرانسانی ادامه می‌دهد.»

حماس در هفته‌های اخیر بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرده که ده‌ها نفر از گروگان‌ها در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. اسرائیل این ادعاها را به عنوان بخشی از جنگ روانی رد کرده است.

همزمان، روز سه‌شنبه خانواده‌های گروهی از گروگان‌ها برای اعمال فشار به دولت اسرائیل و جلب حمایت از مذاکره برای آزادی گروگان‌های اسرائيلی راهپیمایی پنج روزه خود از تل‌آویو به سوی اورشلیم (بیت‌المقدس) را آغاز کردند.

حضور سربازان اسرائیلی در ساختمان «پارلمان فلسطین» در غزه

شماری از سربازان واحد نخبه گولانی ارتش اسرائیل که در عملیات زمینی در غزه علیه گروه افراطی حماس مشارکت دارند، روز سه‌شنبه با حضور در ساختمان «پارلمان فلسطین» در مرکز شهر غزه، عکس گرفتند و پرچم گولانی و پرچم اسرائیل را نشان دادند.

این عمارت در ۱۶ سال حکومت حماس بر باریکه غزه، محل مجلس این گروه بود.

این تصاویر نشانگر پیشرفت زمینی نیروهای اسرائیل در شهر غزه و به‌دست گرفتن کنترل ساختمان‌های مرکزی حکومت حماس در این شهر است.

سخنگوی ارتش اسرائیل ظهر سه‌شنبه تأیید کرد که مجتمع وزارتخانه‌های حکومت حماس در غزه، مقر پلیس آن و همچنین دانشکده مهندسی این گروه که «مرکزی برای تولید و توسعه تسلیحات» بوده، اکنون در کنترل کامل اسرائیل است.

ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهایش همچنین بر پایگاه «جیزات»، مقرهای عملیاتی و مراکز بازجویی و زندان حماس مسلط شده، سلاح و مواد آموزشی و دستورالعمل‌های نظامی حماس را به‌دست آورده‌اند.

به گفته ارتش اسرائیل، کنترل بر این اماکن همراه با «نابودی بسیاری از تروریست‌ها بوده است».

حوثی‌های یمن اسرائیل را تهدید کردند

در همین حال، رهبر حوثی‌های یمن روز سه‌شنبه گفت نیروهای این گروه حملات بیشتری به اسرائیل انجام خواهند داد و آن‌ها می‌توانند کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار دهند.

این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته چندین پهپاد و موشک به سوی اسرائیل شلیک کرده و خطر سرایت جنگ بین اسرائیل و حماس را به کل منطقه خاورمیانه افزایش داده است.

عبدالمالک الحوثی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما دائما در حال رصد اوضاع و جستجوی هر نوع کشتی اسرائیلی در دریای سرخ و بویژه تنگه باب‌المندب در نزدیکی آب‌های یمن هستیم».

حوثی‌های یمن که از سال ۲۰۱۵ با عربستان در جنگ به سر می‌برند، به عنوان یک نیروی عمده نظامی شبه‌نظامی شبه جزیره عربستان سر برآورده است و هزاران نیرو و ذخایر بزرگی از پهپادها و موشک‌های بالستیک را در اختیار دارد.

این گروه مناطق شمالی یمن و سواحل دریای سرخ را در کنترل خود دارد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG